Dieta Paleo


caveman1-300x276Zdrowa dieta przodków

Za twórcę diety paleo uznaje się naukowca dr. Lorena Cordaina, który sam twierdzi, że dieta nie została wymyślona przez żadnego człowieka, tylko przez naturę.

Jest to powrót do zasad odżywiania pierwszych ludzi, którzy zajmowali się zbieractwem oraz łowiectwem i nie znali rolnictwa ani przetwarzania żywności. Doktor Cordain twierdzi, że właśnie to takiej diety jesteśmy genetycznie przystosowani i właśnie dzięki niej możemy zapobiegać nadwadze, a także mieć dużo energii na co dzień.

Główne zasady diety paleo

1. Dieta nie jest wyłącznie sposobem na utratę zbędnych kilogramów, to przede wszystkim styl odżywiania, który pozwala utrzymać dobrą kondycję oraz doskonałe samopoczucie.

2. Nie wymaga ona liczenia kalorii i nie trzeba też zmniejszać liczby posiłków, a należy jedynie wykluczyć niektóre produkty.

3. Trzeba zrezygnować z wszelkich przetworzonych pokarmów (np. gotowych dań, konserw, zup w proszku itp.).

4. Nie można spożywać cukru, bo przecież nie był on znany przez naszych przodków. Z diety trzeba też usunąć sól, a w zamian przyprawiać dania świeżymi ziołami, cebulą oraz czosnkiem.

Produkty zabronione w diecie paleo

Nabiał: zakazane jest mleko oraz wszelkie jego przetwory (napoje fermentowane, sery itp.).

Rośliny strączkowe: fasola, groch, soja, soczewica oraz orzeszki ziemne.

Słodycze: ciasta, ciastka, cukierki, czekolada oraz miód.

Ziarna zbóż i wszystko co z nich zrobiono: pieczywo, płatki, mąka, ale także ryż, kukurydza, kasze.

Ziemniaki, bo zawierają skrobię, a nasi przodkowie jej nie znali.

Tłuste mięso: boczek, mortadela, parówki, serdelki, kiełbasy, słonina, skóra z drobiu, skrzydełka, karkówka i inne tłuste części.

Komponowanie posiłków w diecie paleo

Dieta paleo może być stosowana na trzech „poziomach”, które różnią się liczbą posiłków otwartych, czyli takich, w których nie trzeba ściśle trzymać się zasad diety.

Poziom 1: pozwala na 3 otwarte posiłki tygodniowe.

Najlepiej zacząć właśnie od tego poziomu, utrzymać go przez 2-4 tygodnie  dopiero wtedy przejść do poziomu 2. lub 3. Oczywiście można pozostać cały czas na poziomie 1.

Poziom 2: w którym dopuszcza się  2 posiłki otwarte w tygodniu.

Chudnie się szybciej niż na poziomie 1. Jest najchętniej stosowany.

Poziom 3: tutaj zezwala się na 1 posiłek otwarty w tygodniu.

Zaleca się go osobom, które chcą szybko schudnąć i które łatwo przystosowują się do zmian w odżywianiu.

Produkty wymagane w diecie paleo

Chude mięso: wołowina, wieprzowina, cielęcina okrojona z widocznego tłuszczu, drób bez skóry, dziczyzna oraz podroby.

Jest to źródło żelaza i białka, a to są podstawowe budulce komórek.

Ryby i owoce morza: najlepiej jeść ryby morskie oraz krewetki, małże, kalmary itp. Są bogatym źródłem kwasów omega-3, które wzmacniają serce, zapobiegają miażdżycy, a także usprawniają pracę układu nerwowego.

Owoce i warzywa: wszystkie, które są dostępne (oprócz strączkowych i ziemniaków).

Idealnie by było, gdyby połowa spożywanych kalorii pochodziła właśnie z owoców oraz warzyw. Dostarczają one niezbędnych witamin i minerałów oraz błonnika, który przyspiesza trawienie oraz reguluję pracę jelit.

Orzechy i nasiona: włoskie, laskowe, nerkowce, migdały, pestki dyni oraz słonecznika, to bogate źródło magnezu, a on dba m.in. o prawidłową pracę układu nerwowego, a poza tym zawierają także cynk, który wzmacnia odporność.

