Co jest dobre dla serca?


serceJak dbać o serce?

Kondycja naszego serca zależy nie tylko od tego, czy ćwiczymy i unikamy stresu. Według naukowców dla serca ważne jest także to, jak dbamy o zęby i co wybieramy na obiad.

Idealne ciśnienie krwi

120/80 mmHg

Kiedy ciśnienie krwi jest wyższe, stanowi zagrożenie dla układu krążenia i może być początkiem nadciśnienia tętniczego.

Uwaga! Nadciśnienie to jedno z najpoważniejszych czynników chorób serca, bo prowadzi do zawału serca i udaru mózgu.

Do rozwoju nadciśnienia tętniczego krwi przyczyniają się:

  • palenie papierosów;
  • picie alkoholu;
  • stres;
  • zbyt tłusta dieta;
  • nadmiar soli i cukru oraz
  • brak ruchu.

Mierz ciśnienie codziennie przez miesiąc. Gdy w kilku kolejnych pomiarach przekracza 140/90 mmHg, idź do lekarza, bo może konieczne będą leki, które uspokoją rytm serca.

Prawidłowy poziom cholesterolu LDL we krwi

115 mg/dl

Jeśli poziom cholesterolu LDL jest wyższy, to zły znak dla Twojego serca. Odkłada się on w ściankach tętnic, co prowadzi do rozwoju choroby wieńcowej. Natomiast dobry cholesterol HDL, pełni ochronną rolę dla naczyń krwionośnych.

Uwaga! Dobrze jest mieć go dużo (najlepiej powyżej 35 mg/dl). Idealne wartości osiągniesz unikając tłuszczów zwierzęcych, jadając więcej warzyw i owoców, a także codziennie ćwicząc.

Tętno 60-70 uderzeń na minutę

Tętno podnosi się pod wpływem stresu czy wysiłku. To zupełnie normalne.

Uwaga! Ale gdy skacze, to znak, że układ krążenia pracuje zbyt ciężko. Wysoki puls może tez świadczyć o nadczynności tarczycy, a ta choroba sprawia, ze serce wpada w dygot.

2 razy w tygodniu ryby

Dieta Polaków jest uboga w ryby, a są one niezbędne do dobrego funkcjonowania układu krążenia, Są źródłem zdrowych tłuszczów, czyli kwasów omega-3, które są dla serca jak parasol ochronny: nie dopuszczają do tworzenia się zakrzepów w naczyniach krwionośnych, obniżają poziom złego cholesterolu.

Uwaga! Ryby gotuj na parze lub piecz bez tłuszczu.

0,4 mg kwasu foliowego każdego dnia

Kwas foliowy dobrze wpływa na układ krążenia, bo obniża poziom niebezpiecznej dla serca homocysteiny. Jego źródłem jest np. sałata, szpinak, brokuły, brukselka, ale trzeba by ich zjeść bardzo dużo. Dlatego wspomagaj się tabletkami.

Nitkowanie zębów raz dziennie

Szczoteczką do zębów nie usuniesz resztek jedzenia, które zostały w przestrzeniach między zębami, a to świetna pożywka dla bakterii, które atakują zęby i dziąsła. Jednak na tym nie poprzestają.

Uwaga! Gdy dostaną się do krwi, krążą po organizmie i mogą dotrzeć do serca, gdzie wywołują stan zapalny. Aby temu zapobiec, codziennie używaj nitki dentystycznej.

4-5 gramów soli na dzień

To tyle co płaska łyżeczka, a przeciętnie w Polsce zjada się nawet ponad dwie łyżeczki. I to nie dlatego, że tak zamaszyście operuje się solniczką 🙂

Sól jest ukryta w większości produktów spożywczych. Jej nadmiar to większe ryzyko nadciśnienia. Smak potraw poprawisz używając przypraw (np. bazylii czy tymianku).

Polecił to 3 lekarzom a oni od razu chcieli to przepisywać wszystkim pacjentom, lecz nie mogli…

Kliknij i sprawdź»

Zdrówka 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s