Dieta wspomagająca pracę jelit


zaparciaCo jeść i pić, żeby uniknąć zaparć?

Jeżeli zaparcia się powtarzają, to nie można tego lekceważyć. O zaparciach mówimy, gdy wypróżnienie następuje rzadziej niż trzy razy w tygodniu. Ich przyczyną są słabe skurcze mięśni w okrężnicy. Spowalniają one przesuwanie się stolca, gdy zbliża się on do odbytnicy. Towarzyszy temu zazwyczaj ból brzucha i wzdęcia. To skutek zbyt leniwego jelita.

Jaka dieta?

Pasaż jelitowy, to czas, jaki jest potrzebny, aby pokarm, który zjedliśmy przemieścił się przez cały przewód pokarmowy (u zdrowego dorosłego zwykle trwa to mniej niż 72 godziny).

Uwaga! Najczęściej kłopoty związane z zaparciami powodowane są nieregularnym i nieprawidłowym odżywianiem, niedostateczną ilością wody w pożywieniu, brakiem ruchu, powstrzymywaniem się od wypróżnienia oraz zbyt częstym stosowaniem środków przeczyszczających.

Jak zachęcić jelita do pracy?

Po prostu: trzeba zmienić nawyki żywieniowe 🙂

Przede wszystkim trzeba wprowadzić do swojej diety:

  • chleb żytni pełnoziarnisty, więcej warzyw, owoców, kasze, kefir i jogurty zawierające żywe kultury bakterii.

Posiłki należy planować o stałych porach. najlepiej 4-5 razy dziennie, ale niewielkie porcje. Pokarm trzeba przeżuwać wolno, aby nie połykać powietrza. Każdego dnia wypijamy do 2 l niegazowanej wody mineralnej.

Trzeba też wygospodarować czas na codzienny spacer lub gimnastykę, bo to poprawia pracę jelit. W celu pozbycia się zaparć, najlepiej jest włączyć do diety produkty, które pobudzą jelita do intensywniejszej pracy, np.:

  • suszone śliwki, rodzynki, daktyle figi, nasiona lnu i słonecznika.

Uwaga! Często sięga się po gotowe preparaty przeczyszczające, a większość z nich zawiera substancje syntetyczne, które mogą działać niekorzystnie na przewód pokarmowy. Ich nadużywanie może być przyczyną biegunki z przedawkowania, reakcji alergicznej, zaburzeń wchłaniania, a nawet zapalenia jelita grubego.

Miód na zaparcia

Po miód sięgamy przy różnych dolegliwościach. warto wiedzieć, że sprawdza się on również przy zaparciach.

Przygotowanie: łyżkę miodu rozpuścić wieczorem w ciepłej przegotowanej wodzie (nie wrzącej!) i zostawić na noc. Wypić rano. Regularne wypróżnienia powrócą już po kilku dniach kuracji.

Buraki i kminek na zaparcia

Surowego buraka zetrzeć na drobnej tarce i dodać do niego łyżeczkę mielonego kminku, łyżeczkę oleju oraz szczyptę soli. całość wymieszać ze sobą i zjeść na czczo 10 łyżek. Zaparcia powinny ustąpić po 3 dniach. Dobrze jest też pić codziennie świeży sok z buraków.

Owsianka na zaparcia

Do gotującej się szklanki wody dodać łyżeczkę masła i wsypać 1/2 szklanki płatków owsianych. Dodać po łyżce Błonnika Witalnego, rodzynek, moreli, ziaren słonecznika i pestek dyni oraz łyżkę otrębów pszennych lub orkiszowych. Całość gotować przez kilka minut i zjeść na śniadanie.

Siemię lniane na zaparcia

To bogate źródło błonnika. Siemię można dodać do zupy warzywnej. Zetrzeć na tarce z dużymi oczkami marchewkę, pietruszkę, kawałek selera i trzy ziemianki. Zalać 1/2 l wody i gotować 15 minut. Pod koniec dodać 2 łyżki siemienia lnianego. Zjeść na czczo.

Kiszona kapusta na zaparcia

Przy przewlekłych zaparciach pomocne są kiszonki, a szczególnie kiszona kapusta, która jest bogata w błonnik. Kiedy męczą nas zaparcia, warto skorzystać również z kuracji sokiem z kiszonej kapusty. Trzeba wypić szklankę napoju raz dziennie na czczo.

Suszone śliwki na zaparcia

Oprócz słodkiego smaku, mają one właściwości odżywcze i lecznicze. To bogate źródło błonnika, który poprawia pracę jelit.

Napój na zaparcia: 5 suszonych śliwek zalać szklanką wrzącej wody i odstawić na noc. Rano wypić napar i zjeść śliwki.

Grube kasze i warzywa na zaparcia

Błonnik oczyszcza organizm z toksyn, reguluje pracę układu pokarmowego oraz pobudza pracę jelit, zapobiegając zaparciom. Najwięcej jest go w Błonniku Witalnym (aż 68 g w 100 g produktu!), kaszach (zwłaszcza grubych jak pęczak), chlebie razowym, otrębach, marchwi, jabłkach, grochu, fasoli, soi, kapuście, brukselce i cebuli.

Błonnik witalny Za tydzień od dziś będziesz mógł odetchnąć z ulgą: „Uff, moje zaparcia wreszcie odeszły!”»

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s