Błonnik a cholesterol


Błonnik i jego właściwości zdrowotne

Błonnik pokarmowy to niezwykle istotny element diety.

Uwaga! Dieta, która jest uboga w błonnik może powodować poważne problemy zdrowotne.

Na co jesteśmy narażeni, gdy nasza dieta jest uboga w błonnik pokarmowy?

Ze strony układu krążenia: choroby serca, nadciśnienie tętnicze, udary, wylewy krwi do mózgu, żylaki, wysoki poziom cholesterol.

Ze strony układu trawienia: zaparcia, hemoroidy, rak okrężnicy, zapalenie okrężnicy, zespół jelita nadwrażliwego, choroba Crohna, polipy jelita grubego.

Oprócz tego mogą dojść problemy z chorobami związanymi z przemianą materii: nadwaga, cukrzyca, kamienie nerkowe, kamienie żółciowe, dna moczanowa.

Inne choroby to:  próchnica, stwardnienie rozsiane, problemy skórne, zaburzenia immunologiczne, anemia złośliwa.

Błonnik pokarmowy to nieulegająca strawieniu w naszym przewodzie pokarmowym część produktów pochodzenia roślinnego i dlatego odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu.

Występuje on w naturze w dwóch różnych postaciach. Dzielony jest na błonnik rozpuszczalny w wodzie i na błonnik nierozpuszczalny w w wodzie.

Błonnik rozpuszczalny w wodzie (pektyny)

Ten rodzaj błonnika rozpuszcza się łatwo w wodzie, tworząc rodzaj galaretowatego żelu dużej objętości. Pochodzi on przeważnie z owoców (ale nie tylko).

Uwaga! Najbardziej skuteczna jest pektyna jabłkowa, pektyna grejpfrutowa i pektyna owsiana.

Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (celulozy)

Jest to błonnik pochłaniający wodę i pęczniejący. Stymuluje też mechanicznie ściany jelit i dlatego zostają one pobudzone do wykonywania delikatnych ruchów perystaltycznych.

Bogatym źródłem tego rodzaju błonnika są przede wszystkim warzywa liściaste, strączkowe oraz łuski nasion lnu i otręby.

Jakie korzyści daje spożywanie błonnika w odpowiednich proporcjach?

Błonnik rozpuszczalny w wodzie (pektyny)

W tym przypadku tworzony jest rodzaj galaretowatego żelu, który wyściela ściany przewodu pokarmowego, a to zapobiega drażnieniu ścianek przez trawiony pokarm.

To co trawimy nie przykleja się też do ścian, a to zapobiega niestrawności, a także gniciu.

Powstała w ten sposób trudno przepuszczalna błona spowalnia wchłanianie cukru z pożywienia. Jesteśmy długo syci oraz zmniejsza się wydzielanie insuliny.

Ten rodzaj błonnika kontroluje też uwadnianie masy kałowej i dlatego nie wysusza się ona nadmiernie. Dzięki temu nie ma problemów z zaleganiem stolca, a to mogłoby doprowadzić do stanów zapalnych oraz zaparć.

Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (celulozy)

Ten błonnik pochłania w sobie ogromne ilości wody. Pęczniejąc, zwiększa swoją objętość, a to zasadniczo zwiększa objętość stolca 🙂

Podrażnia on też delikatnie ścianki jelit i stymuluje do odpowiedniego przesuwania pokarmu w dół przewodu pokarmowego.

Uwaga! Twój organizm będzie prawidłowo funkcjonował, gdy zachowasz odpowiednie proporcje tych dwóch błonników. Jeżeli chcesz pozbyć się zaparć i przywrócić prawidłową pracę jelit, to idealną proporcją będzie 60%  błonnika pektynowego i 40 % błonnika celulozowego.

Wpływ błonnika na układ trawienny

Błonnik przede wszystkim:

  • podrażnia mechanicznie ścianki jelit i w ten sposób informuje o konieczności przesuwania masy kałowej ku dołowi przewodu pokarmowego, otacza stolec galaretowatym żelem, a to nadaje mu poślizg i zapobiega powstawaniu gnijących niestrawionych resztek pokarmowych. Ułatwia nam to fizjologiczne trawienie oraz wypróżnianie się w krótszym czasie. Dzięki temu prawidłowo przyswajamy składniki odżywcze, a odpowiednia masa stolca powoduje, że odstępy między wypróżnieniami są prawidłowe.

Odpowiednia jego ilość w diecie zapewnia prawidłowy rozwój flory bakteryjnej, przy diecie ubogiej w błonnik następuje nadmierny rozwój szkodliwych bakterii, co w przyszłości będzie skutkowało nieprawidłowym funkcjonowaniem jelit i całego organizmu.

Błonnik na cholesterol

Jeżeli nasza dieta jest bogata w błonnik pokarmowy (szczególnie ten owsiany), to możemy wtedy łatwiej kontrolować poziom cholesterolu we krwi poprzez właściwości wyłapywania tzw. złego cholesterolu (LDL) i trójglicerydów.

Uwaga! Przeprowadzone badania wykazały, że osobom z wysokim poziomem cholesterolu, którym podawano regularnie min. 3 gramy błonnika z płatków owsianych – spadł poziom cholesterolu całkowitego o 8-23 %. Przy dawce 10 g-15 g błonnika redukcja całkowitego cholesterolu po 3 miesiącach wyniosła 14 %. Złego cholesterolu (LDL) o 28 % , a poziom dobrego cholesterolu (HDL) wzrósł o 21 %.

Błonnik witalny

Skład Błonnika Witalnego został wzmocniony poprzez dodanie do jego składu odpowiedniej ilości ekskluzywnego składnika – łuski babki jajowatej, która jest bogatym źródłem rozpuszczalnego, śluzowatego błonnika pokarmowego. Dzięki temu miesięczna porcja tego suplementu to teraz tylko 360 g – mniej do zjedzenia, a efekty jeszcze skuteczniejsze. Dodatkowo do każdego opakowania Błonnika Witalnego dodawana jest praktyczna miarkę, która ułatwia codzienne dawkowanie.

Błonnik witalny

Dzięki swoim właściwościom łuska babki jajowatej sprawiła, że nowy Błonnik Witalny skuteczniej poprawia trawienie. Ponadto wpływa pozytywnie na mikroflorę przewodu pokarmowego powodując rozwój korzystnych bakterii, które mają wpływ na produkcję niektórych witamin oraz odporność organizmu.

Oczywiście Błonnik Witalny nadal jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które mają problemy z zaparciami oraz skutecznie pomaga oczyścić jelita z gnijących złogów pokarmowych.

Błonnik witalnyZanim skończysz czytać to zdanie, kolejna osoba obniży cholesterol i polepszy pracę jelit. Ty możesz być następny…jeśli chcesz»

Advertisements

9 myśli na temat “Błonnik a cholesterol

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s