Dieta makrobiotyczna


kilka-sztuk-czosnek-wektor-warzyw_270-155798Oczyszczająca i odchudzająca dieta makrobiotyczna

Jeżeli chcesz oczyścić organizm i dodatkowo stracić 3-4 kg w mniej niż dwa tygodnie, to postaw na dietę makrobiotyczną. Ma bardzo proste reguły.

Podstawą diety makrobiotycznej są ziarna zbóż, kasze oraz warzywa- bogate źródła błonnika, węglowodanów złożonych, a także witamin. Możesz też jeść owoce, orzechy oraz ryby.

Uwaga! Dieta może być stosowana raz na 2 miesiące przez ok. 2 tygodnie.

Jest to idealna dieta dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, a przy okazji pozbyć się toksyn z organizmu.

Uwaga! Nie mogą jej stosować kobiety w ciąży i karmiące oraz osoby, które mają problemy z przewodem pokarmowym.

Główne zasady diety makrobiotycznej

1. Trzeba jeść kasze, ziarna zbóż, pieczywo z mąki z pełnego przemiału z ziarnami, np. słonecznika czy pestek dyni, orzechy – powinny one stanowić 50% spożywanych produktów.

2. Warzywa sezonowe (surowe i gotowane) powinny stanowić 25% Twojego codziennego pożywienia.

Uwaga! Gotuj je jak najkrócej, a najlepiej tylko blanszuj.

3. Nie możesz zapomnieć o warzywach strączkowych: fasola, groch, soja (i przetwory, np. ser tofu) oraz kiełkach.

4. Należy przeżuwać dokładnie każdy kęs. Jest to niezbędne, bo w diecie makrobiotycznej jest dużo ziaren, nasion i orzechów – szybciej się nimi nasycisz i łatwiej je strawisz.

5. Jedz ryby (najlepiej morskie) oraz owoce morza, to bogate źródło białka. Ryby powinny stanowić w diecie 10%, a owoce morza – 5%.

6. Musisz zachować umiar i jeść tylko wtedy, gdy poczujesz głód. Ostatni posiłek należy zjeść 3 godziny przed snem.

7. Jedz dużo sezonowych owoców, ale tylko te, które rosną w naszym klimacie.

Dieta makrobiotyczna – tego musisz unikać

Z diety musisz wykluczyć wszystkie rodzaje mięsa, mrożonki (zarówno te warzywne, jaki i owocowe oraz gotowe zamrożone dania), owoce tropikalne, przyprawy (sól rafinowaną, pieprz, curry, gałkę muszkatołową), a także słodycze i słodzik.

Nie możesz pić mleka oraz przetworów mlecznych (zwłaszcza jogurtów!), a z diety wykreśl nabiał, zwłaszcza twarde żółte sery, śmietanę i jajka.

Nie pij napojów energetyzujących, gazowanych (także gazowanej wody mineralnej), czarnej kawy (oraz innych napojów, które zawierają kofeinę). Zrezygnuj też z czarnej herbaty, alkoholu oraz z wszelkich napojów słodzonych, a zastąp je herbatkami owocowymi lub ziołowymi.

UwagaDieta nie precyzuje dokładnie, co i kiedy musisz jeść. Twoje potrzeby zależą od aktywności fizycznej i pory roku. Wiosną i latem jadaj warzywa i owoce sezonowe, a zimą produkty rozgrzewające, np. cebulę.

Dieta makrobiotyczna – jaka kasza?

Kasze mają same zalety i to niezależnie od rodzaju. Przede wszystkim zachowują niemal wszystkie wartości odżywcze ziarna, z którego są robione. To bogate źródło m.in. węglowodanów, błonnika oraz witamin, np. z grupy B.

Kasza gryczana: jest najpopularniejsza, a zarazem najzdrowsza z kasz – zawiera najwięcej witamin z grupy B, białka oraz soli mineralnych. Dostarcza też organizmowi rutynę, która działa m.in. uszczelniająco na naczynia krwionośne. Jest idealna do pieczeni, zrazów, sosów mięsnych i warzywnych.

Kasza jaglana: źródło nie tylko witamin (z grupy B), ale też innych cennych składników. Zawiera np. poprawiającą pamięć lecytynę oraz krzemionkę, która wpływa na stan paznokci, włosów i stawów. Może być jedzona przez osoby, które są uczulone na gluten, bo po prostu go nie zawiera. Jest świetnym dodatkiem do farszów, zapiekanek, a nawet do zup czy deserów (np. z bakaliami).

Kasza jęczmienna: wyróżnią ją zawartość błonnika rozpuszczalnego i to sprawia, że ten rodzaj kaszy ( np. pęczak, perłowa) jest wskazany przy problemach trawiennych, bo ułatwia perystaltykę jelit. Jest to obowiązkowy składnik krupniku oraz innych zup. Ugotowana na sypko, może być składnikiem wielu sałatek.

Kasza manna: źródło białka, żelaza, wit. B1 i PP (niacyna dobrze wpływa na wygląd skóry). Jest bardzo delikatna w smaku i dlatego po ugotowaniu na gęsto i pokrojeniu – może być dodatkiem np. do bulionu.

Kasza kukurydziana: źródło witamin oraz beta-karotenu. Ma lekko gorzkawy smak. Nadaje się do gulaszów, zup oraz zapiekanek.

Przykładowy jadłospis diety makrobiotycznej

makro

Przepis na zupę dyniową: pokrój w kostkę marchew, rzepę, cebulę i por. Podsmaż na 2 łyżkach oleju i przełóż do garnka. Zalej 2 l niegazowanej wody mineralnej, dodaj pokrojony w kostkę miąższ z 1 kg dyni, dopraw Gomasio i gotuj 15 minut. Zagęść 2 łyżkami kaszy manny. Zmiksuj. Gotuj jeszcze 8 minut.

Przepis na zupę cebulową: obierz 4 duże cebule, pokrój w piórka i zrumień na 2 łyżkach oleju. Przełóż do garnka i zalej 1 i 1/2 l niegazowanej wody mineralnej. Gotuj 15 minut. Zagęść 4 łyżkami mąki razowej wymieszanej z odrobiną zimnej wody i dopraw Gomasio. Podaj z razowymi grzankami.

Gomasio: Na suchą patelnie wsypujesz 20-25 łyżeczek siemienia lnianego (do kupienia w sklepie zielarskim) i prażysz przez 3-4 minuty. Przesypujesz do moździerza. Na tej samej patelni prażysz łyżkę soli przez 2-3 minuty. Wymieszaj z siemieniem. Dokładnie utrzyj w moździerzu.

Uwaga! Bogata w warzywa dieta makrobiotyczna charakteryzuje się całościowym podejściem do spożywanych produktów, a oznacza to, że wskazane jest zjadanie wszystkich części warzywa lub owocu (niekoniecznie łącznie).

Po posiłku musisz odczekać 15-20 minut, zanim sięgniesz po filiżankę z ziołami lub herbatą. Napar pij małymi łykami.

Powodzenia 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s