Jak pobudzić swój mózg?


Jak pobudzić swój mózgPobudź swój mózg do lepszej pracy

Szybkość przetwarzania informacji w mózgu mniej więcej od 30. roku życia przeważnie ulega spowolnieniu. Nie martw się – są sposoby, by temu zapobiec 🙂

Mózg lubi ruch na świeżym powietrzu

A dokładniej oddychać świeżym powietrzem, w którym dominują jony ujemne.

Uwaga! Cząsteczki powietrza o ładunku ujemnym występujące wokół każdej spadającej kropli wody (np. po burzy), poprawiają nastrój i pobudzają kreatywność. Im wyższy poziom jonów ujemnych wokół nas, tym w mózgu niższy poziom serotoniny (hormon odpowiedzialny za senność).

Warto więc wykorzystać każdą chwilę na spacer, jazdę na rowerze czy bieganie na świeżym powietrzu, zwłaszcza po ulewnym deszczu.

Odpowiednia dieta dla mózgu

Ma ona wpływ na jakość pracy mózgu i układu nerwowego, szybkość reakcji, samopoczucie i nastrój.

Witaminy z grupy B

Regulują pracę całego układu nerwowego. Ich źródłem są:

  • pełnoziarnisty chleb;
  • grube kasze;
  • płatki owsiane;
  • pistacje;
  • orzechy włoskie;
  • czerwone mięso;
  • warzywa strączkowe.

Uwaga! Brak witamin z tej grupy może być powodem osłabienia oraz oraz problemów z koncentracją, rozkojarzeniem i bezsennością.

Sięgnij również po lecytynę, która usprawnia pracę mózgu (nazywana jest paliwem dla umysłu). Znajdziesz ją w rybach, soi i jej przetworach, żółtkach jaj, orzechach ziemnych, czekoladzie oraz kiełkach.

Trening mózgu

Krzyżówki i szarady to świetny trening umysłu.

Uwaga! Te rozrywki usprawniają pamięć, uczą myślenia, także nowego podejścia do znanych zagadnień.  Jeśli już jesteś mistrzem w jakieś grze, znajdź sobie nowe wyzwania, coś nad czym musisz popracować, bo tylko wtedy w mózgu tworzą się nowe połączenia między neuronami. Gdy wykonujesz stale te same czynności – impulsy biegną stałymi ścieżkami, nie powstają dla nich nowe.

Doskonała rehabilitacja

Warto też tutaj wspomnieć, że rozrywki umysłowe (zwłaszcza układanie puzzli) są doskonałym narzędziem rehabilitacji, np. dla osób, które przeszły udar mózgu i na nowo muszą odzyskać umiejętności takie jak: uwaga, skupienie, rozpoznawanie kolorów.

Uwaga! Są to tzw. funkcje poznawcze, które doskonali rozwiązywanie łamigłówek.

Bywaj wśród ludzi

Według naukowców, ryzyko zapadnięcia na schorzenia otępienne, demencję czy chorobę Alzheimera jest aż 0 60% niższe, jeśli jesteś osoba towarzyską, regularnie spotykasz się ze znajomymi, bierzesz udział w rodzinnych spotkaniach, zapisałeś się do klubów dyskusyjnego, poszerzasz krąg znajomych.

Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że kontakty międzyludzkie sprzyjają produkcji przeciwzapalnych związków chemicznych w mózgu i zapobiegają nagromadzeniu hormonów stresu.

Uwaga! Osoby pielęgnujące kontakty towarzyskie znacznie lepiej wypadają w testach pamięci i umiejętności koncentracji.

Podróże też dobre dla mózgu

Mózg bardzo chętnie robi się leniwy, dlatego mu na to nie pozwalaj. Im więcej wyzwań stawiasz umysłowi, tym doskonalej będziesz funkcjonował.

Uwaga! Podróżowanie to jedno z takich wyzwań, ale pod warunkiem, ze samodzielnie opracujesz trasę, kupisz bilety, załatwisz noclegi, wyszukasz atrakcję, które warto zobaczyć, nauczysz się kilku zwrotów w obcym języku. To sprawia, że w mózgu powstają nowe połączenia neuronów.

Mądra dieta i suplementy dla mózgu

W głównej mierze składa się on z tłuszczu DHA. Jest on czścią grupy kwasów tłuszczowych omega-3. Możesz go dostarczyć wraz z pokarmem.

Uwaga! Doskonałym źródłem kwasów omega-3 (w tym DHA) są ryby morskie: łosoś, tuńczyk, makrela czy dorsz.

Nie chcesz lub nie możesz jadać ryb?  Dobrym rozwiązaniem będą wtedy suplementy diety z kwasami omega-3.

Zażywaj też przez cały rok witaminę D3. Większość Polaków, zwłaszcza po 65. roku życia, ma niedobór tej witaminy. Udowodniono, że substancja ta może o 69% zmniejszyć zagrożenie alzheimerem oraz o 53% demencją.

Nowe technologię też dobre dla mózgu

Warto się na otworzyć. Gry (np. na komputerze, tablecie) usprawniają płat czołowy kory mózgowej (tam gromadzona jest wiedza o nabytych umiejętnościach).

Uwaga! Udowodniono, że trening, w którym wykorzystano gry wideo, poprawia wyniki w zadaniach wymagających uwagi wzrokowej, także uwagę i inteligencję. Pamiętaj jednak, że nie można spędzać przed komputerem zbyt wiele czasu. Wystarczy 3-5 godzin tygodniowo.

Sen ważny dla mózgu

Niedobór sny powoduje gorszą pracę kory przedczołowej i dlatego mózg koncentruje się tylko na podstawowych czynnościach życiowych.

Uwaga! Zarywanie nocy lub próby przyzwyczajenia organizmu do mniejszej ilości snu sprawiają, że pomijane są ważne etapy cyklu snu, w których regenerują się niektóre neurony oraz utrwalają zdobyte informacje i umiejętności.

Podczas snu mózg także się oczyszcza, dzięki temu lepiej pracuje.

Koniec z wymówkami na temat słabej pamięci!

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s