Jak poprawić przyswajanie żelaza przez organizm?


anemiaNie daj się anemii

Żelazo to bardzo ważny pierwiastek dla naszego organizmu. Bierze udział w transporcie tlenu oraz dwutlenku węgla, pomaga pozbyć się z organizmu toksyn, jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego.

Uwaga! Objawem niedoboru żelaza (anemii) jest uczucie chronicznego zmęczenia, nadmierna senność, bóle głowy, problemy z koncentracją, bladość skóry. Nadmierne wypadanie włosów i łamliwość paznokci także mogą być sygnałem anemii.

Żelazo w mięsie i warzywach

Źródłem żelaza jest czerwone mięso (wołowina i wątróbka), warzywa (buraczki) i zioła np. (młoda pokrzywa), pestki dyni i słonecznika.

Uwaga! Jeśli jednak popijać je będziesz herbatą lub kawą, do mięsa dodasz nabiał lub jajka, zaś pestki zjesz razem z orzechami (źródło fitynianów) – przyswoisz niewiele żelaza.

Co pomaga wchłaniać żelazo?

Przede wszystkim witaminy: C, z grupy B, a także miedź, kobalt i mangan.

Żelazo z pokrzywy

Najwięcej żelaza mają młode listki pokrzywy, które jeszcze niezakwitły. Najlepiej zbierać je w suche, słoneczne dni i suszyć w przewiewnym oraz ciemnym pomieszczeniu.

Uwaga! Ususzone ziele przechowuj w szczelnie zamykanym pojemniku, ale nie w foliowej torebce.

Żelazo z mięsa wołowego i wątróbki

Najlepszym źródłem tego cennego pierwiastka jest:

  • wątróbka wieprzowa (18,7 mg na 100 g);
  • wołowina oraz cielęcina.

Dobrym źródłem są tez ryby. Mięso zawiera tzw. żelazo hemowe, które jest lepiej przyswajalne przez organizm.

Uwaga! Tych dań nie popijaj herbatą ani kawą. Do mięsa dodaj pomidory, brokuły, paprykę i ziarna słonecznika.

Potrzebna witamina C

Aby żelazo mogło w organizmie spełniać swoją funkcję, niezbędna jest obecność witaminy C. Dlatego włącz do swojej diety produkty w nią bogate. Witamina C znajduje się głównie w owocach:

  • czarnych porzeczkach, truskawkach, owocach cytrusowych, aronii.

Świeże owoce możesz spożyć przed głównym posiłkiem mięsnym lub popić sokiem, gdy świeżych owoców brak.

Żelazo z pestek dyni i słonecznika

Pestki dyni i słonecznika są bogatym źródłem nie tylko żelaza, ale też witamin i mikroelementów potrzebnych do jego wchłaniania.

Uwaga! Nie łącz ich z orzechami, tylko z owocami – rodzynkami, suszonymi śliwkami, morelami, figami.

Żelazo pochodzenia roślinnego

Żelazo pochodzenia roślinnego (tzw. niehemowe) jest nieco słabiej przyswajalne przez organizm. Można go znaleźć w botwinie, buraczkach, pietruszce.

Uwaga! Powinny o tym pamiętać zwłaszcza kobiety, które mają obfite miesiączki i wegetarianie, bo potrzebują więcej żelaza.

Jeśli chcesz, pamiętaj wesprzeć wątrobę regenerującym Lignanem Primvitalnym: 

Lignan Primvitalny Lignan Primvitalny: remedium z czasów Chrystusa na chorą wątrobę i osłabiony woreczek żółciowy»

Zawarty w nim czyściutki Ostropest plamisty pomaga zregenerować hepatocyty — komórki, które odpowiadają za produkcję żółci. Dzięki jego działaniu, możemy z większym spokojem posilać się ulubionymi potrawami, bez większych obaw o kolki i niedomagania trawienne. Oczywiście, Ostropest nie jest remedium, które zastąpi dobre nawyki żywieniowe. Te zawsze — powtarzam — zawsze wiodą prym w doskonaleniu zdrowia układu trawiennego.

Zdrowia życzę 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s