Dieta na stłuszczenie wątroby


jeść-kobieta-kobiety_14140572Stłuszczenie wątroby – dieta

Stłuszczenie wątroby to choroba polegająca na gromadzeniu się kropel tłuszczu wewnątrz komórek wątrobowych (tzw. hepatocytów). To choroba cywilizacyjna, a sprzyja jej nadwaga, nadciśnienie, zaburzenie gospodarki lipidowej, otyłość brzuszna, a także cukrzyca typu 2.

Uwaga! Do stłuszczenia wątroby przede wszystkim brak ruchu, jedzenie typu fast-food oraz słodycze.

Kto choruje na stłuszczenie wątroby

Są to głównie kobiety, które ukończyły 50 rok życia i wchodzą w okres menopauzy. W tym okresie wygasa bowiem hormonalna aktywność jajników oraz spowalnia się metabolizm.

Kobiety w tym okresie stają się także mniej aktywne zawodowo.

Wszystko co zostało powyżej wymienione sprzyja otyłości i konsekwencją tego jest stłuszczenie wątroby.

Stłuszczenie wątroby to także problem panów po trzydziestym roku życia, a szczególnie dotyka tych prowadzących siedzących tryb życia, a także unikających uprawiania sportów.

Jak sobie pomóc przy stłuszczeniu wątroby?

Uwaga! Na to schorzenie nie ma na razie skutecznego lekarstwa, a dobre efekty terapeutyczne daję wyłącznie zwiększenie aktywności fizycznej, odpowiednia dieta, a także zrzucenie zbędnych kilogramów.

Dieta chorego na stłuszczenie wątroby powinna mieć ograniczone węglowodany, tłuszcze oraz słodycze, które najlepiej zastąpić owocami.

Uwaga! Bardzo ważny jest wysiłek fizyczny. Można np. chodzić na spacer, ale nie rzadziej niż dwa, a najlepiej trzy razy w tygodniu. Można też wybrać basen, jazdę na rowerze, a jeżeli są takie możliwości, to górskie wędrówki.

Jak zrzucić zbędne kilogramy?

Chory na stłuszczenie wątroby powinien przede wszystkim zrzucić zbędne kilogramy.

Jeżeli układa się swoją dietę, to bardzo dobrym rozwiązaniem będzie zrobienie tego według indeksu glikemicznego. Określany on jest dla produktów, powodujących wysoki wzrost glukozy we krwi, czyli węglowodanów.

Indeks glikemiczny klasyfikuje produkty żywieniowe według ich wpływu na poziom glukozy we krwi 2-3 godziny po ich spożyciu.

Uwaga! Im wyższa będzie wartość IG danego produktu, tym wyższy będzie poziom glukozy we krwi po spożyciu tego produktu, a co za tym idzie bardziej będzie on sprzyjał tyciu. Jest to jeden z czynników, który podnosi ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.

Bardziej korzystny wpływ na nas ma stopniowy wzrost glukozy. Następuje wtedy mniejsze wydzielanie insuliny (hormon produkowany przez trzustkę).

Uwaga! Ten sam produkt może mieć różny indeks glikemiczny, a zależy to od tego, w jaki sposób i czy w ogóle podda się go obróbce termicznej.

Np. marchewka i makaron.

IG miękkiego i rozgotowanego makaronu wynosi 55, a razowego (ugotowanego al dente) już tylko 40.

Długo gotowana marchewka ma IG 55, a surowa tylko 30.

Każdy produkt, który był do tej pory jadany, może być zastąpiony innym, o niższym indeksie glikemicznym.

Dla przykładu: ziemniaki, które mają IG 70 – mogą być zastąpione ciemnym ryżem IG 35.

ostropest witalny Jeśli chcesz mieć zdrową wątrobę i woreczek żółciowy przeczytanie tej strony może być najlepiej zainwestowanymi minutami w Twoim życiu»

About these ads

6 komentarzy do “Dieta na stłuszczenie wątroby

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s