Co trzeba wiedzieć o soli?


Co trzeba wiedzieć o soliCzy warto codziennie dodawać sól do posiłków?

Tutaj nie ma wątpliwości. Najlepiej ograniczyć spożywanie soli do minimum, a nawet w ogóle z niej zrezygnować, bo okazuje się, że nasz organizm potrafi doskonale oszczędzać potrzebny mu do życia sód.

Uwaga! Dlatego człowiek może się objeść zupełnie bez solenia potraw. Zaś nadmiar soli prowadzi do nadciśnienia, a to posta droga do chorób serca, zawału i udaru, a poza tym zbyt dużo tej przyprawy w diecie bardzo sprzyja tyciu, Otyłość zaś grozi cukrzycą typu 2, miażdżycą i wieloma innymi powikłaniami.

Ile soli dziennie?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) należy spożywać tylko 1,5 g sodu dziennie. To ilosć, która mieści się w małej łyżeczce soli.

Uwaga! Pamiętaj, że dużo soli jest już w gotowych produktach, zwłaszcza tych przetworzonych. Sól zawarta jest już nawet w zwykłym pieczywie, ale także bezglutenowym.

Dlatego chcąc nie chcąc, spożywamy dziennie dwa a nawet trzy razy więcej tej przyprawy, niż zaleca WHO. Lepiej więc już do niczego nie dodawać soli. Niewiele jednak osób się na to decyduje, bo nie wyobrażamy sobie jedzenia pomidora czy ziemniaków bez soli.

Z tego właśnie powodu szukamy „zdrowszej soli”, ale czy taka istnieje?

Czy to sól, którą wydobywa się z podziemnych złóż minerału zwanego halitem (sól kamienna), czy ta odparowana z wody morskiej (sól morska) – oba rodzaje są oczyszczane w procesie produkcji.  Ta ze złóż podziemnych jest ważona, odparowywana z morza – rafinowana.

Uwaga! Ale nawet nieoczyszczone rodzaje soli prawie niczym się nie różnią. Wszystkie składają się w 97-99% z chlorku sodu. Warto wiedzieć, że kruszenie, mielenie, ścieranie i drobienie soli nie zmienia jej smaku.

Przede wszystkim staraj się mniej solić. Używaj ziół. Niektóre zioła, np. majeranek, oregano, tymianek, z powodzeniem zastąpią sól.

Uwaga! Warto sód zamienić na potas, który sprzyja wydalaniu sodu i reguluje w ten sposób ciśnienie. Dużo potasu, a mało sodu zawierają owoce i warzywa, np.: suszone morele, awokado, banany, ziemniaki, seler, kiwi, pomidory, grejpfruty.

Sól hawajska

Najpopularniejsza jest czerwona wymieszana z czerwonym pyłem wulkanicznym. Lekko musuje.

Sól czarna

Odmiana soli hawajskiej. Zawiera aktywny węgiel.

Sól fleur de sel

Sól morska ręcznie wytwarzana w Portugalii, Francji lub Hiszpanii.

Sól celtycka

Pozyskiwana z wody morskiej (oceanicznej) przez odparowanie w słońcu.

Sól kamienna

Ma niezwykle cenną właściwość – jest źródłem jodu, który zapobiega niedoczynności tarczycy.

Sól potasowa

Pomaga równoważyć działanie sodu zawartego w chlorku sodu (sól kuchenna).

Sól morska

Wytwarzana z wody morskiej, oczyszczana za pomocą rafinowania. Bywa jodowana.

Sól himalajska

Ma różowy kolor, zawiera 84 minerały, w tym radioaktywne: uran, neptun, pluton, polon.

Sól wędzona

Powstaje w wyniku bardzo powolnego, naturalnego procesu wędzenia. Ma różne aromaty.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu, ataki kolki, wzdęcia, niestrawność …

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s