Żelazo w diecie


żelazo w diecieŻelazo – pierwiastek życia

Bez żelaza nie ma życia. Jest składnikiem hemoglobiny, z której zbudowane są czerwone krwinki (erytrocyty). Najwierniejszą rolą żelaza jest właśnie jego udział w transporcie tlenu do wszystkich tkanek. Pierwiastek ten jest też niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, szpiku kostnego (to właśnie tu tworzą się czerwone krwinki).

Jak dochodzi do niedoboru żelaza?

Przyczyną może być nieodpowiednia dieta uboga w żelazo, zbyt obfite krwawienia menstruacyjne, pasożyty lub upośledzenie jego wchłaniania w jelicie.

Czytaj dalej

Przykładowy jadłospis dla osób z chorym pęcherzykiem żółciowym


jadłospisChory pęcherzyk żółciowy

U niektórych osób w pęcherzyku żółciowym powstają kamienie (złogi), które tworzą się, gdy ze zebranej w nim żółci wytrącają się jej składniki, czyli kryształki soli żółciowych oraz cholesterolu. Winę za to ponosi nieprawidłowa dieta: jedzenie za obfite i zbyt tłuste lub przeciwnie – głodówki i diety odchudzające.

Skłonności do tworzenia się kamieni żółciowych występują rodzinnie.

Uwaga! Jeśli ktoś z Twoich bliskich chorował, jest duże prawdopodobieństwo, ze u Ciebie również będą się tworzyć złogi w pęcherzyku żółciowym.

Objawy kamieni w pęcherzyku żółciowym

Bywa, ze dolegliwości nie powodują dolegliwości, ale mogą pojawić się takie objawy jak:

  • częsta niestrawność;
  • ciągłe odbijanie.

Uwaga! Pojawiają się one najczęściej w nocy, kilka godzin po zjedzeniu obfitego posiłku. Najsilniejsze są po: czekoladzie, potrawach zawierających żółtka jaj i śmietanę. Możesz się źle czuć po tłustym mięsie i wędlinach, a takie potrawach smażonych, bo aby pokarmy z dużą ilością tłuszczy mogły być strawione, pęcherzyk musi wydalić jak najwięcej żółci. Kurczy się, a jeśli znajdują się w nim kamienie pod wpływem skurczu mogą się przesuwać, powodując ból.

Czytaj dalej

Dieta dla serca i układu pokarmowego


serceJak zadbać o serce i układ pokarmowy?

Błonnik to składnik roślin (zbóż, warzyw i owoców), który nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym. Ale ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Przede wszystkim pobudza układ pokarmowy do pracy – nasila wydzielanie śliny (i wstępne procesy trawienne w jamie ustnej) oraz produkcję kwasów żołądkowych, poprawia perystaltykę jelit (a przez to częstość wypróżnień). Zmniejsza też uczucie głodu, bo pęcznieje w żołądku i dodatkowo pomaga obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi.

Uwaga! Dawka błonnika rekomendowana przez Światową Organizację Zdrowia to 20-40 g dziennie (większa ilosć może wywołać wzdęcia).

Czytaj dalej

Czy zupy w proszku są zdrowe?


zupki w proszkuZupy w proszku

Zupy w proszku dopuszczane są do sprzedaży przez Główny Inspektorat sanitarny, wiec zawarte w nich składniki nie są toksyczne.

Uwaga! Do chińskich zupek w proszku dodawane są polepszacze smaku, np. glutaminian sodu, guanylan disodowy, inozynian disodowy, a ich nadmiar może spowodować problemy zdrowotne: bóle głowy, arytmię, uczucie niepokoju, coraz większe rozdrażnienie, a nawet kłopoty z pamięcią.

Chińskie kluseczki w zupach

Makaron dodawany do zup powstaje z mąki pszennej, wody i mieszaniny sodu, węglanu potasu i fosforanów. Robiona jest z nich pulpa, z której następnie formuje się nitki. Te gotowane są przez chwilę, potem podsmaża i suszy.

Uwaga! Jeśli jadasz chińskie kluseczki, zawarte w nich fosforany odkładają się w Twoich kościach, prowadząc do ich odwapnienia (osteopenii), a w efekcie – porowatości (osteoporozy).

Czytaj dalej

Czerwone przyprawy ułatwiają spalanie tłuszczu


chilliJak wspomóc spalanie tłuszczu?

Przyprawy o ostrym smaku są źródłem składników, które potrafią przyspieszyć przemianę materii nawet o 10%, a to oznacza, ze doprawiając swoje posiłki na ostro, możesz bez wysiłku spalić dziennie dodatkowo ok. 200 kcal.

Papryka chilli pomaga spalać tłuszcz

To źródło kaipsycyny, substancji o charakterystycznym, palącym smaku. Zdaniem naukowców ma ona cenne zdrowotne właściwosci (działa m.in. antyrakowo), a takze wspomaga odchudzanie.

Przyspiesza przetwarzanie cukrów w energię, zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej, zmniejsza apetyt na tłuste i słodkie potrawy. Dania doprawione papryczką chilli rozgrzewają i dają na długo uczucie sytości.

Czytaj dalej

Zielone przyprawy na lepsze trawienie


ziołaJak przyspieszyć trawienie?

Ziołowe przyprawy maja dobry wpływ na pracę żołądka, wątroby i jelit. Dzięki nim przyspieszysz trawienie i zapobiegniesz wzdęciom po posiłku. Mają jeszcze jedną zaletę: na tyle mocno podkreślają naturalny smak potraw, ze z powodzeniem mogą zastąpić sól,  jej ograniczenie sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki 🙂

Tymianek na lepsze trawienie

Możesz stosować świeży lub suszony – niemal do wszystkiego. Szczególnie polecany jest do mięsny farszów, pasztetów, zup, wędlin, dań z cebuli i fasoli.

To także świetna przyprawa do chleba domowej roboty, ziołowego majonezu i masła. Tymianek ma silny aromat, dlatego nie przesadzaj z jego ilością.

Uwaga! Możesz dodawać go na początku gotowania – nie traci smaku pod wpływem temperatury.

Czytaj dalej