Dieta orkiszowa


orkiszProzdrowotne właściwości orkiszu

Systematyczne stosowanie diety orkiszowej regeneruje cały organizm. Zdrowotne właściwości orkiszu sprawdzają się w leczeniu wielu chorób i przynoszą ratunek w sytuacjach, wydawałoby się bez wyjścia.

Kiedy warto spożywać orkisz?

Spożywaj regularnie produkty z orkiszu lub z jego dodatkiem, gdy chorujesz lub cierpisz na takie dolegliwości jak:

  • spadek odporności i wydolności organizmu;
  • nowotwór;
  • reumatyzm, dnę moczanową;
  • alergię;
  • choroby serca i układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, profilaktyka zawału serca, udaru);
  • podwyższony poziom cholesterolu we krwi;
  • schorzenia żołądkowo-jelitowe (wrzodziejące zapalenie jelit, choroba Leśniowskiego-Crohna, zespół jelita drażliwego), biegunki, zaparcia;
  • – kamica nerkowa i pęcherzyka żółciowego;
  • – celiakia;
  • – cukrzyca;
  • – osłabienie organizmu po długotrwałym stosowaniu leków.

Uwaga! Orkisz zaleca się osobom po przebytym zawale serca oraz w okresie pooperacyjnym. To znakomite pożywienie dla wcześniaków, chorowitych niemowląt, pacjentów poddawanych intensywnej opiece medycznej oraz ludzi starych. Orkisz może być używany jako produkt zastępujący mleko w alergii na białka mleka.

Dieta orkiszowa powoduje spadek poziomu cholesterolu we krwi. Ziarno zapobiega kamicy żółciowej, zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę (dlatego osoby chore na cukrzycę mogą jej stosować mniej po konsultacji z lekarzem). Wszelkie produkty orkiszowe sprzyjają dobremu trawieniu i pomagają utrzymać w zdrowiu żołądek i jelita.

Orkisz można obecnie kupić w różnych postaciach:

  • ziarna (kaszy), grysiku, mąki, otrębów, makaronu, płatków.

Hebermus

To ciepłe danie z orkiszu, które zaleca się na pierwszy posiłek w ciągu dnia. To potrawa o wielowiekowej tradycji (przepisy na nią można znaleźć w dziełach św. Hildegardy).

Uwaga! Poranny hebermus wpłynie kojąco na żołądek, zwłaszcza w przypadku nadkwasoty i stanów zapalnych.

Składniki dla 2 osób: ½ filiżanki łamanych ziaren orkiszu | 2 filiżanki wody | 1 pokrojone jabłko | miód wedle uznania (do smaku) | szczypta galgantu i bertramu (przyprawy polecane przez św. Hildegardę) | szczypta cynamonu | płatki migdałów | rodzynki | nasiona babki płesznik

Przygotowanie: orkisz zalej wodą, ciągle mieszając doprowadź do wrzenia. Dodaj miód i dalej gotuj przez 5–10 minut. Jabłka i rodzynki dodaj w ostatnich 4 minutach. Gotową potrawę posyp migdałami i nasionami babki płesznik (1 łyżeczka na osobę). Dopraw do smaku. Według uznania możesz wmieszać 1 do 3 łyżek stołowych ugotowanych na miękko całych ziaren orkiszu.

Uwaga! Jeżeli jesteś diabetykiem, to dodanie całych ziaren orkiszu jest wręcz wskazane. Zwiększ tez ilość cynamonu.

Zupa z orkiszu

Składniki dla 2 osób: 100 g orkiszu | ½ l wywaru warzywnego | 1 łyżka masła | 1 cebula | 2 marchewki | 1 łodyga selera | 1 mały koper włoski | sól | biały pieprz | szczypta gałki muszkatołowej | sok cytrynowy | mus jabłkowy | 100 ml słodkiej śmietany | ½ pęczka mięty

Przygotowanie: Orkisz opłucz bieżącą wodą, starannie osącz i włóż do salaterki. Zalej rosołem i pozostaw na noc. W garnku rozpuść masło, zeszklij obraną i posiekaną cebulę. Marchew, seler i koper włoski oczyść, obierz i pokrój w słupki lub kostkę.

Dodaj do cebuli i podsmaż. Zalej rosołem z orkiszem. Przypraw solą, pieprzem, gałką muszkatołową, sokiem cytrynowym i musem jabłkowym. Gotuj na małym ogniu 20–30 minut, zaciągnij śmietaną. Przed podaniem posyp świeżo posiekaną miętą.

Toksyny odbierają Ci kilkanaście lat życia!

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s