Czy jeść nowalijki?


Czy jeść nowalijkiCzy warto jeść nowalijki?

Nowalijki pojawiająca się w kwietniu pochodzą ze szklarni, majowe i czerwcowe – będą już z gruntu.

Najwięcej wątpliwości budzą nowalijki szklarniowe, które są hodowane w sztucznych warunkach – bez dostępu światła  słonecznego, świeżego powietrza, na nawozach. Czasem nawet nie mają kontaktu z ziemią (korzenie zanurzone są w płynnym roztworze składników mineralnych).

Zawartość witamin i minerałów w warzywach ze szklarni jest zbliżona do tych z gruntu. Brak naturalnego światła powoduje, że mają one zwykle mniej witaminy C, bioflawonoidów i cukru. Mogą być mniej smaczne i aromatyczne niż nowalijki gruntowe.

Uwaga! Wartość odżywcza jest podobna. Np. rzodkiewka jest źródłem korzystnego dla nadciśnieniowców potasu, związków siarki, które wzmacniają włosy i paznokcie, działają antynowotworowo.  Jest polecana przy niestrawności i braku apetytu. Sałata zawiera witaminy i minerały, a przy tym jest niskokaloryczna – jeden liść to zaledwie jedna kaloria.

Nowalijki szklarniowe

Jedz je z umiarem i nie w postaci samodzielnych posiłków, ale jako dodatek, urozmaicenie diety.

Uwaga! Zwykle są intensywnie nawożone. Gromadzą niekorzystne substancje, m.in. azotany, które same w sobie nie są groźne, ale mogą przekształcać się w organizmie w szkodliwe azotyny, które reagując z innymi substancjami, tworzą związki rakotwórcze. Najwięcej azotanów chłoną korzenie i liście, czyli rzodkiewka, sałata, młody szpinak.

Warzywa te przed spożyciem pomocz przez kilkanaście minut w wodzie – to eliminuje z nich azotany. Z sałaty odrzucaj dolne liście i wycinaj głąby, bo w nich gromadzi się najwięcej szkodliwych związków.

Uwaga! Nie trzymaj nowalijek w foliowych torebkach – wytwarza się w nich wilgoć, która przyspiesza przemianę azotanów w azotyny. Sałatę i szpinak przechowuj owinięte w bawełniane ściereczki, przed włożeniem do lodówki lekko zmoczone wodą.

Nowalijki kupuj na straganach

Nowalijki z supermarketów często są importowane i nie znamy ich pochodzenia. Kupuj warzywa bez plam, przebarwień, niepomarszczone, jędrne, nieprzerośnięte, niezaparzone przechowywaniem w foli.

Uwaga! Pożółkłe liście np. rzodkiewki, zwykle świadczą o silnym nawożeniu. Im nowalijki większe, przerośnięte, tym większe prawdopodobieństwo, zę są naszpikowane chemią.

Wyhoduj na parapecie

1. Natka pietruszki. Wystarczy, ze umieścisz korzeń pietruszki w doniczce z ziemią.  Natka jest źródłem witamin (A, C, kwas foliowy, PP) i minerałów (magnez, żelazo, wapń, potas). Odtruwa, usuwa nadmiar wody, dlatego pomaga przy obrzękach, nadciśnieniu. Polecana przy anemii, ułatwia przyswajanie żelaza z innych produktów.

2. Rzeżucha. Hoduj ją na podłożu  ligniny nawilżonej wodą. Już po kilku dniach możesz ja ścinać. Zawiera sporo witaminy C, a także witaminy A, K, z grupy B. Jest dobrym źródłem żelaza, magnezu, wapnia.

3. Szczypiorek. Bogate źródło związków siarkowych, kwasu foliowego, witaminy C, z grupy B oraz potasu, sodu. Działa bakteriobójczo. Ułatwia trawienie, pobudza apetyt.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu, ataki kolki, wzdęcia, niestrawność…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s