Jakie potrawy na Wigilię?


kucharzZdrowe potrawy na Wigilię

Wkrótce Wigilia. To wyjątkowy dzień, w którym wybaczane są urazy, śpiewane kolędy, a z najbliższymi zasiadamy do najbardziej suto zastawionego stołu w roku.

Uwaga! Nie warto psuć sobie tego wyjątkowego wieczoru wyrzutami sumienia. Pierogi z kapustą i grzybami czy makowiec nie są jadane na co dzień, no i warto je zjeść, bo kryją w sobie wiele cennych dla naszego zdrowia substancji, ale trzeba pamiętać o umiarze i rozłożyć przyjemność jedzenia na trzy dni świąt.

Wigilijny barszcz czerwony i zupa rybna

Barszcz czerwony to bogate źródło kwasu foliowego, witaminy C i z grupy B, a także potasu, magnezu, wapnia i żelaza. Dzięki zawartości flawonoidów zwalcza też wolne rodniki.

Jeżeli przygotuje się go na zakwasie buraczanym, to wspomoże pracę układu krążenia i nerwowego oraz stymuluje tworzenie krwinek czerwonych.

Chroni także przed anemią.

Natomiast zupa rybna jest źródłem wapnia, żelaza, selenu, magnezu oraz jodu. Kwasy omega-3 zawarte w rybach chronią przed miażdżycą , a także chorobą niedokrwienną serca.

Zupy te są lekkostrawne i niskokaloryczne.

Ryby na Wigilię

Absolutnie nie może ich zabraknąć na wigilijnym stole. W ciągu całego roku jadane są zbyt rzadko.

A tymczasem do doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które zmniejszają lepkość krwi, obniżają ciśnienie oraz poziom złego cholesterolu.

Działają też przeciwzapalnie oraz przynoszą ulgę obolałym stawom. Ponadto to bogate źródło witamin: A (chroni wzrok) i D (wzmacnia kości) oraz jodu i choliny, które regulują prace tarczycy i komórek mózgu.

Grzyby na Wigilię

Zjedzone w kapuście, uszkach i pierogach dostarczają minerałów (potas, fosfor, miedź, żelazo). Zawierają też witaminy zwłaszcza B1 i B2.

Wszystko to ma korzystny wpływ na pracę serca i stan naczyń krwionośnych. Potrawy z grzybów dobrze zrobią też osobom zestresowanym, bo witaminy z grupy B maja tonizujący wpływ na system nerwowy oraz poprawiają nastrój.

Rodzynki na Wigilię

To bogate źródło krwiotwórczego żelaza oraz potasu, cynku i bor. Ostatni z tych pierwiastków sprzyja kościom, bo podnosi poziom estrogenów oraz innych substancji, które zapobiegają utracie wapnia i magnezu.

Tak więc bor zmniejsza ryzyko osteoporozy.

Rodzynki to także dobre źródło wartościowego błonnika, który pomaga przy zaparciach. Poprawiają tez prace serca i podnoszą odporność.

Orzechy na Wigilię

Zawierają mnóstwo białka, żelaza, wapnia oraz cenne kwasy tłuszczowe i witaminę E, które maja korzystny wpływ na naczynia krwionośne.

Pomagają również obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko chorób serca. Przeciwdziałają też zaparciom.

Mak na Wigilię

Święta bez maku?

No trudno to sobie wyobrazić.

Zawiera papawerynę, która ma działanie rozkurczające, no i dlatego mak pomaga w takich dolegliwościach jak kolka wątrobowa, jelitowa i nerkowa.

Poprawia również perystaltykę jelit oraz przeciwdziała zaparciom.

Cytrusy na Wigilię

To niezastąpione źródło witamin C, a ona chroni nas przed przeziębieniem, a nasze komórki przed rakotwórczym działaniem wolnych rodników.

To także bogate źródło witaminy A, wapnia, potasu i kwasu foliowego. Zjadając np. pomarańcze, dostarczamy organizmowi bioflawonoidów, które, obniżają poziom cholesterolu wzmacniają dziąsła oraz naczynia krwionośne.

Grejpfruty zawierają natomiast narynginę, która odpowiada za icvh gorzkawy smak. Wspomaga ona przemianę materii i ma lekko przeczyszczające działanie.

Pamiętaj! Wszystkie cytrusy mają działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne.

Potrawy Wigilijne

Barszcz czerwony będzie niskokaloryczny, gdy przygotuje się go na wywarze z samych warzyw, nie zabielając śmietaną ani nie zagęszczając mąką.

Tak przygotowany barszcz będzie nie tylko smaczniejszy, ale i zdrowy.

Uwaga! Nie można gotować go zbyt długo, bo straci kolor i walory zdrowotne.

Kapusta z grzybami, pierogi z kapustą. Kapustę przypraw zielem angielskim oraz liśćmi laurowymi. To przyspieszy trawienie. Można dodać też do niej odrobinę suszonych śliwek.

Pierogi przygotuj na wodzie i nie odsmażaj ich. Najlepiej zrezygnować też z okraszania ich skwarkami czy kawałkami boczku.

Karp będzie zdrowszy, gdy go upieczesz lub przy gotujesz na grillu bez tłuszczu. Jest bogaty w łatwo przyswajalne białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy i składniki mineralne.

Można go zastąpić chudymi rybami: solą lub dorszem.

Kompot z suszu, to idealne dopełnienie wigilijnej kolacji, a zarazem bogate źródło błonnika. Przygotuj go z mala ilością cukru, to wtedy nie będzie aż tak kaloryczny, a wręcz przeciwnie może zahamować apetyt, a także właściwościom oczyszczającym, uregulować trawienie.

A na deser najlepsza będzie kutia lub makowiec. Zrezygnuj z ciast z masami kremowymi, które robi się na bazie masła i cukru. Zawarte w  nich tłuszcze zwierzęce i węglowodany wpływają niekorzystnie na układ krwionośny, a to grozi zawałem serca, miażdżycą i dodatkowymi kilogramami 🙂

Miłego dnia 😉

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s