Co podnosi ciśnienie?


ciśnienie krwiDlaczego skacze ciśnienie i jak temu zapobiec?

Najprościej rzecz ujmując układ krwionośny to układ rur – żył i tętnic, przez które przepływa ciecz – krew.

Uwaga! Zwiększenie ciśnienia tętniczego krwi może spowodować uszkodzenia w tym skomplikowanym systemie, a skutki tego mogą być fatalne – nieleczone nadciśnienie grozi m.in. zawałem serca i udarem. Dlatego, jeśli zdiagnozowano u Ciebie nadciśnienie, musisz stosować się do zaleceń lekarza.

Na pewno nie uciekniesz od leków. Musisz pamiętać o tym, że obniżają one ciśnienie na bieżąco, a to znaczy, że po ich odstawieniu zacznie ono wzrastać.

Uwaga! Wyeliminuj także z życia to, co wzburza krew.

Jak zminimalizować ryzyko wystąpienia nadciśnienia?

Choć nie zawsze udaje się ustalić przyczynę nadciśnienia, wiemy co mu sprzyja. Jeśli więc masz już kłopoty z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia lub jesteś w grupie ryzyka (któreś z rodziców choruje), na wszelki wypadek zrezygnuj z tego co je podnosi.

Uwaga!  139/89 mmHG – tyle maksymalnie może wynosić Twoje ciśnienie. Gdy jest wyższe skontaktuj się z lekarzem.

Palenie papierosów sprzyja nadciśnieniu

Nikotyna obkurcza naczynia, a to powoduje, ze krew z coraz większym trudem przeciska się przez tętnice, a ciśnienie rośnie.

Uwaga na alkohol i kawę

Nadmiar alkoholu utrwala nadciśnienie.

Uwaga! Bezkarnie możesz wypić 1-2 drinki albo 2-3 lampki wina lub 0,5 l piwa raz na tydzień.

Na kawę uważaj szczególnie jeśli pijesz ją raz na jakiś czas, bo okazuje się, ze u osób, które sięgają po nią regularnie, nie wpływa ona na ciśnienie. Gorzej z tymi, którzy piją ją okazjonalnie.

Leki groźne przy nadciśnieniu

Nawet te  z pozoru niegroźne (np. na grypę) mogą być niebezpieczne dla osób ze skłonnością do wysokiego ciśnienia. Zwróć uwagę na te, które zawierają efedrynę, bo mogą być powodem skoków ciśnienia.

Wyeliminuj sól

Jeżeli zmagasz się z wysokim ciśnieniem krwi nie powinieneś spożywać więcej niż 1/2 łyżeczki soli dziennie.

Uwaga! Zwróć szczególną uwagę na przetworzoną żywność (np. konserwy, wędliny) oraz niezdrowe przekąski (np. orzeszki solone, chipsy i krakersy), bo mają mnóstwo soli).

Trzeba schudnąć

Utrata 1 kg powoduje spadek ciśnienia krwi o 2-3 mmHg, a 10 kg aż o 20-30 mmHg. Dorosłemu człowiekowi, który nie pracuje fizycznie, wystarcza maksymalnie 2000 kcal dziennie.

Uwaga! Aby schudnąć, ogranicz się do 1500 kcal.

Jedz 4-5 niewielkich posiłków dziennie. Zrezygnuj ze słodyczy i tłustych dań (zobacz: Co pomaga schudnąć?»)

Walcz ze stresem

Nie jest to łatwe w dzisiejszych czasach, ale warto się postarać, bo długo utrzymujące się napięcie powoduje stałe podwyższenie ciśnienia krwi.

Uwaga! Rozluźnić się pomoże Ci proste ćwiczenie: zamknij oczy, zakryj dłońmi uszy, łokcie odchyl na boki i zrób pięć głębokich wdechów. Opuść ręce i rozluźnij mięśnie.

Powtarzaj to ćwiczenie zawsze, gdy się zdenerwujesz (zobacz: Jak radzić sobie ze stresem?»)

Proste remedium na trudne problemy

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s