Ile błonnika dziennie?


dietary-fiberBłonnik w naszej diecie

Błonnik pokarmowy ze względu na swój skład chemiczny i właściwości dzielony jest na dwie grupy:

  • błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie.

Każdy z nich pełni w organizmie nieco odmienną rolę.


Błonnik nierozpuszczalny w wodzie

Włókna nierozpuszczalne to twarde składniki ścian komórkowych roślin (np. lignina czy celuloza).

Ich bogatym źródłem jest kalafior, seler, cukinia i zielona fasola. Pomagają przeczuwać się resztkom pokarmowym wzdłuż jelit,  oczyszczając je z niestrawionego jedzenia.

Błonnik rozpuszczalny w wodzie

To pektyny, gumy, śluzy, beta-glukany oraz inne związki, które znajdują się w warzywach (np. czosnku, chrzanie, brokułach), brązowym ryżu, jęczmieniu, owsie, a także owocach (gruszkach, jabłkach, żurawinach, malinach).

Uwaga! Błonnik ten jest szczególnie przydatny osobom chorym na cukrzycę typu 1 i 2.

Wędruje przez układ pokarmowy i powleka go od wewnątrz żelową warstwą, a dzięki jej obecności zjedzony posiłek później opuszcza żołądek i cukier wraz z tłuszczem z may pokarmowej wchłaniane są z jelit do krwi powoli i równomiernie.

I tak o to błonnik rozpuszczalny chroni organizm przed gwałtownymi skokami poziomu glukozy.

Uwaga! Jeżeli dieta jest bogata w błonnik, to wtedy dostęp glukozy do krwi jest częściowo blokowany, a to pomaga ustabilizować w niej stężenie cukru.

Przypuszcza się, że błonnik działa tez korzystnie na glukozo-zależny peptyd insulinotropowy (GIP), który jest produkowany przez śluzówkę jelita cienkiego i enteroglukagon. Są to hormony, które uczestniczą w regulacji poziomu insuliny.

Ile błonnika potrzebujemy?

Uwaga! Błonnik jest niezbędny dla naszego zdrowia.

Jego minimalna dawka powinna wynosić 25 g a maksymalna 40 g i być rozłożona na kilka posiłków.

Dla przykładu: jeśli na śniadanie zjadane są płatki zbożowe i dwa rodzaje owoców (np. truskawki i gruszka), w czasie obiadu surówka z białej kapusty i fasolka szparagowa, na kolację galaretka malinowa, a na kolację kanapka z ciemnego chleba, to w ten sposób można sobie zapewnić podstawową ilość błonnika.

Idealnym rozwiązaniem jest spożywanie rożnych rodzajów błonnika, a szczególnie cenna jest inulina (rodzaj błonnika rozpuszczalnego), bo w układzie pokarmowym działa podwójnie:

  • jako błonnik oraz prebiotyk.

A wiec jest to substancja pobudzająca wzrost dobroczynnych bakterii jelitowych Lactobaccillus i Bifidobacterium.

Błonnik PrimvitalnyGdy lekarze przepisują suplement błonnikowy, coraz częściej polecają Błonnik Primvitalny»

Miłego dnia 😉

15 thoughts on “Ile błonnika dziennie?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s