Zdrowa dieta odchudzająca


odchudzanieZasady zdrowej diety

Stosuj się do tych reguł, a schudniesz i potem unikniesz efektu jo-jo:

  • dieta musi być zrównoważona, bo gdy eliminuje tłuszcze, węglowodany lub białka, często prowadzi do niedoborów składników odżywczych;
  • posiłki jedz regularnie – to reguluje przemianę materii;
  • kolację spożyj 3 h przed snem;
  • bezpieczna dieta, to taka, gdy chudniesz 0,5-1 kg tygodniowo;
  • posiłki gotuj sam, bo tylko wtedy masz gwarancję, ze nie mają szkodliwych składników;
  • pij co najmniej 1,5 l wody dziennie.

Czy dieta niskowęglowodanowa jest zdrowa?

Dieta ta obok słodyczy i słodkich owoców eliminuje z jadłospisu chleb, makaron, kasze i wszelkie inne produkty zbożowe.

Uwaga! To błąd. Węglowodany te zawierają niewiele kalorii (około 5 kcal/gram), a przy tym są niezbędne do prawidłowej pracy mózgu i mięśni.

Na początku dieta niskowęglowodanowa powoduje poprawę samopoczucia, a wszystko przez to, że organizm przy ich braku wytwarza ciała ketonowe, które dodają energii, pobudzają, ale po kilku dniach stosowania tej diety dochodzi do nadwyżki ciał ketonowych i do zakwaszenia organizmu.

Uwaga! To obciąża nerki i wątrobę, powodując osłabienie i upośledzenie przemiany materii.

Dobre węglowodany nie są zbyt kaloryczne i ich odstawienie nie przyniesie dużego spadku wagi.

Dieta niskotłuszczowa

Spożywanie zbyt małej ilości tłuszczów uniemożliwia wchłanianie witamin D, E i K, które rozpuszczają się właśni w tłuszczach.

Uwaga! Często, dla poprawienia konsystencji produktu, tłuszcz w produktach typu light (odtłuszczone), np. jogurtach 0%, zastępowany jest cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym, a to podnosi kaloryczność produktu. Co gorsza, jedzenie produktów z syropem glukozowo-fruktozowym prowadzi nie tylko otyłości, ale i cukrzycy.

Spożycie tłuszczu na długo daje uczucie sytości (inaczej niż cukier) i tak nakręca się spirala. Po zjedzeniu odtłuszczonego produktu będziesz nadal głodny, więc sięgniesz po coś do zjedzenia, znów wybierzesz „mniej kaloryczne” produkty light i tak, zamiast chudnąc, pracujesz na kolejne kilogramy.

Warto też wiedzieć o tym, że tłuszcz zawarty w wędlinach jest nośnikiem smaku i gwarantem konsystencji, a gdy zostanie usunięty, wędlina i kiełbasa smakiem przypominają papier. Producenci muszą jakoś ten tłuszcz zastąpić i dodają substancji smakotwórczych, które imitują naturalny aromat i polepszaczy chemicznych.

Uwaga! 100 g wędliny odtłuszczonej najczęściej zawiera zaledwie 30% mięsa, a reszta to wypełniacze.

Z tych powodów, mimo że wędlina zawiera mniej tłuszczu, nie musi wcale zawierać mniejszej ilości kalorii

Uwaga! Jedząc odtłuszczone wędliny, nie tylko nie stracisz na wadze, też możesz też „zanieczyścić” organizm chemią i zaburzyć prawidłową przemianę materii.

Zbyt restrykcyjna dieta

Pomijanie posiłków jest powodem przestawienia się organizmu na niższe zapotrzebowanie energetyczne, czyli uczy się on funkcjonować mimo dostarczania mniejszej ilości kalorii, a gdy potem zaczniesz jeść więcej, organizm nauczony doświadczeniem będzie odkładał nadwyżkę na wypadek, gdybyś znów go głodził.

Uwaga! A zmagazynuje ją w postacie tkanki tłuszczowej i wtedy właśnie ponownie przytyjesz.

Wiele restrykcyjnych diet zaleca czarna kawę na czczo, a to nie jest dobre dla organizmu. Czarna, gorąca kawa wypita na pusty żołądek istotnie pobudza perystaltykę jelit i dodaje energii, ale efekty te trwają najwyżej dwa kwadranse. Potem ciśnienie krwi spada i uczucie ospałości wraca.

Uwaga! Dużo dłuższym i poważniejszym efektem picia czarnej kawy po przebudzeniu jest wzbudzanie żołądka do wydzielania większej ilości kwasów żołądkowych, które nie mają czego trawić (nie zjedzono śniadania), podrażniają i uszkadzają ścianę żołądka.

Preparaty wspomagające odchudzanie

Preparaty te często zawierają kofeinę, taurynę albo guaranę, których zadaniem jest przyspieszenie metabolizmu i podniesienie temperatury ciała, by wzmóc spalanie tkanki tłuszczowej.

Uwaga! Substancje te jednocześnie podnoszą ciśnienie tętnicze krwi, a to może zaś prorokować nadciśnienie oraz prowadzić do zaburzeń rytmu serca.

Lepiej zastąpić je ostrymi przyprawami – np. pieprzem czarnym, pieprzem cayenne, czy kurkumą. Dają podobne efekty, a nie szkodzą układowi krwionośnemu.

Braku snu powodem przybierania na wadze

Organizm osoby, która śpi mniej niż 8 godzin dziennie, ma mniej czasu na regenerację oraz słabszy metabolizm. Tkanka tłuszczowa osoby niewyspanej wytwarza mniej leptyny, czyli hormonu, który oddziałuje na ośrodek głodu. Normalny poziom leptyny we krwi mężczyzny ro 1-5 ng/dl, a u kobiet 7-13 ng/dl.

Uwaga! Gdy mamy go za mało, czujemy się głodni i chętnie sięgamy po przekąski, zaczynamy przybierać na wadze….. wpadamy w pułapkę – stężenie leptyny jest tym większe, im  więcej mamy tkanki tłuszczowej.

Podwyższony poziom hormonu ma informować mózg o nagromadzeniu rezerw energetycznych. Wtedy mózg powinien pobudzić ośrodek sytości i zacząć spalać tłuszcz.

Uwaga! Niestety, utrzymujący się nadmiar leptyny jest powodem wytworzenia się odporności na jej działanie i w efekcie wiele osób z nadwagą nadal je, ponieważ organizm nie odbiera sygnałów, które dają znak do wyłączenia uczucia głodu.

Przeprowadzone badania wykazały, że najmniej tłuszczu odkładają osoby, które chodzą spać regularnie, codziennie o tej samej porze. Różne godziny zasypiania zaburzają wydzielanie hormonów m.in. tych, które odpowiadają za uczucie głodu i sytości.

Dieta owocowa

Taka dieta może być pułapką, bo większosc owoców (np. winogrona, morele, jabłka i gruszki) to bogate źródło fruktozy (cukier prosty), która gwałtownie podnosi poziom glukozy we krwi, a je nadmiar (co może łatwo się zdarzyć, gdy jesz dużo owoców) – jest przetwarzany w kwasy tłuszczowe i odkładane w tkance tłuszczowej.

Czy jesteś gotowy, aby chudnąć z radością?

Ostropest witalny Jak sprawić, aby praca nad wymarzoną sylwetką była przyjemnością i radością?»

Miłego dnia 😉

Advertisements

1 thought on “Zdrowa dieta odchudzająca”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s