Złodzieje witamin


witaminyWitaminy – co nam je kradnie?

Herbatę pijemy tylko pomiędzy posiłkami, nie łączymy pomidorów z zielonymi ogórkami, ryb nie podajemy z brokułami, a szpinaku z mięsem…

Czy wiesz dlaczego?

Są substancje, które mogą utrudniać przyswajanie i wykorzystywanie np. witamin. Zostały nazwane przez naukowców substancjami antyodżywczymi. Takie działanie wykazują np. fityniany, które zawarte są w razowym pieczywie, taniny z mocnych herbacianych naparów czy szczawiany ze szpinaku.

Uwaga! Spożywane w nadmiarze szczawiany mogą sprzyjać powstawaniu kamieni nerkowych.

Na szczęście dzięki prostym sposobom możesz zmniejszyć ich niekorzystne działanie. Po prostu musisz odpowiednio komponować posiłki i właściwie je przygotowywać, by pozbyć się intruzów i przyswoić jak największą ilość cennych dla zdrowia substancji.

Herbata

Mocna herbata (mocne kakao oraz kawa parzona w szklance) to źródło tanin, które obniżają przyswajanie wapnia, żelaza, i witaminy B1 z posiłku.

Uwaga! Nie popijaj dań tymi mocnymi napojami.

Zastąp je sokami owocowymi i warzywnymi lub naparami owocowymi. Herbatę i kawę pij między posiłkami, parz je krótko, około 3 minut.

Brokuł

Brokuły (brukselka, kalafior, kapusta) to bogate źródła goitrogenów – substancji, które utrudniają przyswajanie jodu z posiłków.

Uwaga! Unikaj łączenia tych warzyw z rybami morskimi, zwłaszcza jeśli masz kłopoty z tarczycą i cierpisz na je niedoczynność.

Kapustę, brokuły i kalafior jedz gotowane. Gotuj je pierwsze 5 minut bez przykrycia – wtedy goitrogeny się ulatniają.

Szpinak

Szpinak (szczaw, rabarbar, botwinka) to bogate źródła kwasu szczawiowego, a on utrudnia przyswajanie żelaza i cynku z posiłków mięsnych oraz wapnia z nabiału.

Uwaga! Unikaj tych warzyw zwłaszcza przy kłopotach z nerkami – kwas szczawiowy łączy się z wapniem tworząc nierozpuszczalne kamienie szczawianowo-wapniowe.

Ogórek

Zielone ogórki zawierają enzym – askorbinę, która niszczy witaminę C. Dlatego nie zestawiaj go w jednej sałatce lub na kanapce z warzywami, które są bogatym źródłem tej witaminy (pomidor, papryka, brukselka, brokuł).

Świeże ogórki najlepiej zjedz osobno jako mizerię, a do wielowarzywnych surówek dodawaj korniszony lub ogórki kwaszone.

Jakie więc są te dobre witaminy i które są dobre dla ciebie?

Ostropest witalny Jak stosując odpowiednie preparaty i witaminy poprawić swoje zdrowie i podnieść jakość życia?»

 Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s