Jaki tłuszcz do pieczywa?


Jaki tłuszcz do pieczywaTłuszcz do pieczywa

Dietetycy twierdzą, że kanapki np. z sałatą i chuda wędliną nie trzeba już smarować, bo dostarcza dość dużo kalorii, ale jednak najlepiej smakuje z dodatkiem odrobiny tłuszczu.

Uwaga! Organizm potrzebuje tłuszczu, który jest źródłem energii, ułatwia przyswajanie witamin: A, E, D, K, decyduje o sprawnym działaniu układu nerwowego i krążenia.

Warto więc wiedzieć, jaki tłuszcz będzie najlepszy na kanapki.

Masło do pieczywa

Masło powinny jeść dzieci do 3. roku życia, kobiety w ciąży i karmiące piersią, ponieważ jest źródłem naturalnych witamin: A i E. Jest lekkostrawne, dlatego dzieci przyswajają zawarty w nim tłuszcz mleczny w 97%, a dorośli – w 95%.

Uwaga! Nie zapominaj, że masło to tłuszcz zwierzęcy, który zawiera nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol, może więc sprzyjać miażdżycy i otyłości (jedzone w nadmiarze).

Jest kaloryczne (1 łyżeczka to 35 kcal, a 100 g – 720 kcal). Jeżeli się odchudzasz, masz podwyższony cholesterol lub nie tolerujesz mleka, nie powinieneś jeść masła.

Uwaga! Kupując masło, zwróć uwagę na zawartość tłuszczu. Aby produkt mógł nosić tę nazwę, powinien mieć nie mniej niż 82% tłuszczu.

Mieszanki masła i oleju roślinnego do pieczywa

To tzw. miksełka lub masmixy. Powinny zawierać prawdziwe świeże masło oraz nieutwardzony i oczyszczony (rafinowany) olej roślinny (najlepiej słonecznikowy).

Dobry miks łatwo się rozsmarowuje, ma obniżoną zawartość tłuszczu ogółem do 55%, ponadto tłuszczu mlecznego zawiera nie więcej niż 37-42%, zaś roślinnego 13-18%.

To bogate źródło białka oraz naturalnych witamin pochodzących z mleka. Nie zawiera sztucznych konserwantów.

Uwaga! Wybierając miksy, koniecznie dokładnie przeczytaj wszystkie informacje dotyczące składników, bo często nieuczciwi producenci dodają do masła twarde margaryny lub tanie oleje (np. palmowy) o niewielkiej wartości odżywczej. Im wyższa cena, tym możesz mieć większe zaufanie do jakości produktu.

Miksy mają różną kaloryczność: 100 g ro od 515 kcal do 876 kcal.

Miękkie margaryny do pieczywa

Pakowane w plastikowe opakowania, dlatego nazywane są często margarynami w kubkach. Są źródłem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są dobre dla układu krążenia:

Niemal wszystkie margaryny miękkie dostarczą organizmowi witamin (A, E, D i D3). Zawierają też dodatki: niskotłuszczową śmietankę, mleko, jogurt, oliwę, niewielką ilość masła (dla smaku i aromatu).

Uwaga! Nie mają cholesterolu, nie zawierają też chemicznych konserwantów.

Zawartość tłuszczu waha się w nich od 25 do 60%. Są więc dosyć kaloryczne (prawie tak jak masło 680-700 kcal).

Uwaga! Liczysz kalorie? Sprawdź kaloryczność margaryny na opakowaniu.

Margaryny funkcjonalne do pieczywa

Do miękkich margaryn dodaje się też sterole lub stanole roślinne, które obniżają poziom cholesterolu całkowitego i jego frakcji LDL w organizmie poprzez blokowanie wchłaniania cholesterolu z układu pokarmowego.

To tzw. żywność funkcjonalna.

Uwaga! Na opakowaniu takiej margaryny powinna znajdować się czytelna informacja, jaką ilosć tych substancji zawiera oraz jakie mają zastosowanie (np. produkty przeznaczony wyłącznie dla osób pragnących obniżyć stężenie cholesterolu). Jeżeli przyjmujesz leki obniżające stężenie cholesterolu powinieneś spożywać produkt tylko pod kontrolą lekarza.

Margaryny funkcjonalne nie są zalecane dla kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz dla dzieci poniżej 5. roku życia.

Olej do pieczywa

Najbardziej wartościowe nierafinowane oleje tłoczone na zimno (np. krokoszowy, dyniowy, lniany) są źródłem cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wspomagają układ krwionośny, nerwowy i odpornościowy.

Uwaga! Nie można na nich smażyć, bo w wysokiej temperaturze tracą swoje właściwości.

Możesz dodawać je do sałatek lub moczyć w nich pełnoziarniste pieczywo.

Inne tłuszcze

Margaryny twarde: zawierają szkodliwe tłuszcze trans, dlatego nie używaj ich do smarowania, tylko do pieczenia.

Smalec: składa się w 50% ze szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych, zawiera cholesterol i niemal nie dostarcza witamin. Jednak kucharze cenią smak mięsa smażonego na smalcu, który ma wysoką temperaturę dymienia.

Naturalne remedium na obniżenie cholesterolu i trójglicerydów..

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s