Błonnik – prawdy i mity


warzywa5 prawd i mitów na temat błonnika

Jedni mówią, że jest zdrowy, a inni znowu, ze szkodliwy… Dlatego warto poznać wyjaśnienia, które pomogą Ci dobrze go wykorzystać w diecie.

Ważny rodzaj błonnika

Powinieneś dostarczać sobie przede wszystkim błonnika tzw. nierozpuszczalnego, którego głównym źródłem są produkty pełnoziarniste, surowe owoce i warzywa.

Uwaga! To ten błonnik usprawnia trawienie, pomaga w walce z zaparciami i chroni przed nowotworami jelita grubego.

Natomiast błonnik tzw. rozpuszczalny (występuje np. w gotowanych, zwłaszcza na miękko warzywach) nie am takich właściwości, a nawet może sprzyjać zaparciom.

Uwaga! Ale ma korzystny wpływ na układ krążenia, pomaga unormować poziom cukru, cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Dlatego i jego warto sobie dostarczać (choć nie tak dużo, jak błonnika nierozpuszczalnego).

Im więcej błonnika w diecie, tym lepiej

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 20-40 g błonnika dziennie. Zjedzenie większej ilości grozi podrażnieniem jelit i biegunką. Jeśli robisz to na co dzień, narażasz się na niedobór niektórych składników odżywczych, m.in. witamin A, D, E i K, a także cynku, wapnia i żelaza oraz tłuszczów (których pewna ilosć jest niezbędna dla naszego zdrowia).

Nawadnianie błonnika

Aby błonnik (obu rodzajów) spełniał dobrze swoją rolę, potrzebuje wody (ok. 1,5 l dziennie).

Uwaga! Brak wody powoduje, że błonnik nierozpuszczalny działa zapierająco, a rozpuszczalny nie tworzy w jelitach lepkiego żelu wyłapującego cukier, cholesterol i trójglicerydy.

Czy dziecko potrzebuje błonnika?

Tak. Zwłaszcza jeśli występuje u niego nadwaga. Ale jego ilość powinna być proporcjonalnie mniejsza niż u dorosłego. Oblicza się ją przez dodanie do wieku dziecka liczby 5, np. jeśli dziecko ma 6 lat powinno zjadać 11 g błonnika dziennie.

To np. 1 bułka pełnoziarnista plus 5 suszonych moreli plus 1 surowa marchewka.

Kiedy trzeba go unikać?

Ilość błonnika (zwłaszcza nierozpuszczanego) w diecie należy ograniczyć przy chorobie wrzodowej lub zapaleniu żołądka, zapaleniu trzustki, dróg żółciowych, jelit, a także przy niedokrwistości i anemii.

Uwaga! Warto zapytać swojego lekarza o szczegółowe zalecenia dietetyczne.

Proste remedium na trudne problemy

Kliknij i sprawdź»

Zdrowia życzę 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s