Kiedy cholesterol szkodzi?


cholesterolKiedy nadmiar cholesterolu może zaszkodzić?

Sam cholesterol nie jest groźny dla serca i naczyń krwionośnych, lecz jego nadmiar. Cholesterol jest niezbędny do wielu fizjologicznych procesów w organizmie – budowy błon komórkowych, wytwarzania hormonów sterydowych, sprawnej pracy układu odpornościowego. 80% cholesterolu wytwarza nasz organizm, a tylko pozostałe 20% dostarczamy z pożywieniem.

Uwaga! Problem pojawia się wtedy, gdy jesteśmy genetycznie skłonni do nadmiernego przyswajania cholesterolu. Wówczas odkłada się on w tętnicach, powodując zwężenie ich średnicy i gorszy przepływ krwi. Nazywamy to hipercholesterolemią i jest to choroba.

Często towarzyszy mu wzrost ciśnienia tętniczego krwi i poziomu cukru. Gdy także ich normy są znacznie przekroczone, to mamy do czynienia z groźnym dla życia syndromem metabolicznym.

Frakcje cholesterolu

Jeżeli lekarz skieruje Cię na badanie cholesterolu, to koniecznie dopilnuj, żeby oznaczono też jego frakcje.

Uwaga! Ważna jest tutaj proporcja dobrego cholesterolu HDL do złego LDL. Stężenie dobrego powinno wynosić co najmniej 50 mg/dl, zaś złego poniżej 130 mg/dl.

Na badanie należy iść na czczo, a poprzedniego dnia stosować lekką, nietłustą dietę.

Jeśli z badania wykażą, że masz za wysoki ogólny cholesterol, ale przekroczenie normy nie jest duże (np. wynosi 220-240 mg/dl), to wtedy warto spróbować obniżyć go bez leków – domowymi sposobami.

Jak obniżyć poziom cholesterolu?

Jeść częściej mniejsze porcje, zrezygnować z wieprzowiny, podrobów, pasztetów, sosów, masła, śmietany, żółtych i pleśniowych serów. Z nabiały wybierać chudy twaróg, kefir, jogurt naturalny. Jeść więcej warzyw, pić soki bez cukru. Odstawić słodycze, colę.

Do minimum ograniczyć alkohol (można pić jedynie czerwone wytrawne wino).

Sterole obniżają poziom cholesterolu

Są to substancje tworzące ściany komórkowe roślin o budowie podobnej do cholesterolu. Gdy dostarczamy je z pożywieniem, zajmują jego miejsce, uniemożliwiając wchłonięcie przez organizm. Dzięki temu obniżają osoczowe stężenie cholesterolu całkowitego i złego cholesterolu LDL.

Efekt działania steroli wspomaga stosowanie innych strategii, np. ograniczenie zawartości tłuszczów w diecie lub stosowanie leków obniżających cholesterol (np. statyn). Źródłem steroli są warzywa, owoce, orzechy, ziarna, kiełki, soczewica, oleje roślinne. Wzbogaca się w nie dzisiaj niektóre produkty spożywcze, m.in. margaryny.

Co sprzyja odkładaniu się cholesterolu w tętnicach?

Przede wszystkim dieta bogata w tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (mięso, masło, nabiał). Groźne są też tzw. tłuszcze trans, które powstają w procesie pieczenia i smażenia w głębokim tłuszczu. W rankingu szkodliwych dla układu krążenia rodzajów żywności wysokie miejsce zajmują też cukier i sól.

Uwaga! Brak aktywności fizycznej oraz nadwaga zwiększa ryzyko nadmiernego przyswajania cholesterolu, a jeśli palisz ponad pół paczki papierosów dziennie, zagrożenie zawałem czy udarem z powodu niedrożnej tętnicy wzrasta o kilkaset procent.

Jak naturalnie obniżyć wysoki cholesterol i żyć do sędziwego wieku ze zdrowym sercem?

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s