Leczenie śmiechem


Leczenie śmiechemŚmiech działa jak lek

Jest niczym szczepionka uodporniająca. Śmiech sprawia, że we krwi wzrasta ilosć limfocytów T (komórki układu odpornościowego). Powoduje, że w ślinie rośnie stężenie immunoglobuliny A (przeciwciało chroniące błony śluzowe i zwalczające infekcje dróg oddechowych).

Zwiększa się też ilosć i aktywność komórek NK, które unieszkodliwiają wirusy i pojedyncze komórki rakowe. Warto też wiedzieć, że aktywność komórek odpornościowych pobudzana głośnym śmiechem trwa jeszcze następnego dnia.

Uwaga! Kilkuminutowy śmiech to dla organizmu podobny wysiłek jak 15 minut jazdy na rowerze czy 10 minut ćwiczeń na siłowni na przyrządzie do wiosłowania. A 15-minutowy śmiech dziennie pozwala zrzucić przez rok ponad dwa kilo nadwagi.

Prozdrowotne działanie śmiechu

Gdy się śmiejesz, Twój mózg wytwarza więcej endorfin – hormonów szczęścia. To one wprowadzają Cie w dobry nastrój. Działają też przeciwzapalnie i przeciwbólowo.

Pobudzając krążenie, śmiech sprawia, że napięte mięśnie (np. przy kręgosłupie szyjnym) rozluźniają się. Podczas porządnego śmiechu pracują mięśnie klatki piersiowej i twarzy, a także brzucha – porusza się przepona.

Uwaga! Działa to na narządy wewnętrzne (żołądek, jelita) jak leczniczy masaż.

Serdeczny śmiech działa ochronnie na serce. Przyspiesza jego bicie, a wprawione w ruch mięśnie klatki piersiowej i brzucha zwiększają przepływ krwi w jego kierunku.

Uwaga! Krew, która szybciej krąży wypłukuje ze ścian tętnic blaszki miażdżycowe.

Śmiech pogłębia oddech: do płuc trafia trzy razy więcej powietrza niż normalnie. Organizm jest dotleniony, mózg lepiej przyswaja informacje, poprawia się koncentracja.

Uwaga! Nie wolno się intensywnie śmiać w pierwszych dniach po operacji, zwłaszcza brzucha czy twarzy (ze względu na ryzyko pękania szwów), po złamaniu żeber, przy poważnych chorobach serca. Ostrożnie należy dawkować śmiech będąc chorym na astmę i POChP, bo zbyt gwałtowny śmiech powoduje skurcze dróg oddechowych, co może nasilić ataki kaszlu i duszności.

Ważny rodzaj śmiechu

1. Śmiech spokojny – pomaga w walce z chorobami, które związane są ze stresem, relaksuje, wzmacnia optymizm.

2. Chichot – choć mocniejszy – nie poprawia zdrowia.

3. Głośny śmiech z towarzyszącymi mimowolnymi ruchami ciała – jest najzdrowszy – to on dotlenia, poprawia oddychanie, pracę układu krążenia, działa przeciwbólowo.

4. Śmiech „aż do łez” – nawilża oczy i dodaje im blasku, poprawia ukrwienie narządów wewnętrznych.

Trening śmiechu

Śmiech możesz wyćwiczyć. Pomoże Ci w tym oglądanie komedii, zabawnych programów telewizyjnych, zdjęć, czytanie i opowiadanie dowcipów innym lub czytanie książek, które wprawiają w dobry nastrój itp.

Uwaga! Warto szukać okazji do śmiechu i żartów, a nawet wywoływać na twarzy sztuczny śmiech, który działa podobnie jak naturalny. Uruchamia te same mięśnie,a  w organizmie włączają się te same mechanizmy fizjologiczne, które odpowiadają za pozytywne emocje.

Ćwiczenia

Nie masz powodów do radości? Wykonuj kilka razy dziennie te proste ćwiczenia.

Stań przed lustrem i podciągnij kąciki ust do góry, tworząc na twarzy kształt uśmiechu. Wytrzymaj z taką miną ok. pół minuty.

Uwaga! Nie wstydź się też śmiać głośno sam do siebie.

Albo zaproś do ćwiczenia dziecko czy inną bliską osobę i razem pobaw się, wydając wesołe odgłosy, takie jak: hi, hi, hi, ha, ha, ha, ho, ho, ho.

Uwaga! Dla zdrowia potrzebujesz co najmniej 15 minut śmiechu dziennie.

Proste remedium na trudne problemy

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s