Komu nie grozi rak jelita grubego?


jelitaNiebezpieczny rak jelita grubego

Uwaga! Rak jelita grubego jest najczęstszym nowotworem w Europie. W Polsce jest to drugi najczęściej występujący nowotwór.

W Polsce co roku przybywa co roku 14 600 chorych, a ponad 10 400 umiera (wynika z Krajowego Rejestru Nowotworów). Z całej Europy, to właśnie w naszym kraju najszybciej wzrasta liczba zachorowań na raka jelita grubego.

Dynamika umieralności na ten typ nowotworu jest jedną z najwyższych ze wszystkich nowotworów w Polsce (szczególnie u panów). Jest znacznie wyższa niż w krajach Europy Zachodniej i Północnej.

Dlaczego rak jelita grubego staje się tak powszechnym problemem?

Chyba wszyscy interesujemy się zdrowymi dietami. Zdrowe jedzenie jest po prostu logiczne i jeśli chcemy uniknąć chorób i dolegliwości. Jednak mało kto dba o zdrowe wypróżnianie się. Zakłada się, że usuwanie niestrawionych resztek oraz ubocznych produktów przemiany materii jest procesem automatycznym i bez awaryjnym.

Uwaga! Tymczasem ilość i jakość wydalanego stolca są miernikami zdrowia Twoich jelit i podatności na choroby układu pokarmowego (m.in. nowotwór jelit).

Powszechnie uważa się, że wyciśnięcie stolca raz na dwa dni jest całkowicie prawidłowe…. a wzdęcia toi jedynie wynik zjedzonej fasolki po bretońsku lub innego wiatropędnego pokarmu.

Uwaga! Dietetycy sugerują, że powinniśmy swobodnie wypróżniać się minimalnie raz dziennie.

Widzisz w dużej mierze to błonnik, woda i ruch odpowiadają za skuteczną pracę jelit. W diecie współczesnego Europejczyka brakuje ok. 0,75 kg błonnika miesięcznie (wyliczone na podstawie zaleceń Instytutu Medycyny dziennego spożycia błonnika pokarmowego).

Natomiast chroniczne odwodnienie organizmu jest powszechnym, ale mało jeszcze nagłośnionym problemem.  Napoje, które codziennie spożywamy teoretycznie powinny dostarczać organizmowi wodę, ale w praktyce te napoje zawierają dodatkowe substancje odwadniające (np. kofeinę). Zadziwiająco po wypiciu piwa wydala się w urynie więcej płynu niż się wypiło. Możesz to sprawdzić.

Średni Europejczyk spędza 20 minut tygodniowo na intensywnym ruchu, a powinien minimalnie 3 godziny. Badania przeprowadzone na 239 pacjentach, pokazały że codzienny 30-minutowy żwawy spacer usuwa problem zaparć w dużej ilości przypadków. Dodatkowe wnioski z badania pokazały, ze osoby aktywne fizycznie są o 1/3 mniej narażone na nowotwór jelit.

Wyobraź sobie: to jest 30% mniejsze ryzyko.

Liczba chorych na dolegliwości układu pokarmowego rośnie w dużej mierze ze względu na to, że nikt nas nie uczy, jak o siebie dbać. Jedyną formą powszechnej edukacji zdrowotnej są reklamy tabletek i firm farmaceutycznych. Niewiedzę na temat skutków współczesnego, siedzącego i stresującego trybu życia przypłacamy uciążliwymi i bolącymi problemami zdrowotnymi.

Kto powinien czuwać?

  • nie uprawianie ćwiczeń fizycznych;
  • nadwaga;
  • spożywanie dużej ilości czerwonego mięsa i małej ilości warzywa, owoców i błonnika;

to czynniki wskazujące na podwyższone ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego.

Ankieta ryzyka wystąpienia raka jelita grubego

Ankietę dr med Tomasza Jastrzębskiego możesz wykonać tutaj»

Zanim ją wykonasz mam dla Ciebie dwie ciekawe wskazówki.

W ankiecie, którą opracował Specjalista Chirurgi Onkologicznej  dr med. Tomasz Jastrzębski jedno z pytań to:

1. Czy spożywasz warzywa mniej niż 3 razy dziennie?

Jaki związek ma spożywanie warzyw z dolegliwościami jelita grubego?

Czy chodzi o witaminy?

Kolejna wskazówka jest w drugim pytaniu z tej ankiety:

2. Czy wykonujesz ćwiczenia fizyczne przynajmniej 3 godziny w tygodniu?

Jaki związek maja ćwiczenia z jelitem?

Jaki związek mają warzywa i ćwiczenia z jelitem?

Rozwiązanie jest dosyć proste: obie rzeczy wpływają na konsystencję kału i szybkość usuwania go z jelit.

Jak warzywa i ćwiczenia chronią przed zaparciami?

Warzywa, owoce i nasiona są naturalnym i bogatym źródłem błonnika, który jest kompleksem substancji nie ulegającym strawieniu w jelitach. W uproszczeniu błonnik działa na Twoje jelita jak naturalna szczotka. Wymiata pozostałości, a nawet pomaga zdzierać to co do jelita się przylepiło.

Jest to podstawowy składniki diety utrzymujący czyste jelita.

Natomiast ćwiczenia silnie zwiększają ruchy perystaltyczne jelit. Wstrząsy i uciski w okolicach brzucha podczas ćwiczeń przyspieszają przesuwanie się mas kałowych przez jelito.

Jednym z wniosków, które możesz wyciągnąć jest to, że codzienne swobodne wypróżnianie oznacza prawdopodobnie zdrowe jelita. Oczywiście nie jest o żadna diagnoza i po dokładną analizę musisz się zgłosić do swojego lekarza.

Jakie objawy powinny szczególnie zwrócić Twoją uwagę?

Jeżeli zauważysz u siebie jeden z poniższych objawów zacznij aktywnie działać:

  • bóle lub uczucie ciężkości w żołądku;
  • krew w stolcu;
  • zaburzenia w wypróżnianiu się;
  • przedłużające się zaburzenia w trawieniu.

Jak działać?

1. Zrób test na krew utajoną w kale (rób go przynajmniej raz do roku) – jest to test do samodzielnego wykonania w domu i można go kupić w kazdej aptece.

Jeżeli test okaże się pozytywny natychmiast zgłoś się do lekarza.

2. Oczyszczaj swoje jelita ze złogów i resztek pokarmu. Podobno w Twoim dzisiejszym kale mogą znajdować się resztki pokarmu nawet sprzed tygodnia.

Wyobrażasz sobie, jak negatywnie na Twój organizm mogą wpływać gnijące w jelicie resztki jedzenia?

Od dzisiaj kilkukrotnie zwiększ ilość błonnika w diecie. Błonnik jest w warzywach, owocach i nasionach. Dodatkowo zacznij uprawiać np. nordic walking lub inny sport aerobowy (kondycyjny)- gimnastyka, fitness, jogging, te rodzaje sportów świetnie poprawiają perystaltykę jelit.

3. Profilaktycznie wykonaj oczyszczanie wątroby z kamieni wątrobowych.

Uwaga! Co trzeci pacjent z rakiem jelita grubego ma przerzuty do narządów odległych, głównie do wątroby.

Wątroba jest jednym z najbardziej przepracowanych organów w Twoim organizmie. Nic dziwnego, że jest tak podatna na choroby.

Prawdopodobnie najlepszy błonnik na rynku:

Błonnik witalnyBłonnik Witalny – prawdopodobnie jedyny, który chcą polecać lekarze»

Miłego dnia … 😉

Reklamy

5 myśli na temat “Komu nie grozi rak jelita grubego?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s