Zdrowy pęcherzyk żółciowy


5273089-transparent-body-with-highlighted-gallbladderPęcherzyk żółciowy

Nie jest on niezastąpiony, ale warto go mieć przez całe życie, bo żeby cieszyć się zdrowym pęcherzykiem żółciowym wcale nie trzeba stawać na głowie.

Wystarczy wprowadzenie kliku pozytywnych zmian w diecie.

Pęcherzyk żółciowy znajduje się z prawej strony jamy brzusznej – u dołu wątroby. Jest to bardzo ważna część przewodu pokarmowego, bo uczestniczy on w niezwykle ważnym procesie trawienia.

To właśnie w pęcherzyku żółciowym magazynowana jest żółć, a ona potrzeba jest do rozkładania tłuszczu z pożywienia, a także przyswojenia witamin w nim rozpuszczalnych.

Uwaga! Niedobór czy zaburzenia wydzielania zółci grożą niestrawnością, pogorszeniem wchłaniania substancji odżywczych oraz chorobami wątroby (np. jej stłuszczeniem).

To wątroba produkuje żółć, która trafia do pęcherzyka żółciowego między posiłkami oraz w stanie głodu i w nim jest zagęszczona.  Natomiast po posiłku wskutek aktywności dwóch hormonów wydzielina przepływa do dwunastnicy.

Życie bez woreczka żółciowego

Kondycja pęcherzyka żółciowego zależna jest od stanu wątroby i dlatego należy szczególnie o nią dbać.

Natomiast w druga stronę ta zależność jest mniejsza, a to dlatego, że możemy funkcjonować bez woreczka żółciowego, ale związane to jest  ze sporymi ograniczeniami dietetycznymi, które polegają:

  • jedzeniu w stałych odstępach czasowych lekkostrawnych posiłków, które mają niewielką objętość (5-6 dziennie),
  • unikaniu tłuszczów pochodzenia zwierzęcego,
  • odstawieniu dań smażonych na rzecz gotowanych – najlepiej gotować na parze (dopuszcza się duszenie w sosie własnym albo pieczenie w rękawie bez dodatku tłuszczu, pergaminie, folii aluminiowej),
  • wybieraniu chudych przetworów mlecznych, chudych ryb i białego mięsa,
  • usunięciu z diety żółtek, produktów gruboziarnistych (np. kasz, ciemnego pieczywa), majonezu, czekolady, ostrych przypraw (octu, musztardy, papryki, curry, cząbru, pieprzu), napojów gazowanych, mocnej kawy, herbaty i alkoholu,
  • unikaniu produktów, które wzdymają (np. cebuli, warzyw strączkowych, kapusty), a także orzechów, migdałów, porzeczek, awokado, śliwek i agrestu,
  • dodawania do potraw mięty, majeranku, kminku, tymianku, jałowca, oregano, które działają żółciopędnie, rozkurczają przewody żółciowe oraz przyspieszają trawienie,
  • piciu naparów albo spożywaniu (także po zmieleniu – jako dodatek do różnych dań) ziaren ostropestu plamistego zawierającego sylimarynę, która zwiększa produkcję i wydzielanie żółci.

Co można jeść i po co taka dieta?

Jeżeli chodzi o owoce to można jeść:

  • jabłka, banany, morele, brzoskwinie, kiwi, melony, jagody, borówki i cytrusy.

Bezpieczne warzywa to:

  • marchew, buraki, szpinak, szparagi, pietruszka, ogórki, pomidory (bez skórki), seler, dynia, cykoria, groszek, rzeżucha.

Natomiast pozostałe produkty z tych kategorii powinny być wprowadzane stopniowo (najwyżej po dwie sztuki dziennie). Obróbka termiczna (gotowanie) owoców i warzyw jest wskazana, tak jak i obieranie ich ze skórki.

Reżim należy utrzymywać kilka tygodni po zabiegu.

Po usunięciu woreczka żółciowego żółć przepływa z wątroby prosto do dwunastnicy, a płyn gromadzi się wtedy w przewodzie wątrobowym, który się rozciąga.

Uwaga! Takie same zalecenia stosuje się po zdiagnozowaniu kamieni.

Uniknij kłopotów

Jak uniknąć problemów z pęcherzykiem żółciowym?

Nie jest to skomplikowane ani niemożliwe do zrealizowania. Po prostu trzeba ograniczyć spożycie tłuszczy zwierzęcych (nie tylko mięso, ale też majonez, sosy), produkty tłuste zastąpić tymi chudszymi, jeść sporo warzyw i owoców, błonnika.

Nie można nie jeść śniadań, które nie powinny być zbyt ciężkie (typu jajecznica), ale za to pożywne. Zaleca się ograniczenie słodyczy, alkoholu, kawy oraz smażonych potraw.

Warto sięgnąć po zioła (np. ostropest plamisty, karczoch, mięta, dziurawiec) oraz zieloną herbatę.

Ochroń swój pęcherzyk żółciowy – co Twoje, to Twoje i… w Twoich rękach…🙂

9-dniowy Program Oczyszczania Wątroby…

Dołącz do 5% społeczeństwa, które ma czystą wątrobę i cieszy się dobrym zdrowiem!

Zapisz się za darmo»

Miłego dnia😉

3 thoughts on “Zdrowy pęcherzyk żółciowy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s