W czym jest najwięcej błonnika?


zbożowych-muesli-1_21015006Cenny błonnik

Brak błonnika powoduje, że układ pokarmowy nie pracuje, jak należy.

Uwaga! Dlatego tak ważne jest to, by substancja ta miała stałe miejsce w jadłospisie.

Obecnie błonnik jest wreszcie doceniany, a to dlatego, że niestety, coraz więcej osób boryka się z chorobami, których przyczyna leży w nieodpowiednim odżywianiu.

Są nimi m.in.:

  • otyłość, cukrzyca, miażdżyca.

Na tego typu problemy zdrowotne z pewnością wpływa rosnąca popularność żywności przetworzonej, którą szybko i wygodnie można przygotować, ale niestety jest ona uboga w błonnik.

Uwaga! By uzupełnić niedobory błonnika warto wrócić do źródeł, czyli do świeżych lub mało przetworzonych produktów.

A oto produkty najbogatsze w te cenne włókno.

Błonnik w produktach zbożowych

Tutaj najbardziej wartościowe są otręby, które zawierają około 45% błonnika. Można nimi wzbogacać np. pieczywo, ciasta, dodawać je do sałatek, jogurtu.

Warto jednak sięgać po wszystkie produkty z pełnego ziarna, takie jak np.:

  • kaszę gryczaną, płatki jęczmienne, owsiane, pieczywo razowe.

Błonnik w bakaliach

Najlepszym źródłem błonnika są wiórki kokosowe (w 100 g jest go ok. 24 g) oraz suszone śliwki, brzoskwinie i morele.

Dobrym źródłem są także migdały, arachidy, a także inne orzechy. Można je uznać z najdoskonalszą przekąskę, bo wystarczy zjedzenie garstki, by móc odzyskać siły (mają dużo kalorii) i zrobić coś dobrego dla organizmu.

Błonnik w warzywach

Warto zwrócić uwagę na suchą fasolę (w 100 g ma 17 g błonnika) oraz ciecierzycę, choć inne rośliny strączkowe też są bogatym jego źródłem.

Spośród świeżych warzyw warto jeść seler (w postaci korzenia i łodyg), pietruszkę, brukselkę, marchew i brokuły.

Błonnik w owocach

Przede wszystkim warto sięgnąć po czarne porzeczki (ok. 7 g błonnika w 100 g) oraz maliny.

Niestety są to owoce sezonowe.

Dlatego pozostają nam mniej zasobne w błonnik jabłka i gruszki.

Błonnik występuje przede wszystkim w skórce i małych pesteczkach, a wiec owoce najlepiej jeść nieobrane i nieprzetarte.

Z ogrodu Eden – od Matki Natury…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

10 myśli na temat “W czym jest najwięcej błonnika?

  1. Błonnik to podstawa zdrowia. Jest go sporo w warzywach i owocach – ale najwięcej mają go nasionka babki płesznik i babki jajowatej połączone ze sobą w odpowiednich ilościach, pod nazwą błonnik witalny. Otóż mój błonnik, który codziennie spożywam ma w 100 g aż 68 g błonnika. Dzięki błonnikowi witalnemu wiem, że dbam o moje zdrowie.

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s