Zalety zdrowotne warzyw dyniowatych


dyniaZdrowe warzywa dyniowate

Warzywa dyniowate rzadko goszczą na naszych stołach, a szkoda. Warto to zmienić już teraz, bo sezon na dyniowate w pełni. Mogą je jeść nawet niemowlaki.

Uwaga! Rozgotowane warzywa dyniowate (np. pure e lub zupy) są bardzo dobrze tolerowane przez chorych stosujących dietę lekkostrawną oraz rekonwalescentów po operacjach. Soczystych miąższ tych warzyw nie podrażnia przewodu pokarmowego i nie wywołuje dolegliwości przy wrzodach, zgadze i innych chorobach przewodu pokarmowego.

Dyniowate są niskokaloryczne (np. 100 g cukinii ma 15 kcal, dyni – 28 kcal). Ponieważ zawierają niewiele sodu, a sporo potasu mogą wspomagać leczenie nadciśnienia. Tuż pod skórą tych warzyw kryje się sporo prozdrowotnych substancji, np. fitosterole, beta-karoten, witaminy z grupy B, witamina C oraz wapń, magnez i jod.  Dlatego młode warzywa powinny być jedzone ze skórką.

Melon

Jest źródłem witaminy A, C oraz składników mineralnych, m.in. potasu. Działa moczopędnie i przeczyszczająco. Łagodzi stres, poprawia koncentrację i jakość snu. Gasi też pragnienie.

Melon doskonale nadaje się do sałatek owocowych, a także tych z dodatkiem drobiu, owoców morza oraz szynki.

Patison

Warzywo o delikatnym smaku. Jest bogatym źródłem witaminy C, składników mineralnych (głównie potasu). Warto go polecać osobom z nadwagą, otyłym i nadciśnieniowcom.

Możesz go wykorzystać do bigosu warzywnego, faszerować, panierować, podawać jak kalafior lub jako marynatę.

Dynia

Dzięki dużej ilości beta-karotenu ma doskonały wpływ na stan skóry. Ma sporo kwasu foliowego i składników mineralnych. Wzmacnia odporność i odkwasza organizm. Nadaje się do marynowania i na zupy.

Uwaga! Nasiona dyni to prawdziwa bomba witaminowa.

Pure e z gotowanej dyni zastąpi ziemniaki.

Cukinia

To bogate źródło potasu, wapnia, witamin B1, B2, PP i C oraz karotenu. Oczyszcza organizm i wspomaga trawienie. Jest idealna do podgryzania na surowo między posiłkami.

Młode warzywa możesz dodawać do surówek, dusić. Nadają się na konfitury i marynaty. Rozgotowana cukinia zagęszcza sosy, potrawy typu Stroganow i leczo, nie zwiększaj ac ich kaloryczności.

Możesz z niej przyrządzać placki (są delikatniejsze od ziemniaczanych).

Jak Twoja obecna dieta wpływa na zdrowie i samopoczucie?

Ostropest witalny Czy wiesz czego lepiej nie jeść i nie pić?»

Miłego dnia 😉

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s