Zasady diety wątrobowej


kurczak-lunchu-i-dżemy_2219006Dieta osoby chorej na wątrobę

Dieta chorego na wątrobę powinna być wysokobiałkowa i niskotłuszczowa.

Powinien on spożywać potrawy lekkostrawne, gotowaną cielęcinę i drób (tylko kurczak i indyk), chude twarogi oraz ryby.

Uwaga! Należy unikać ciężkich, tłustych dań.


Swoją dietę należy też wzbogacić w produkty, które są bogatym źródłem witamin z grupy B, a to dlatego, że zmniejszają one ryzyko chorób wątroby.

Źródłem witaminy B1 są:

  • drożdże, warzywa liściaste, fasola, grube kasze, drób, podroby.

Źródłem witaminy B2 są:

  • nabiał, zielone warzywa liściaste, kasza gryczana, orzechy, ryby.

Źródłem witaminy B3 są:

  • drób, mięso, podroby, drożdże, orzeszki ziemne, suszone śliwki, daktyle, figi.

Źródłem witaminy B6 są:

  • drożdże, otręby pszenne, kukurydza, kiełki pszenicy, kapusta, marchew, owoce, ryby, wątroba.

Źródłem witaminy B12 są:

  • wątroba, drożdże, nerki, mleko, ryby, ostrygi, kraby.

Dieta powinna być także codziennie wzbogacana w produkty, które są bogatym źródłem witaminy, np.:

  • owoce cytrusowe (szczególnie cytryna), kiwi, truskawki,morele, maliny, porzeczki, agrest, jagody, jabłka, owoce dzikiej róży, papryka, pomidory, koper, natka pietruszki, ziemniaki, kapusta kwaszona.

Konieczne jest zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej.

W ograniczonych ilościach jadać produkty kwasotwórcze:

  • wieprzowina,wołowina, dziczyzna, drób, ryby, jaja, przetwory zbożowe.

A zalecane są produkty zasadotwórcze:

  • nabiał, warzywa, owoce (szczególnie cytryna) i pieczone jabłka.

Uwaga! Należy ograniczyć spożycie soli oraz unikać grillowanego i smażonego mięsa, czekolady, tortów, ciast, zimnych potraw, lodów.

Można stosować zioła oraz przyprawy, które wspomagają trawienie i wytwarzanie żółci, np. kminek, majeranek oraz kurkumę.

Uwaga! Z diety wykluczyć sztuczne środki słodzące (np. dietetyczne słodziki) oraz emulgatory.

Bardzo dobrze chorym na wątrobę robi ziołoterapia.

Dlatego warto pić napary i mieszanki ziołowe z:

  • rumianku, dziurawca, mięty, krwawnika, skrzypu, mniszka lekarskiego, nagietka, bzu czarnego, pokrzywy, ostropestu plamistego oraz cholesolu.

Pamiętaj! Należy całkowicie zrezygnować z alkoholu i palenia tytoniu.

Zaleca się wypicie rano szklanki przegotowanej wody z dodatkiem miodu i soku z połówki cytryny.

Białka w diecie wątrobowej

Uwaga! Powinny one stanowić 10-15%dobowego zapotrzebowania energetycznego człowieka, około 1 g na 1 kg masy ciała.

Białka dzielimy na :

Białko pełnowartościowe, które zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne we właściwych ilościach oraz proporcjach zbliżonych jak najbardziej do ustrojowych.

Źródło pełnowartościowego białka:

  • kurczak (bez skóry);
  • indyk;
  • wołowina chuda;
  • cielęcina;
  • wieprzowina (tylko chuda);
  • sery;
  • ryby chude;
  • mleko chude;
  • jogurty niskotłuszczowe;
  • jaja kurze (2 tygodniowo, samo białko częściej).

Białka częściowo niepełnowartościowe, które są wystarczające do życia, ale nie pokrywają potrzeb rozwijającego się organizmu. Zawierają one wszystkie aminokwasy niezbędne, jednak w niedostatecznych ilościach.

Źródło częściowo niepełnowartościowego białka:

  • soja;
  • soczewica;
  • groch;
  • biała fasola;
  • owies.

Białka niepełnowartościowe, w których stwierdzono brak przynajmniej jednego aminokwasu niezbędnego.

Uwaga! Należy łączyć ze sobą źródła białek zwierzęcych ze źródłami białek roślinnych, bo w ten sposób można uzyskać pełnowartościowe białko.

Węglowodany w diecie wątrobowej

Uwaga! Powinny one stanowić 50-65% dobowego zapotrzebowania energetycznego człowieka. Zalecany w chorobach wątroby jest miód. Natomiast pozostałe węglowodany należy ograniczyć.

Węglowodany dzielimy na:

Cukry proste (monosacharydy), które łatwo się wchłaniają oraz gwałtownie podnoszą poziom glukozy we krwi.

Zalicza się do nich głównie:

  • glukozę, fruktozę oraz galaktozę.

Uwaga! Dzienne zapotrzebowanie cukrów prostych nie przekracza 10% zapotrzebowania energetycznego.

Źródło cukrów prostych:

  • miód – polecany
  • cukier buraczany
  • cukier trzcinowy
  • słodycze
  • przetwory owocowe z cukrem
  • owoce.

Cukry złożone (disacharydy i polisacharydy).

Disacharydy to:

  • sacharoza, laktoza, maltoza, celobioza.

Polisacharydy to:

  • skrobia, glikogen, celuloza, pektyna, chityna oraz wiele pochodnych cukrów.

Podnoszą one powoli poziom glukozy we krwi, a odczuwa się to jako dobre samopoczucie.

Źródło cukrów złożonych:

  • otręby pszenne – polecane
  • ziemniaki – mało
  • skórka pieczywa – zabronione
  • sucharki – polecane
  • owoce i warzywa – polecane gotowane i surowe rozdrobnione
  • suche nasiona roślin strączkowych.

Tłuszcze w diecie wątrobowej

Uwaga! Powinny one stanowić 20-30% dobowego zapotrzebowania energetycznego człowieka.

Tłuszcze:

  • należą do składników pokarmowych, które posiadają największą wartość energetyczną (1 g tłuszczy dostarcza nam 9 kcal.);
  • są w organizmie niezbędne do regulacji temperatury ciała oraz jako warstwa izolacyjna;
  • magazynują energię w postaci tkanki tłuszczowej;
  • są źródłem witamin w nich rozpuszczalnych: A, D, E, K oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Źródła tłuszczów (chory na wątrobę powinien je ograniczyć do minimum)

tłuszcze roślinne:

  • oliwa z oliwek – łyżka dziennie;
  • olej sojowy;
  • olej słonecznikowy;
  • olej kukurydziany;
  • awokado – polecane;

tłuszcze zwierzęce:

  • śmietana – zabroniona
  • sery żółte i twarogowe – chude
  • żółtka jaj – mała ilość
  • mięso – tylko chude
  • wędliny – tylko chude
  • ryby – tylko chude
  • drób – tylko chudy.

Uwaga!

1) Chory na wątrobę nie może spożywać potraw smażonych na tłuszczu (np. na maśle lub smalcu).

2) Tłuszcze zwierzęce należy ograniczyć do 6% dziennego zapotrzebowania energetycznego.

3) Należy zachować równowagę pomiędzy źródłami kwasów omega-3 (ryby, owoce morza, tran) a źródłami kwasów omega-6 (tłuszcze lądowe).

Wtajemniczeni korzystają  z tego naturalnego środka odnawiającego wątrobę. Pozostali wydają fortunę na leki, i…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s