Dlaczego warto jeść młode warzywa?


Dlaczego warto jeść młode warzywaMłode warzywa

Świeża botwinka, jędrna marchew, krzepka kalarepka, młody bób, szczaw czy ziemniaki kuszą smakiem i są niezwykle zdrowe. Młode warzywa są bardzo bogatym źródłem witamin i składników mineralnych. Możesz je wykorzystać właściwie w 100%, nie tylko na surowo, ale także po ugotowaniu.

Uwaga! Młode warzywa (w przeciwieństwie do dojrzałych, a zwłaszcza tych, które są długo przechowywane) mają delikatne tkanki i dlatego wystarczy kilkanaście minut, by je ugotować, nie tracąc przy tym wielu cennych składników.

Są lekkostrawne. Bez obaw możesz podawać je dzieciom od najmłodszych lat, seniorom oraz rekonwalescentom.  Rozdrobnione, ugotowane na parze lub w wodzie na chrupko doskonale urozmaicą Twoją dietę, jeśli masz problemy z wątrobą, masz wrzody żołądka lub dwunastnicy, czy nadwrażliwość jelit.

Uwaga! Młode warzywa są także podstawowym składnikiem każdej diety oczyszczającej i odchudzającej. Dostarczają organizmowi sporo wody, są niskokaloryczne, bogate w błonnik. Łatwo przyswajalne węglowodany złożone oraz witaminy z grupy B pomagają przyspieszać metabolizm oraz spalanie tłuszczów.


Są także doskonałą przekąską przy problemach z cholesterolem, trójglicerydami i cukrem, jeśli cierpisz na insulinooporność czy cukrzycę.

Uwaga! Młode warzywa mają niski indeks glikemiczny (IG), łagodnie podnoszą poziom cukru, pomagają utrzymać go w ryzach.

Według naukowców te warzywa (zwłaszcza młody i krótko gotowany bób oraz zielony groszek) mogą uniemożliwiać powstawanie komórek rakowych i hamować ich namnażanie, zmniejszać ryzyko rozwoju raka, np. jelita grubego. Zaś szczaw i botwinka ze względu na to, że są bogatym źródłem kwasu foliowego i żelaza, powinny znaleźć się w diecie wszystkich przyszłych mam.

Uwaga! Młode warzywa szybko tracą świeżość, dlatego zjadaj je tuż po przygotowaniu. Nie przechowuj ich długo, najwyżej 2-3 dni w lodówce.

Młody szczaw

Jest źródłem witaminy C, A, z grupy B, magnezu, wapnia, krzemu i żelaza. Usprawnia pracę wątroby, działa krwiotwórczo. Dostarczy Ci chlorofilu, który oczyszcza organizm z toksyn.

Botwinka

Obniża cholesterol. Koi nerwy i odkwasza organizm. Bogate źródło kwasu foliowego.

Młoda marchew

Chrup ją, gdy słabo widzisz po zmroku. Beta-karoten w niej zawarty zapobiega kurzej ślepocie.

Młody zielony groszek

Zapobiega nowotworom i osteoporozie, reguluje procesy krzepnięcia krwi.

Młoda kapusta

Jest źródłem witaminy C, A i K, potasu, wapnia, magnezu, żelaza, manganu, cynku, miedzi i siarki. Zawarte w niej substancje wyścielają błonę śluzową żołądka i jelit, przynosząc ulgę w chorobie wrzodowej, zgadze, wrzodziejącym zapaleniu jelit.

Młoda kalarepka

To dobre źródło błonnika, obniża cholesterol, zmniejsza ryzyko chorób serca i układu krążenia. Wspiera pracę nerek i pomaga pozbyć się toksyn.

Młode ziemniaki

Gotowane lub pieczone ze skórką dostarcza Ci łatwo przyswajalnej skrobi, witaminy C i potasu (najwięcej jest go tuż pod skórką).

Młody bób

Działa antynowotworowo. Unikaj go przy chorobach przewodu pokarmowego i dnie moczanowej.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu, ataki kolki, wzdęcia, niestrawność..

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s