Warzywa i owoce – dlaczego czerwone i pomarańczowe?


Warzywa i owoce - dlaczego czerwone i pomarańczoweZdrowe warzywa i owoce

Kolorowe warzywa i owoce to skarbnica witamin, składników mineralnych oraz barwników, które są bardzo korzystne dla zdrowia, a to nie wszystko.

Uwaga! Czerwone oraz pomarańczowe warzywa i owoce są bogatym źródłem substancji o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwutleniających, np. likopenu i flawonoidów. Działają one skuteczniej niż aspiryna, zmniejszając agregację (zlepianie się) płytek krwi, co zmniejsza ryzyko zawałów serca i udaru.

Przeciwutleniacze zapobiegają też tworzeniu się wrzodów żołądka i dwunastnicy, opóźniają starzenie organizmu, a nawet skutecznie zapobiegają rozwojowi komórek nowotworowych.

Świeże warzywa i owoce dostarczą Ci błonnika, który usuwa z przewodu pokarmowego toksyny, trzyma w ryzach cukier i cholesterol.

Czerwone i pomarańczowe warzywa i owoce są źródłem witamin C i E, z grupy B, beta-karotenu, a także potasu, magnezu, żelaza i wapnia.

Uwaga! 4 porcje warzyw i jedną owoców dziennie powinien jeść każdy (zwłaszcza dzieci), osoby cierpiące na choroby przewlekłe, np. cukrzycę, hipercholesterolemię, osoby w podeszłym wieku i rekonwalescenci.

Natomiast z ostrożnością do surowych warzyw i owoców powinny podchodzić osoby, które stosują dietę lekkostrawną, cierpiące na nawracające biegunki, choroby jelit, wątroby, a także chorzy na przewlekłą niewydolność nerek (zwłaszcza z wysokim poziomem potasu we krwi).

Niektóre owoce mogą powodować uczulenia (np. cytrusy i truskawki). Truskawki zawierają też goitrogeny. To substancje, które utrudniają przyswajanie jodu z posiłków. Dlatego unikaj jeśli cierpisz na nadczynność tarczycy lub chorobę Hashimoto.

Zdrowa czerwona papryka

To jedno z najbogatszych źródeł witaminy C (100 g dostarczy Ci 144 mg wit C, to dwa razy więcej niż potrzebujesz każdego dnia). Ma właściwości przeciwutleniające, zwalcza szkodliwe wolne rodniki, zawarte np. w dymie tytoniowym.

Dlatego polecana jest palaczom.

Zdrowe brzoskwinie

Brzoskwinie będą doskonałym składnikiem Twojej diety, gdy jesteś nerwusem, żyjesz w ciągłym pośpiechu i stresie. Ich soczysty miąższ jest dobrym źródłem witamin z grupy B oraz magnezu, które wspomagają układ nerwowy,

Działają też przeciwnowotworowo.

Zdrowe pomarańcze

To źródło kwasu foliowego, który jest niezbędny do tworzenia krwinek czerwonych i zapobiega anemii, a przede wszystkim umożliwia prawidłowy wzrost i rozwój płodu.

Dlatego pomarańcze zaleca się ciężarnym.

Zdrowe truskawki

Owoce mają wyjątkowo dużo wody (90%) i niewiele kalorii (100 g – 28 kcal). Pektyny w nich zawarte pobudzają perystaltykę jelit, regulują trawienie i przyspieszają przemianę materii.

Truskawki działają też żółciopędnie.

Zdrowe pomidory

Są bogatym źródłem potasu, a ten zaś obniża ciśnienie tętnicze krwi (odciążając serce), reguluje ilosć wody w organizmie, przyspiesza metabolizm i zapobiega obrzękom.

Zdrowa marchew

Dostarczy Ci beta-karotenu, który jest silnym przeciwutleniaczem i w organizmie przekształca się w witaminę A (potrzebna jest do prawidłowego wzrostu i rozwoju).

Sok z marchwi sprzyja tworzeniu dobrych bakterii w jelicie grubym.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu, ataki kolki, wzdęcia, niestrawność …

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s