Dlaczego warto zrezygnować z cukru?


Dlaczego warto zrezygnować z cukruZrezygnuj z cukru

Dziennie spożywamy 300 kcal pochodzących z cukru, a 20% ludzi zjada aż 700 kcal (szklanka cukru)

Uwaga! Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca do 6 łyżeczek cukru dziennie. Trzeba go więc ograniczyć. Choć początkowo mogą pojawić się objawy odstawienia: lęk, niepokój, gorszy nastrój, ale długofalowe korzyści są ogromne.

Zrezygnuj z cukru dla serca

Cukier 3-krotnie nasila problemy z sercem (według badań Jamesa J. DiNicolantonio z Mid-Atlantic Heart Institute – Cansas City).

Uwaga! Cukier podnosi ciśnienie i tętno, po kilku tygodniach po jego odstawieniu obniży się poziom złego cholesterolu o 10% i ilość trójglicerydów o 20-30%.

Czytaj dalej „Dlaczego warto zrezygnować z cukru?”

Zapomniane warzywa


Zapomniane warzywaWarzywa, które warto sobie przypomnieć

Nasze dzieci i wnuki już nie wiedza, jak wygląda jarmuż, brukiew, pasternak czy rzepa, podczas gdy szparagi, bakłażany i karczochy wskazywane są bez zastanowienia.

Uwaga! Te zapomniane warzywa to skarbnica wielu cennych składników mineralnych i witamin, są łatwe w uprawie i odporne na wahania temperatury.

Najlepiej mieć je świeże w przydomowym ogródku lub na działce, bo przechowywane w lodówce szybko tracą świeżość i cenne składniki. Zebrane prosto z grządki dostarczą Ci wielu cennych składników mineralnych, które wspomagają układ krążenia i chronią przed nowotworami.

Czytaj dalej „Zapomniane warzywa”

Dlaczego warto jeść konopie siewne?


Dlaczego warto jeść konopie siewneKonopie siewne

Konopie konopiom nierówne. W sklepach z żywnością organiczną można zobaczyć produkty z konopi. Spokojnie 🙂 – to nie marihuana (konopie indyjskie), lecz konopie siewne: legalne, zdrowe, niezawierające składników psychoaktywnych.

Zalety konopi siewnych

Nasiona konopi siewnych zawierają idealnych stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3, dzięki czemu są dobrze przyswajalna, a co za tym idzie, regulują rytm serca, obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie krwi.

Te zdrowe roślinne tłuszcze mają świetny wpływ na pamięć i koncentrację, poprawiają wydolność umysłową. W dodatku utrzymują stawy w dobrej kondycji i zapewniają skórze zdrowy wygląd.

Czytaj dalej „Dlaczego warto jeść konopie siewne?”

Proste sposoby na oczyszczanie płuc


Proste sposoby na oczyszczanie płucOczyszczanie płuc

Kaszel nie zawsze oznacza infekcje, bo w ten sposób organizm chce się oczyścić. Nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele zanieczyszczeń każdego dnia przedostaje się do atmosfery, a potem wraz z wdychanym powietrzem – do Twoich płuc.

Chorób, które wywołuje zanieczyszczone powietrze jest bez liku i nie tylko choroby układu oddechowego. Większe cząsteczki zanieczyszczeń osadzają się w górnych drogach oddechowych i są usuwane za pomocą rzęsek.

Uwaga! Te mniejsze dostają się do płuc, przez nie do krwiobiegu, a wraz z krwią – do całego organizmu, inicjując w nim niebezpieczne procesy zapalne.

Zanieczyszczeń musisz się pozbyć. Pomogą w tym proste domowe sposoby i dieta bogata w antyoksydanty.

Czytaj dalej „Proste sposoby na oczyszczanie płuc”

Aromaterapia


AromaterapiaNa czym polega aromaterapia?

Specjaliści od aromaterapii od dawna przekonują o dobroczynnym wpływie zapachów na nasze zdrowie. Możesz przekonać się o tym sam, uprawiając intensywnie pachnąc rośliny w ogródku, na parapecie i na balkonie.

Jak to możliwe, że zapach może łagodzić rożne dolegliwości?

Olejki eteryczne docierając przez nos do mózgu oddziałują na konkretne komórki nerwowe i tak np. aromaty, które mają właściwości przeciwbólowe osłabiają aktywność zakończeń nerwów, a rośliny wydzielające olejki eteryczne o działaniu rozkurczowym pozwalają działać na te nerwy, które odpowiadają za pracę i napięcie mięśni.

Warto zatem wiedzieć, jakie rośliny wybrać, by poczuć się lepiej.

Czytaj dalej „Aromaterapia”

Jak ustrzec się raka jelita grubego?


Rak jelita grubego

20-30% wszystkich nowotworów złośliwych zależy od diety (tzw. dietozależność). Rak jelita grubego należy do tej grupy. Wystarczy więc wyeliminować błędy dietetyczne, by zmniejszyć ryzyko zachorowania.

