Jak utrzymać stały poziom cukru we krwi?


cukierJak zapobiec wahaniom poziomu cukru we krwi?

Złe nawyki żywieniowe nie tylko powodują wpływające na nasze samopoczucie wahania glukozy, ale mogą na dłuższą metę zwiększać ryzyko zachorowania na cukrzycę. Aby zapobiec groźnym wahaniom poziomu cukru we krwi, pamiętaj o kilku zasadach.

Pamiętaj o śniadaniu

Dobrze skomponowany poranny posiłek (np. kromka razowego pieczywa z chudym twarożkiem i pomidorem) zapobiegnie rozregulowaniu poziomu glukozy w ciągu dnia, co skutkuje m.in. rozdrażnieniem, brakiem energii i podjadaniem.

Jedz 5 lekkich posiłków dziennie, co 3-4 godziny.

Uwaga! Nie zapominaj o piciu ok. 2,5 l płynów, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Napoje energetyzujące, gazowane i soki owocowe zawierają sporo cukru.

Ostrożnie sięgaj po z pozoru zdrowe i bezpieczne pokarmy. Np. ciemny chleb może być barwiony karmelem, a serek typu light przekraczać normy zawartości cukru.

Ważna aktywność fizyczna

Dzięki niej przyspieszysz metabolizm. Regularne ćwiczenia uczą nasz organizm, jak efektywniej przetwarzać cukier.

Uwaga! Profesjonalni sportowcy to osoby, które spożywają największe ilości cukru, a jednocześnie nie cierpią na schorzenia metaboliczne (czyli m.in. otyłość, miażdżycę). Dlatego codzienna aktywność fizyczna to ważny element terapii u chorych na cukrzycę i sposób jej zapobiegania u zdrowych osób.

Według Światowej Organizacji Zdrowia by zapobiec cukrzycy, należy codziennie robić 10 tys. kroków, a tymczasem osoby, które prowadzą siedzący tryb życia wykonują ok. 2 tys. kroków. 5 tys. kroków robi przeciętnie każdego dnia osoba bardziej aktywna, np. wychodząca na spacer z psem.

Uwaga! Aby osiągnąć optymalne 10 tys. kroków, powinieneś więcej się ruszać, np. codziennie pól godziny szybko maszerować.

Badania kontrolne raz w roku

Cukrzyca jest choroba trudną do wykrycia, dlatego często diagnozowana jest już w zaawansowanej fazie, gdy grozi wieloma powikłaniami.

Uwaga! Najgroźniejsza powikłania to: uszkodzenia naczyń krwionośnych, które z kolei prowadzą do miażdżycy i chorób układu sercowo-naczyniowego (np. zawału serca).

Dlatego musisz być wyczulony na sygnały, które wysyła Ci organizm. Do pierwszych objawów cukrzycy typu II zalicza się:

  • wzmożone pragnienie i częste oddawanie moczu, a także infekcje układu moczowo-płciowego.

Poza tym niebezpieczne okazać się może uczucie zmęczenia, senność oraz zaburzenia wiedzenia.

Jakie badania?

Aby mieć pewność, że nie przeoczysz cukrzycy, wykonuj raz w roku profilaktyczne badanie poziomu cukru we krwi.

Badanie z krwi żylnej

Musisz być na czczo co najmniej 6 godzin po posiłku.

Uwaga! Prawidłowy wynik: poniżej 100 mg/dL.

Testa obciążenia glukozą

Najpierw oznacza się poziom glukozy we krwi na czczo. Następnie trzeba wypić 75 g glukozy. Po upływie 2 godzin ponownie oznacza się poziom glukozy.

Uwaga! Jego norma to 140 mg/dL

Dzięki tym badaniom będziesz mógł w porę zareagować i ochronić zdrowie.

Koniec z wahaniem stężenia glukozy we krwi

Błonnik opóźnia przemianę węglowodanów poprzez częściowe blokowanie dostępu glukozy do krwi, co z kolei zmniejsza wydzielanie insuliny i pomaga w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru we krwi. Ponadto wydzielanie insuliny jest częściowo wywoływane i regulowane przez system hormonalny (żołądkowy peptyd hamujący GIP i enteroglukagon).Ostropest witalny Wzrost spożycia błonnika prowadzi do obniżenia poziomu hormonów»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s