Wykluczone są orzeszki ziemne!

Jaja: kurze (najlepiej wzbogacone kwasami omega-3), kacze i gęsie. To źródło cennego białka oraz lecytyny (żółtko), która zapobiega miażdżycy, a także wspomaga pracę mózgu, poprawia pamięć i koncentrację.

Oleje: oliwa z oliwek, olej lniany, rzepakowy – do 4 łyżek dziennie. Dostarczą organizmowi zdrowych kwasów omega-3.

Suszone owoce: nie więcej niż 1 garść dziennie, bo są kaloryczne. Doskonale zastąpią słodycze. Są źródłem błonnika.

przepisyPrzykładowe jadłospisy diety paleo

Dzień pierwszy

Śniadanie: 1 średniej wielkości jabłko pokrojone w kostkę, wymieszane z 1 startą marchwią i rodzynkami. 1 ugotowane jajko w koszulce (lub na parze). Filiżanka herbaty ziołowej.

Obiad: Grillowany łosoś, skropiony sokiem z cytryny i 1 łyżką oleju rzepakowego, oprószony ziołami. Mieszanka sałat z cebulą, polana oliwą lub olejem lniany, Woda z cytryną.

Kolacja: Zapiekane pomidory z ziołami. Pierś kurczaka pieczona w folii z dużą ilością świeżych ziół. Herbata ziołowa.

Przekąska 1: 1 pokrojony banan, wymieszany z 1 łyżką posiekanych orzechów włoskich lub laskowych, woda mineralna z cytryną.

Przekąska 2: Jabłko upieczone z cynamonem i rodzynkami lub pokrojona w plastry pomarańcza oprószona cynamonem, herbata ziołowa.

Dzień drugi

Śniadanie: Sałatka z pól szklanki pokrojonej piersi kurczaka (bez skóry), 1/4 szklanki pokrojonych migdałów, 3 daktyli, kilku liści sałaty rzymskiej lub masłowej, 2 łyżek oleju lnianego lub rzepakowego, 2 łyżek soku z pomarańczy, herbata ziołowa.

Obiad: Grillowana lub gotowana na parze pierś indyka bez skóry, posypana obficie pieprzem i świeżymi ziołami lub gołąbki z wołowiną, kilka różyczek brokuła i 1 marchewka ugotowane na parze. Woda mineralna z sokiem cytrynowym.

Kolacja: 3 pokrojone marchewki ugotowane na parze, skropione sokiem z cytryny i przyprawione pieprzem. Herbata ziołowa.

Przekąska 1: Zapiekanka bananowo-jabłkowa (1 jabłko pokroić w kostkę i ułożyć w naczyniu do zapiekania, banana zmiksować, wymieszać z cynamonem, 1 łyżka rodzynek, 2 łyżkami soku z pomarańczy, wyłożyć na jabłko i zapiekać 20 minut w temp. 180 st. C. Herbata ziołowa.

Przekąska 2: 2 łyżki tuńczyka w sosie własnym, z 1 pokrojona łodyga selera naciowego i posiekanym jajkiem na twardo, przyprawione pieprzem. Woda mineralna.

Dieta paleo a ruch

Ruch jest bardzo ważny. Wysiłek nie musi być intensywny, ale musi być regularny, bo przecież nasi przodkowie prowadzili aktywny tryb życia i dlatego powinniśmy brać z nich przykład.

Ćwiczenia powinny być wykonywane na świeżym powietrzu, a forma aktywności zależy tylko od Ciebie. Może to być np. szybki spacer, ale zaleca się też bieganie, jazdę na rowerze, a latem pływanie.

Ruch powoduje szybsze spalanie tkanki tłuszczowej, ale poprawia tez zdrowie:

  • pomaga obniżyć ciśnienie krwi;
  • wzmacnia układ krwionośny;
  • łagodzi stres, poprawia samopoczucie, polepsza jakość snu, zmniejsza ryzyko cukrzycy.

Błonnik witalnyEliksir młodości odkryty ZOBACZ!»

Advertisements

1 thought on “Dieta Paleo”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s