Który chleb wybrać?


Który chleb wybraćKtóry chleb warto wybrać, by zachować prawidłową wagę i zdrowie na długie lata?

Większość osób nie wyobraża sobie dnia bez kromki chleba. I słusznie, bo pieczywo to ważny element zdrowej diety. Chleb dostarczy Ci porcję energii ważną dla całego organizmu, także dla mózgu.

Uwaga! Wbrew pozorom chleb nie jest bardzo tuczący. Średnia kromka (ok. 30 g) ma 68 kcal. Zawiera skrobię (węglowodan złożony), która łagodnie i powoli podnosi poziom glukozy we krwi, sprawiając, że po jedzeniu dłużej czujesz się syty. Dlatego po chleb (2-4 kromki dziennie) bez obaw możesz sięgać, gdy dbasz o swoją wagę.

Chleb a odchudzanie

Jeżeli się odchudzasz, chleb powinieneś jeść na pierwsze lub drugie śniadanie. Do południa jesteśmy zwykle bardziej aktywni i bez problemu poradzisz sobie z tymi kaloriami.

Uwaga! Pieczywo pełnoziarniste i razowe wyróżnia się wysoką zawartością błonnika, witamin z grupy B (niezbędne do pracy układu nerwowego) oraz składników mineralnych: sodu, potasu, wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, cynku i manganu.

Jaki chleb najzdrowszy?

Za najzdrowszy uważa się chleb razowy i pełnoziarnisty, a inne to jednie bezwartościowe zapychacze.

Jasne pieczywo zaleca się jeść przy biegunkach, nadkwasocie, wrzodach, chorobach wątroby, pęcherzyka żółciowego. Najlepsze dla nas jest czerstwe pszenne pieczywo, np. chałka, która bardzo rzadko wywołuje dolegliwości trawienne.

Pieczywo pszenne

1. Bagietki, kajzerki – wypieka się je z mąki pszennej oczyszczonej, mają mało błonnika. Lekkostrawne, działają zatwardzająco. Dobre przy biegunkach, nadkwasocie, wrzodach, chorobach wątroby.

Uwaga! Tego pieczywa należy unikać przy zaparciach, insulinoodporności, kłopotach z tarczycą, otyłości i cukrzycy.

2. Grahamka – powstaje z mąki pszennej grubo mielonej (bardziej oczyszczonej niż mąka razowa). Zawiera więcej błonnika, witamin i składników mineralnych niż kajzerka czy bagietka.

Uwaga! Grahamkę wybierz przy dolegliwościach z jelitem drażliwym i zgagą.

Pieczywo razowe, żytnie, mieszane

1. Chleb razowy – utrzyma w ryzach cukier. Wypiekany jest głównie z mąki nieoczyszczonej, ciemnej. Dzięki temu jest dobrym źródłem błonnika, polifenoli, lignanów oraz kwasu fitynowego. Substancje te obniżają poziom cholesterolu, regulują poziom cukru.

Uwaga! Popularny razowiec powinien się znaleźć w Twoim menu, gdy walczysz z otyłością, cierpisz na zaparcia, nadciśnienie i choroby serca.

Unikaj jedzenia wyłącznie razowego pieczywa – zawiera sporo substancji utrudniających trawienie i przyswajanie białka, miedzi, żelaza, magnezu, molibdenu oraz chromu.

Chleb razowy ma sporo błonnika, dlatego może nie służyć seniorom, rekonwalescentom, osobom na diecie lekkostrawnej.

2. Chleb żytni na zakwasie – dobry dla nerwusów. Wypiekany z mąki żytniej ma sporo witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego. Warto go polecić kobietom w ciąży i matkom karmiącym oraz osób, które żyją w stresie.

Uwaga! Żytnie pieczywo wypiekane na zakwasie jest źródłem kwasu mlekowego, który poprawia trawienie oraz sprzyja rozwojowi „dobrych” bakterii.

3. Chleb wiejski, baltonowski – wypiekane są z mąki pszennej i żytniej, mają więcej białka i mniej błonnika niż pieczywo razowe. Są dobrze tolerowane zarówno przez dzieci, jak i osoby w podeszłym wieku.

Można je podawać rekonwalescentom.

Uwaga! Mają wysoki indeks glikemiczny (IG-69). Powinny o tym pamiętać zwłaszcza osoby cierpiące na insulinoodporność. Wtedy lepszy będzie czerstwy chleb mieszany (1-2 kromki dziennie) w postaci grzanek.

Pozostałe pieczywo

1. Pieczywo chrupkie – wypiekane z różnych gatunków mąki, często z dodatkiem nasion. To podstawowy składnik diet odchudzających, bo pieczywo te uważane jest za niskokaloryczne (kromka zawiera 20-30 kcal).

Uwaga! Tymczasem 100 g chrupkiego pieczywa ma jednak 350 kcal, 100 g razowca – 230 kcal.

2. Pieczywo kukurydziane – nie zawiera glutenu. Jest dobrą alternatywą dla chorych na celiakię lub cierpiących na nietolerancję glutenu. Żółty kolor zawdzięcza antyoksydantom – luteinie i zeaksantynie.

3. Chleb pumpernikiel – wypieka się go z mąki żytniej to produkt idealny dla Ciebie, gdy prowadzisz aktywny tryb życia.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu, ataki kolki, wzdęcia, niestrawność…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s