Dieta dla tarczycy


warzywaJak dieta przy problemach z tarczycą?

Na odpowiedni poziom hormonów tarczycy wpływa przede wszystkim jod, ale też żelazo, selen, cynk oraz witaminy. Osoby z chorobami autoimmunologicznymi tarczyc (Hashimoto) twierdzą, że pewną poprawę uzyskują po wyłączeniu z dity glutenu i nabiału.

Uwaga! To kontrowersyjna teoria. Przed jej zastosowaniem należy koniecznie skonsultować się z lekarzem.

Gdzie szukać jodu dla tarczycy?

W soli jodowanej, rybach morskich i owocach morza.

Uwaga! Zawartość jodu w zbożach i warzywach zależy od rodzaju gleby, na której rosną, nie można więc stwierdzić, jaka jest na pewno. Warto też pamiętać o tym, że sole czarna czy himalajska nie zawierają jodu i jeśli tylko takich używasz do przygotowywania potraw i unikasz jedzenia produktów zawierających sól jodowaną (np. wędliny, chleb) możesz mieć niedobór tego pierwiastka. sięgnij wtedy po wody mineralne z dodatkiem jodu (np. Ustronianka).

Żelazo dla tarczycy

Źródła żelaza to: kasza gryczana, czerwone mięso, zielone warzywa.

Najlepiej przyswajalne jest tzw. żelazo hemowe, które zawarte jest w czerwonym mięsie, mniej – zawarte w warzywach.

Selen dla tarczycy

Znajdziesz go w: nasionach roślin strączkowych, indyku, wołowinie i grzybach. Zawartość selenu zależy od rodzaju gleby.

Cynk dla tarczycy

Źródłem cynku są: mięso, jaja, nasiona słonecznika, lnu, dyni, fasola, ciecierzyca, kiełki i otręby pszenne, czosnek, cebula, grzyby i owoce morza.

Witaminy dla tarczycy

Wśród składników, których niedobór również może sprzyjać upośledzonej pracy tarczycy, wymienia się witaminy A i D oraz witaminy z grupy B (B2i B3).

Źródłem witaminy C jest natka pietruszki, czerwona papryka, brokuły, szpinak, cytryny i pomarańcze, kiwi, truskawki.

Beta-karoten (prowitamina A) znajdziesz w marchwi, papryce, pomidorach, brokułach, morelach, brzoskwiniach.

Źródłem witamin z grupy B powinny być produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, jajka, ryby.

Witamina D wytwarzana jest przez organizm pod wpływem promieni słonecznych. W naszej strefie klimatycznej często dochodzi jednak do jej niedoborów, które trzeba uzupełniać za pomocą suplementów.

Kwasy omega 3 dla tarczycy

Ich źródłem są m.in. tłuste ryby morskie i oleje roślinne. To one powinny zająć w dicie miejsce tłuszczów zwierzęcych.

Niedoczynność czy nadczynność tarczycy

Niedoczynność tarczycy:

  • przybierasz zna wadze (jesz tyle samo co zwykle, a nawet mniej, ale przybierasz na wadze. Nie jest to gwałtowne, ale przybywa Ci co najmniej kilka kilogramów na 3-4 miesiące, a pozbycie się ich graniczy z cudem. Cierpisz na zaparcia);
  • gorszy wygląd (skóra jest sucha, szczególnie szorstka ma łokciach i kolanach. Pojawiają się obrzęki. Cera wydaje się blada, poszarzała. Włosy stają się cienkie i łamliwe, zaczynają wypadać);
  • zmęczenie (masz kłopoty z zasypianiem, budzisz się w nocy. W ciągu dnia brakuje Ci energii, jest Ci ciągle zimno. Masz wrażenie, ze serce bije wolniej);
  • osłabiona odporność (łatwo łapiesz przeziębienia, ale trudno z nich wychodzisz, doskwierają Ci bóle stawów, na które wcześniej się nie skarżyłeś);
  • nieregularne miesiączki (cykle znacznie się wydłużają, a menstruacje stają się bardzo obfite. Stać problemy z zajściem w ciąże).

Nadczynność tarczycy:

  • chudnięcie (chociaż apetyt Ci dopisuje, ważysz coraz mniej, dokuczają Ci także biegunki);
  • nadmierna potliwość (jest Ci ciągle gorąco, zakręcasz kaloryfer i zakładasz bluzki z krótkimi rękawami, nawet gdy w pomieszczeniu temperatura spada poniżej 18 st. C. Twoja skóra jest ciepła i wilgotna);
  • nerwowość i bezsenność (wszystko Ci irytuje, bez powodu wpadasz w złość, drąż Ci ręce. Nie możesz się skoncentrować na pracy, nie możesz zasnąć, budzisz się zdenerwowany i zlany potem);
  • kołatanie serca (serce zaczyna walić jak oszalałe, najczęściej be racjonalnego powodu. Szybko się męczysz, bolą Cię mięśnie, Problemem staje się podbiegnięcie do autobusu);
  • zaburzenia miesiączkowania ( mogą wystąpić brak miesiączek, wydłużenie cyklu lub jego skrócenie, krwawienia mogą być mniej obfite. Często nie dochodzi do jajeczkowania (cykle bezowulacyjne) z tego powodu zajście w ciąże jest niemożliwe).

Dołącz do klubu zdrowych ludzi

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s