Obniżenie poziomu cholesterolu


odżywianie-tłuszczow-trans-panel_2451029Naturalne metody obniżenia cholesterolu

Jeżeli Twój cholesterol nie jest w normie, to musisz zacząć działać od razu, bo wtedy łatwiej osiągniesz efekt, a więc korzystne dla Twojego zdrowia stężenie cholesterolu we krwi.

Uwaga! Ogólna norma nakazuje, by tzw. złego cholesterolu (LDL) było jak najmniej, a tego dobrego (HDL) – jak najwięcej, bo wtedy układ krążenia i serce dobrze pracują, a gdy jest odwrotnie (dużo LDL, mało HDL), to mogą się rozwinąć groźne choroby (np. wieńcówka).

Przed tymi zagrożeniami można się uchronić dzięki nowoczesnej, mądrze skomponowanej diecie, a także solidnej dawce ruchu.

Są to bardzo skuteczne sposoby na uzdrowienie układu krążenia.

Jak jest prawidłowy poziom cholesterolu?

  • cholesterol całkowity: do 19 mg/dL (kobiety i mężczyźni);
  • tzw. zły cholesterol LDL: do 115 mg/dL (kobiety i mężczyźni);
  • tzw. dobry cholesterol HDL: generalnie im więcej się go ma, tym lepiej dla układu krążenia (norma dla kobiet powyżej 45 mg/dL, a dla mężczyzn powyżej 40 mg/dL).

Tłuszcze dobrej jakości na cholesterol

Dobre, czyli pochodzenia roślinnego (np. mogą to być oleje, które są bogatym źródłem antymiażdżycowych kwasów omega-3).

Uwaga! Należy się wystrzegać smalcu, boczku oraz twardych margaryn.

Olej rzepakowy – każdego dnia zjadamy 1-2 łyżki, np. w sałatce. Liczą się też porcje, które zostaną użyte do smażenia i pieczenia, bo wysokie temperatury nie szkodzą cennym kwasom omega-3.

Miękkie margaryny – są źródłem dobrych kwasów, a dodatkowo mogą być wzbogacone o stanole i sterole roślinne, a one także zapewniają niski poziom złej frakcji LDL.

Warzywa i ich przetwory na cholesterol

Uwaga! Warto jeść je kilka razy dziennie, bo mają mnóstwo substancji zwalczających złych cholesterol,a  rekordy pod tym względem biją pomidory w postaci przecieru…

Znajduje się w nich likopen, a on może obniżyć poziom cholesterolu nawet o 10%. Szczególnie bogatym źródłem likopenu są potrawy z gotowanych pomidorów, z dodatkiem tłuszczu, np.  oleju.

Różowe grejpfruty, arbuz, papaja, to też źródła antycholesterolowych składników.

Trzeba je jeść jak najczęściej.

Umiarkowany ruch pomaga obniżyć cholesterol

Uwaga! Aktywność fizyczna poprawi przemianę cholesterolu w wątrobie oraz jego usuwanie z organizmu.

Dla uzyskania najlepszych rezultatów zalecane jest połączenie trzech rodzajów ćwiczeń:

  • aerobowych, siłowych oraz rozciągających.

Taką kombinacje zapewnia np. aerobik lub gimnastyka bezpośrednio po spacerze.

Według zaleceń lekarzy, należy ćwiczyć zgodnie z zasadą 3 razy w tygodniu przez co najmniej 1/2 godziny, z tętnem 130 uderzeń na minutę.

Dla układu krążenia najzdrowsze są regularne, nieforsowne treningi.

Napary ziołowe na cholesterol

Nadmiarowi cholesterolu mogą przeciwdziałać następujące napary (dodatkowo przeciwdziałają nadmiarowi glukozy w układzie krążenia):

  • napar z kozieradki, który zawiera związki lipidowe i steroidowe, a także flawonoidy, które obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi.

Przygotowanie herbatki: łyżeczkę rozdrobnionych nasion zalewasz szklanką wody i utrzymujesz przez 30 minut w temperaturze bliskiej wrzenia. Przecedź.

Dawkowanie: pij 2 razy dziennie po pół szklanki.

Gotowe saszetki można kupić w zielarni (ok. 5 zł za 20 szt.).

Siemię lniane na cholesterol

Uwaga! Warto codziennie, przed kolacją zjadać go łyżeczkę.

Zaopatrzy organizm w cenne tłuszcze z grupy omega-3 oraz przeciwutleniacze, jak witamina E. Siemię chroni przed miażdżycą, ale także nowotworami i zbyt szybkim starzeniem się komórek organizmu.

Wpływa tez kojąco na śluzówkę w przewodzie pokarmowych i chroni ją przed drażniącym działaniem kwasów. Z tego powodu polecane jest przy chorobie wrzodowej.

Przed spożyciem trzeba zalać siemię ciepłą wodą (ok. pół szklanki).

Zdrowe jabłko na cholesterol

Owoc niedoceniany, a kryje w sobie niezwykłe składniki.

Chodzi tutaj o pektyny (rodzaj błonnika). Wyłapują i usuwają z jelit związki, które zawierają cholesterol, a ponadto wiążą znajdujące się w układzie pokarmowym metale ciężkie, a także wspomagają usuwanie ich z organizmu.

Pektyny spowalniają też wchłanianie cukru i zmniejszają kaloryczność posiłków.

Dlatego warto dla zdrowia zjeść przynajmniej jedno jabłko dziennie.

Używki podnoszą poziom cholesterolu

Uwaga! Przede wszystkim trzeba rzucić palenie papierosów i to całkowicie. Do tego trzeba kontrolować spożycie alkoholu, a najlepiej pić go okazjonalnie, nie częściej niż raz w tygodniu.

Toksyny, które zawarte są w papierosach są powodem osłabienia elastyczności naczyń krwionośnych, a przez to tętnice stają się bardziej podatne na działanie cholesterolu i powstawanie blaszek miażdżycowych.

Natomiast nadmierne picie alkoholu (zwłaszcza tego wysokoprocentowego), może być przyczyną podwyższenia ciśnienia, a ponadto sprzyja jedzeniu tłustych dań.

Ulubiony relaks

Pomoże on w pozbyciu się hormonów stresu.

Kortyzol, który jest wydzielany przez organizm pod wpływem napięcia psychicznego, gdy występuje w dużej ilości, to zaburza gospodarkę lipidowo-tłuszczową w organizmie.

Dlatego codziennie trzeba odpocząć. Może to być nawet zwykłe leniuchowanie.

Błonnik witalnyKARDIOLODZY go polecają: ponieważ wróży kres cholesterolowi—głównemu winowajcy zawału serca i udaru mózgu…»

Advertisements

6 thoughts on “Obniżenie poziomu cholesterolu

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s