Tłuszcze trans


cholesterolSzkodliwe tłuszcze trans

Do wyrobów cukierniczych i ciastkarskich bardzo często dodawany jest tzw. tłuszcz cukierniczy. To tak naprawdę tłuszcze trans, czyli izomery trans kwasów tłuszczowych, które powstają w procesie utwardzania olejów roślinnych przez uwodornienie (dodanie wodoru pod ciśnieniem). Konieczna jest także obecność substancji, która przyspiesza tę reakcję, a jest nią katalizator niklowy.

Uwaga! Takie tłuszcze są tanie, łatwe w przechowywaniu, mają ładny wygląd i kolor i z tego powodu chętnie są wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Tłuszcze trans znajdują się również w twardych margarynach, które wykorzystujemy do pieczenia w domu.

Tłuszcze trans powstają również naturalnie. Są skutkiem przemiany nienasyconych kwasów tłuszczowych przez bakterie w przewodzie pokarmowym zwierząt z grupy przeżuwaczy (np. krów czy owiec). Dostają się one do tkanki tłuszczowej, mleka i mięsa, przez co można znaleźć je w produktach spożywczych na bazie tych składników.

Tłuszcz trans szkodzi sercu

Uwaga! Lekarze radzą, by unikać tłuszczów trans, ponieważ udowodniono ich szkodliwy wpływ na zdrowie. Istniej związek pomiędzy ich spożywaniem a znacznym zwiększeniem ryzyka wystąpienia chorób serca.

Tłuszcze trans bardziej niż tłuszcze nasycone (ich źródłem sa m.in. wołowina, jagnięcina, wieprzowina, smalec, masło, śmietana, pełnotłuste mleko, sery żółte o dużej zawartości tłuszczu, olej kokosowy i palmowy, masło kakaowe) wpływają na podwyższenie stężenia tzw. złego cholesterolu (LDL) i obniżają stężenie tego dobrego (HDL) we krwi.

Uwaga! Z tego powodu Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i Instytut Żywności i Żywienia zalecają , aby spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych u osób dorosłych było „tak niskie, jak to tylko możliwe”. Dlatego czytaj i analizuj etykiety produktów spożywczych i wybieraj te, które nie zawierają tłuszczów trans. W Polsce producenci nie mają obowiązku umieszczania informacji o zawartości tłuszczu trans. Mogą się one kryć pod nazwą: tłuszcz piekarniczy lub cukierniczy.

Jakie tłuszcze są zdrowe?

Zaleca się, aby większość tłuszczów w diecie pochodziła z ryb, orzechów, tłuszczów roślinnych, takich jak np. ojej rzepakowy, oliwa z oliwek lub miękka margaryna, przygotowywana na bazie olejów roślinnych.

Uwaga! Ogranicz spożywanie tłuszczów nasyconych, ale ne rezygnuj z nich całkowicie, bo dostarczają energii, pomagają w przyswajaniu niektórych witamin, a także uczestniczą w budowie błon komórkowych.

Jak naturalnie obniżyć wysoki cholesterol i żyć do sędziwego wieku ze zdrowym sercem…

Dziś poznasz sposób, aby usunąć go z tętnic i odzyskać spokój ducha: bez skalpela, ćwiczeń czy najeżonych chemią leków»

Miłego dnia 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s