Dieta orkiszowa


orkiszProzdrowotne właściwości orkiszu

Systematyczne stosowanie diety orkiszowej regeneruje cały organizm. Zdrowotne właściwości orkiszu sprawdzają się w leczeniu wielu chorób i przynoszą ratunek w sytuacjach, wydawałoby się bez wyjścia.

Kiedy warto spożywać orkisz?

Spożywaj regularnie produkty z orkiszu lub z jego dodatkiem, gdy chorujesz lub cierpisz na takie dolegliwości jak:

  • spadek odporności i wydolności organizmu;
  • nowotwór;
  • reumatyzm, dnę moczanową;
  • alergię;
  • choroby serca i układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, profilaktyka zawału serca, udaru);
  • podwyższony poziom cholesterolu we krwi;
  • schorzenia żołądkowo-jelitowe (wrzodziejące zapalenie jelit, choroba Leśniowskiego-Crohna, zespół jelita drażliwego), biegunki, zaparcia;
  • – kamica nerkowa i pęcherzyka żółciowego;
  • – celiakia;
  • – cukrzyca;
  • – osłabienie organizmu po długotrwałym stosowaniu leków.

Uwaga! Orkisz zaleca się osobom po przebytym zawale serca oraz w okresie pooperacyjnym. To znakomite pożywienie dla wcześniaków, chorowitych niemowląt, pacjentów poddawanych intensywnej opiece medycznej oraz ludzi starych. Orkisz może być używany jako produkt zastępujący mleko w alergii na białka mleka.

Dieta orkiszowa powoduje spadek poziomu cholesterolu we krwi . Ziarno zapobiega kamicy żółciowej, zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę (dlatego osoby chore na cukrzycę mogą jej stosować mniej po konsultacji z lekarzem). Wszelkie produkty orkiszowe sprzyjają dobremu trawieniu i pomagają utrzymać w zdrowiu żołądek i jelita.

Orkisz można obecnie kupić w różnych postaciach:

  • ziarna (kaszy), grysiku, mąki, otrębów, makaronu, płatków.

Hebermus

To ciepłe danie z orkiszu, które zaleca się na pierwszy posiłek w ciągu dnia. To potrawa o wielowiekowej tradycji (przepisy na nią można znaleźć w dziełach św. Hildegardy).

Uwaga! Poranny hebermus wpłynie kojąco na żołądek, zwłaszcza w przypadku nadkwasoty i stanów zapalnych.

Składniki dla 2 osób: ½ filiżanki łamanych ziaren orkiszu | 2 filiżanki wody | 1 pokrojone jabłko | miód wedle uznania (do smaku) | szczypta galgantu i bertramu (przyprawy polecane przez św. Hildegardę) | szczypta cynamonu | płatki migdałów | rodzynki | nasiona babki płesznik

Przygotowanie: orkisz zalej wodą, ciągle mieszając doprowadź do wrzenia. Dodaj miód i dalej gotuj przez 5–10 minut. Jabłka i rodzynki dodaj w ostatnich 4 minutach. Gotową potrawę posyp migdałami i nasionami babki płesznik (1 łyżeczka na osobę). Dopraw do smaku. Według uznania możesz wmieszać 1 do 3 łyżek stołowych ugotowanych na miękko całych ziaren orkiszu.

Uwaga! Jeżeli jesteś diabetykiem, to dodanie całych ziaren orkiszu jest wręcz wskazane. Zwiększ tez ilość cynamonu.

Zupa z orkiszu

Składniki dla 2 osób: 100 g orkiszu | ½ l wywaru warzywnego | 1 łyżka masła | 1 cebula | 2 marchewki | 1 łodyga selera | 1 mały koper włoski | sól | biały pieprz | szczypta gałki muszkatołowej | sok cytrynowy | mus jabłkowy | 100 ml słodkiej śmietany | ½ pęczka mięty

Przygotowanie: Orkisz opłucz bieżącą wodą, starannie osącz i włóż do salaterki. Zalej rosołem i pozostaw na noc. W garnku rozpuść masło, zeszklij obraną i posiekaną cebulę. Marchew, seler i koper włoski oczyść, obierz i pokrój w słupki lub kostkę.

Dodaj do cebuli i podsmaż. Zalej rosołem z orkiszem. Przypraw solą, pieprzem, gałką muszkatołową, sokiem cytrynowym i musem jabłkowym. Gotuj na małym ogniu 20–30 minut, zaciągnij śmietaną. Przed podaniem posyp świeżo posiekaną miętą.

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s