Dieta na nadciśnienie i obniżająca cholesterol


Dieta na nadciśnienie i obniżająca cholesterolNadciśnienie i wysoki cholesterol

Podstawą diety są zalecenia zawarte w tzw. piramidzie i aktywności fizycznej. Ważny jest podział na „dobre” i „złe” węglowodany. Pierwsze to węglowodany złożone, które zapobiegają wahaniom poziomy cukru we krwi, a złe, czyli proste, znajdują się w słodyczach, białym pieczywie, cukrze.

Uwaga! Szybko dodają energii, ale tylko na chwilę. Uzależniają. Lepiej z nich zrezygnuj.

Zgodnie z piramidą wyklucz też z diety produkty wysokoprzetworzone.

Regularne posiłki

Jedz regularnie, małe porcje 4-5 razy dziennie co 2-3 godziny, o stałych porach. Dzięki temu przyspieszysz przemianę materii i ułatwisz odchudzanie.

Uwaga! Rano i do południa masz szybsza przemianę materii, po południu organizm łatwiej gromadzi energię i dlatego do południa możesz jeść owoce, a wieczorem podstawą menu powinny być warzywa i chude mięso, ryby, jajka lub twarogi z odrobiną pieczywa, kasz i makaronów.

Woda z cytryną

Codziennie rano na czczo wypijaj szklankę letniej wody z sokiem z cytryny – to przyspiesza przemianę materii. Pomiędzy posiłkami pij jak najwięcej napojów, bo dzięki temu dobrze nawodnisz organizm, co ułatwia odchudzanie i spalanie tłuszczów.

Zioła zamiast soli

Używaj łagodnych ziół, np. koperek, natka pietruszki, oregano, bazylia, majeranek, rozmaryn.

Zdrowe tłuszcze w diecie

Nowa piramida żywienia rozróżnia „dobre” i „złe” tłuszcze. Zgodnie z nią musisz ograniczyć czerwone mięso („złe”), które jest źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, sprzyja nadwadze i podnosi poziom cholesterolu.

Uwaga! W Twojej diecie nie może zabraknąć nienasyconych kwasów tłuszczowych (w tym omega 3). Ich źródłem są m.in. tłuste ryby morskie i oleje roślinne.

Te „dobre” tłuszcze m.in. mają korzystny wpływ na serce.

Kontroluj ciśnienie, wagę i cholesterol

Jeśli schudnie, Twoje ciśnienie oraz poziom cholesterolu z pewnością się unormują. Warto jednak co roku je kontrolować.

Poziom cholesterolu: całkowity nie powinien być wyższy niż 200 mg/dl. Ważny jest jednak nie tylko ten wskaźnik, ale też proporcja między frakcjami HDL i LDL. LDL – lepiej, by nie przekraczał 130 mg/dl. HDL – zaleca się, by wynosił 40 mg/dl. Wychwytuje cząsteczki LDL i przenosi nadmiar do wątroby.

Wartość ciśnienia: prawidłowa nie powinna przekraczać 140/90 mmHg.

Uwaga! Jeśli schudniesz 10 kg, ciśnienie skurczowe zmniejszy się o 5-20 mmHg.

Obwód pasa nie powinien przekroczyć:

  • kobiety – 88 cm;
  • mężczyźni – 92 cm.

Jeśli jest większy, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wzrostu ciśnienia i poziomu cholesterolu.

Jak naturalnie obniżyć wysoki cholesterol i żyć do sędziwego wieku ze zdrowym sercem…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s