Jak przyjmować witaminy?


pigułki_2755991Witaminy na wzmocnienie organizmu

Witaminy są niczym trybiki w naszym organizmie i bez nich nie ma szans na zdrowie. Dlatego musisz wiedzieć, kiedy je łykać, a kiedy lepiej tego nie robić.

Najlepiej, a zarazem najbezpieczniej zaopatrywać organizm w witaminy, stosując urozmaiconą dietę, bo są one wtedy najłatwiej przyswajalne i nie można z nimi przesadzić.

Oczywiście zdarza się tak, że Twój organizm potrzebuje ich więcej i wtedy warto przyjmować witaminy w tabletkach.

Uwaga! Ale z umiarem, bo co za dużo, to niezdrowo.

Najlepiej skonsultować to z lekarzem, ale nie zawsze jest to jednak możliwe.

Sztuczne witaminy łato przedawkować

W przeciwieństwie do tych naturalnych i może to spowodować różne dolegliwości, np. bóle głowy lub kłopoty trawienne, a czasem skutki przedawkowania witamin są poważniejsze.

I tak:

  • nadmiar witaminy A może przyczynić się do uszkodzenia wątroby, a witaminy C do powstania kamieni nerkowych.

Ale nie oznacza to, że nie wolno Ci łykać takich preparatów. Jednak zanim po nie sięgniesz zapoznaj się z poniższymi informacji, z których dowiesz się, jak działają poszczególne witaminy, po które warto sięgać i jakie środki ostrożności musisz podjąć, gdy je stosujesz.

Co jeszcze musisz wiedzieć, zanim sięgniesz po kolejne witaminy?

Nie możesz przyjmować witamin z różnych źródeł – jeśli bierzesz preparat wielowitaminowy, to wtedy zrezygnuj z dodatkowej porcji pojedynczych witamin (np. C czy E), bo dawki mogą się dublować.

Nie zażywaj żadnych preparatów na własną rękę dłużej niż kilka tygodni i nigdy nie przekraczaj dawki, która zalecona jest na opakowaniu.

Witamina C

Witamina C zwiększa odporność Twoje organizmu oraz jego wytrzymałość na niskie temperatury (dlatego chętnie się po nią sięga w sezonie infekcji). Poza tym hamuje tworzenie się sińców, powstawanie krwotoków, a także krwawienie z dziąseł. Poprawia też przyswajalność żelaza (i tego z jedzenia, i w tabletkach) oraz chroni też organizm przed powstawaniem nowotworów.

Bogatym źródłem witaminy C są kwaśne owoce:

  • czarna porzeczka, cytrusy, rabarbar.

Dużo jej znajdziesz również w papryce i natce pietruszki.

Tabletki z witaminą C (dawka 100 mg) łykaj wtedy, gdy jesteś osoba starszą, palisz papierosy, jesteś kobietą stosująca środki antykoncepcyjne, a także wtedy, gdy pracujesz wiele godzin w zimnie.

Witamina D

Zapewnia Ci moce kości i silne mięśnie, a więc zapobiega złamaniom, szczególnie u starszych osób. Może łagodzić bóle kości i mięśni. Zapobiega krzywicy u dzieci i osteoporozie u dorosłych. Zmniejsza ryzyko raka okrężnicy, powstania mięśniaków, a także wystąpienia chorób o podłożu autoagresywnym.

Poza tym wzmocni Twoją odporność i korzystnie wpłynie na serce.

Szukaj jej w tłustych rybach (np. śledź, łosoś, węgorz). Powstaje też w skórze pod wpływem słońca.

Witaminę D w tabletkach (dawka: 800-100 j.m.) przyjmuj wtedy, gdy unikasz słońca, a także wtedy, gdy mieszkasz w miejscu, gdzie dociera go mniej z powodu zanieczyszczeń powietrza.

Zaleca się ją także kobietom po 50. roku życia i dzieciom do 2 lat.

Witamina B12

Według naukowców chroni nasze serce, a jej niedobór prowadzi do podwyższenia w organizmie homocysteiny, substancji przyspieszającej zmiany miażdżycowe w tętnicach i zwiększa ryzyko zawału.

Poza tym witamina B12 działa w pewien sposób przeciwstarzeniowo, gdyż opóźnia pojawienie się zaburzeń koordynacji ruchowej oraz poprawia pamięć.

Znajdziesz ją w jajkach, wołowinie, wątrobie wołowej i cielęcej, rybach i owocach morza.

Witaminę B12 w tabletkach przyjmuj, gdy jesteś osobom po pięćdziesiątym roku życia (dawka: od 3 do 20 mg), bo w tym wieku zaczynają się pojawiać trudności z wchłanianiem witaminy z pożywienia.

Potrzebują jej również wegetarianie i weganie.

Witamina E

Wzmacnia naczynia krwionośne oraz chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem. Nadmiar tej witaminy może jednak zwiększyć ryzyko niewydolności serca.

Według zaleceń specjalistów witaminę E należy stosować z umiarem. Przyjmowana w zalecanych dawkach pomaga zlikwidować nocne skurcze łydek, chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi promieniowaniem UV i zwiększa potencję u mężczyzn.

Bogatym źródłem witaminy E są oleje roślinne, nasiona słonecznika, kiełki pszenicy, brokuły i orzechy.

Jako uzupełnienie diety możesz stosować preparaty wielowitaminowe, które zawierają również witaminę E.

Uwaga! O większych dawkach witaminy E powinien zdecydować lekarz.

Beta-karoten

Do niedawna uważano, że zmniejsza on ryzyko nowotworów, ale badania nad tabletkami z beta-karotenem pokazały coś odwrotnego.

U osób zażywających takie pigułki o 18% wzrosło ryzyko raka płuc. Prawdopodobnie stało się tak dlatego, że sztuczny karoten odżywia zarówno komórki zdrowe, jak i rakowe i dlatego dziś większość ekspertów twierdzi zgodnie: najbezpieczniej czerpać tę witaminę z pożywienia.

Bogatym źródłem beta-karotenu są owoce i warzywa zielonolistne oraz pomarańczowe i czerwone.

Natomiast o pigułki z beta-karotenem swoją dietę powinny uzupełnić osoby, które przygotowują skórę do letniego słońca, ale nie można z nimi przesadzać –  wystarczy dawka beta-karotenu, która jest dostępna w preparatach wielowitaminowych.

Kwas foliowy

Ta witamina zapobiega anemii (uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek). Zapewnia prawidłowy rozwój dziecka i to już o chwili poczęcia, bo chroni jej przed ciężkimi wadami wrodzonymi.

Jeżeli niedobór kwasu foliowego wystąpi u kobiety w fazie ciąży, to wtedy może dojść do nieprawidłowego ukształtowania się rdzenia kręgowego u płodu (np. do rozszczepu kręgosłupa).

Szukaj go w warzywach zielonolistnych i wątróbce. Sporo kwasu foliowego jest także w awokado, brokułach i soku pomarańczowym.

Tabletki z kwasem foliowym powinny przyjmować kobiety planujące dziecko i te, które są w ciąży. Powinny wtedy zwiększyć dzienną dawkę tej witaminy do 400 mg (taką dawkę ma większość dostępnych bez recepty preparatów dla kobiet w ciąży).

Jeśli chcesz wzmocnić organizm, to stosuj przez kilka miesięcy preparat witaminowy. Witaminy najlepiej przyjmuj na początku posiłku i popij je wodą.

Jak stosując odpowiednie preparaty i witaminy poprawić swoje zdrowie i podnieść jakość życia?

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s