Zdrowe nasiona


Zdrowe nasionaDlaczego warto jeść nasiona?

Wiele osób w pogoni za długowiecznością sięga po suplementy diety, a na każdym opakowaniu jest informacja, że nie zastąpi on zbilansowanej diety.

Uwaga! Wybierz lepiej nasiona, które dostarczą Ci witaminy (A, E, z grupy B), dobrze przyswajalne białko i błonnik (pomaga schudnać), kwasy tłuszczowe omega-3 i -6 w dobrych proporcjach oraz minerały (wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk).

Warto poznać ich moc.

Siemię lniane (nasiona lnu)

Są źródłem kwasów omega-3, witaminy E, lecytyny i cynku. Gotowane nasiona działają na błonę jelit i żołądka jak opatrunek. Pomoże na zgagę, zaparcia, ale też na rozwolnienie – łagodzi dolegliwości jelitowe.

Uwaga! Wystarczy, że dodasz łyżeczkę świeżo mielonego siemienia do sałatki, jogurtu. Możesz także nasiona (np. 1/2 łyżeczki) zalać 1/2 szklanki wrzącej wody. Powstały śluz „otuli” wrażliwą błonę śluzową żołądka i jelit. Napar wypełni też żołądek dając uczucie sytości.

Pestki dyni i słonecznika

Pestki dyni wpływają na poziom testosteronu i pracę męskiego układu płciowego. Walczą z pasożytami układu pokarmowego. Natomiast słonecznika są źródłem błonnika, wita. A, E, D i grupy B. Poprawią pracę trzustki, mają wpływ na koncentrację.

Uwaga! Pestki dyni i słonecznika powinny znaleźć się w diecie mężczyzny, który stara się o dziecko. Poprawią stan jego nasienia, zmniejszają stany zapalne, korzystnie wpłyną na układ odpornościowy. Warto dać je dzieciom do przegryzania (pomagają pozbyć się pasożytów).

Nasiona chia (szałwii hiszpańskiej)

Dostarczą Ci kwasy omega-3 i -6 w dobrych proporcjach. Są źródłem witamin z E, z grupy B, wapnia, żelaza i cynku. Zawierają błonnik ważny dla osób odchudzających się.

Zaleca się je diabetykom – regulują poziom cukru we krwi. Mają właściwości nawilżające (hydrofilowe), co jest ważne dla osób uprawiających sport – nasiona wiążą wodę, nie pozwalając zbyt szybko jej utracić.

Uwaga! Powinieneś o tym pamiętać, gdy chcesz zrzucić kilogramy lub stosujesz diuretyki.

Nasiona kminku

Kminek łagodzi skurcze, wzdęcia, kolki. Dodany do potraw ułatwia trawienie. Poprawia pracę dróg żółciowych i nerek.

Możesz go także parzyć, jak herbatę. Zawiera kwercetynę, która łagodzi dolegliwości alergiczne.

Uwaga! Napar z nasion kminku popijaj małymi łykami w ciągu dnia – pomaga na wrzody żołądka i dwunastnicy, wpływa na pracę wątroby.

Nasiona czarnuszki

Czarnuszka łagodzi objawy alergii, wzmacnia organizm podczas infekcji, działa bakteriobójczo i przeciwzapalnie, ułatwi odkrztuszanie.

Nasiona czarnuszki dodawaj do wypieków: ciasta chlebowego i bułeczek, gdy w domu są alergicy oraz dzieci, które często zapadają na infekcje dróg oddechowych.

Możesz je zaparzyć jak kminek: napar pomoże w leczeniu infekcji zatok i zwalcza pasożyty.

Inne nasiona

Konopie jadalne (siewne): nie odurzają, działają uspokajająco, przeciwbólowo, nasennie. Nasiona dostarczą Ci kwasów tłuszczowych omega-3, -6 i -9, magnez, cynk oraz cenne białko, którego maja więcej niż soja.

Sezam: walczy z miażdżycą, zapobiega rakowi prostaty, da Ci wapń.

Pestki winogron: to źródło przeciwutleniaczy, działają przeciwmiażdżycowo.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu, ataki kolki, wzdęcia, niestrawność …

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s