Profilaktyka raka jelita grubego

1. Tłuszcze nasycone zamień na nienasycone. Spożywanie tłuszczu wzmaga wytwarzanie żółci, która jest potrzebna do jego trawienia.

Uwaga! Jeśli żółć pozostaje w jelicie grubym przez dłuższy czas, zamienia się w kancerogenny kwas apcholinowy. Mięso czerwone jadaj najwyżej 2 razy w miesiącu, a sięgaj po drób oraz ryby. Używaj olejów bogatych w nienasycone kwasy omega-3 (rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek).

2. Jadaj 4 porcje warzyw (także strączkowych) i jedną porcję owoców. Są źródłem substancji zapobiegających rozwojowi raka: fenoli, indoli, flawonów, kuminy, izotiocyjanianów.

Czytaj dalej „Jak ustrzec się raka jelita grubego?”

Jaki tłuszcz do pieczywa?


Jaki tłuszcz do pieczywaTłuszcz do pieczywa

Dietetycy twierdzą, że kanapki np. z sałatą i chuda wędliną nie trzeba już smarować, bo dostarcza dość dużo kalorii, ale jednak najlepiej smakuje z dodatkiem odrobiny tłuszczu.

Uwaga! Organizm potrzebuje tłuszczu, który jest źródłem energii, ułatwia przyswajanie witamin: A, E, D, K, decyduje o sprawnym działaniu układu nerwowego i krążenia.

Warto więc wiedzieć, jaki tłuszcz będzie najlepszy na kanapki.

Masło do pieczywa

Masło powinny jeść dzieci do 3. roku życia, kobiety w ciąży i karmiące piersią, ponieważ jest źródłem naturalnych witamin: A i E. Jest lekkostrawne, dlatego dzieci przyswajają zawarty w nim tłuszcz mleczny w 97%, a dorośli – w 95%.

Czytaj dalej „Jaki tłuszcz do pieczywa?”

Domowe mikstury lecznicze


Ziołowe mikstury

Warto poświęcić teraz trochę czasu na przygotowanie domowych mikstur leczniczych. Najłatwiej zrobić nalewki i syropy. Możesz także suszyć majowe zioła, by jesienią przygotować z nich lecznicze napary i odwary.

Uwaga! Odpowiednio przygotowane, mają bezcenne właściwości: kwiaty czarnego bzu, liście jeżyn, kwiaty mniszka lekarskiego – zwalczą bakterie i wirusy, pędy sosny – pomogą na kaszel i chrypkę, liście jeżyn – mają dobry wpływ na układ trawienny i drogi żółciowe, pokrzywa – wspomaga trawienie, oczyszcza organizm z toksyn i wzmacnia, kasztanowiec – uszczelnia kruche naczynia krwionośne.

Rośliny zbieraj z dala od ruchliwych dróg, fabryk, rzek, kanałów i łąk zanieczyszczonych odpadami czy ściekami.

Czytaj dalej „Domowe mikstury lecznicze”

Co mówi Twoja twarz?


Co mówi Twoja twarzCo możesz wyczytać z twarzy?

Na twarzy organizm może wypisywać informacje o tym, ze w jakieś jego części toczy się proces chorobowy.  Dlatego od czasu do czasu przyjrzyj się swojemu obliczu, sprawdź, czy nie pojawiły się na nim jakieś zmiany (np. opuchlizna, przebarwienia).

Kolor skóry twarzy

Jest bardzo ważny. Przy słomkowym warto wykonać morfologię, bo sygnalizuje on często niedobór witaminy B12, a jej brak można podejrzewać zwłaszcza wtedy, gdy słomkowej twarzy towarzyszą bóle w nadbrzuszu, pieczenie języka, stany depresyjne.

Uwaga! Niedobór witaminy B12 może świadczyć o takich dolegliwościach, jak: zespół złego wchłaniania, zaburzenia pracy jelit, niedokwasocie. Zapotrzebowanie na B12 rośnie podczas doustnej antykoncepcji. Zdarza się, ze niedoborom winna jest po prostu zła dieta.

W takiej sytuacji wprowadź do diety wątróbkę, ryby, jaja i sery, kiełki pszenicy, drożdże.

Czytaj dalej „Co mówi Twoja twarz?”

Dieta na nadciśnienie i obniżająca cholesterol


Dieta na nadciśnienie i obniżająca cholesterolNadciśnienie i wysoki cholesterol

Podstawą diety są zalecenia zawarte w tzw. piramidzie i aktywności fizycznej. Ważny jest podział na „dobre” i „złe” węglowodany. Pierwsze to węglowodany złożone, które zapobiegają wahaniom poziomy cukru we krwi, a złe, czyli proste, znajdują się w słodyczach, białym pieczywie, cukrze.

Uwaga! Szybko dodają energii, ale tylko na chwilę. Uzależniają. Lepiej z nich zrezygnuj.

Zgodnie z piramidą wyklucz też z diety produkty wysokoprzetworzone.

Czytaj dalej „Dieta na nadciśnienie i obniżająca cholesterol”