Oranżada truskawkowa


Oranżada truskawkowaNa upały: oranżada truskawkowa

Jest wynikiem eksperymentów ogrodników holenderskich, które polegały na skrzyżowaniu amerykańskiego gatunku poziomki wirginijskiej i chilijskiej.

Działo się to w XVIII wieku.

Truskawki są bogatym źródłem witamin (C, B2, B1 i trochę witaminy A), prawie wszystkich makro-i mikroelementów (żelazo, wapń, fosfor, magnez, mangan), pektyn, kwasów organicznych (kwas cytrynowy, jabłkowy, salicylowy), węglowodanów (fruktoza, galaktoza).

Walory lecznicze truskawek

Truskawki (jak i sok z nich) stosowane są jako lekarstwo na choroby skóry, dziąseł, i jako lek przeciwgorączkowy. Działają krwiotwórczo i oczyszczają krew. Sprzyjają sprężystości mięśnia sercowego, ułatwiają wydalanie płynów.

Są też doskonałym środkiem przeciwko nadciśnieniu i miażdżycy.

Uwaga! Duża ilość pektyn korzystnie wpływa na naturalną florę przewodu pokarmowego i razem z niestrawionymi pestkami pobudza perystaltykę jelit.

Dużo truskawek powinieneś jeść jeśli chorujesz na reumatyzm lub artretyzm.

Natomiast sok z truskawek działa silnie bakteriobójczo na gronkowce i paciorkowce. Jest dość skuteczny w leczeniu infekcji tych bardzo groźnych bakterii, szczególnie zakażeń, które powstały w jelitach.

Uwaga! Truskawka i sok są zalecane dzieciom anemicznym i słabowitym.

Przepis na oranżadę truskawkową

Składniki (na dzbanek): 300 g truskawek | 3 łyżki miodu (lub cukru trzcinowego) | 1 limonka | 1,5 l gazowanej wody mineralnej

Przygotowanie: truskawki zmiksuj z miodem/cukrem ma głodki mus. Mus przełóż do dzbanka, wrzuć ćwiartki limonki, ewentualnie wrzuć kilka truskawek w całości.

Tuż przed podanie zlej owoce wodą mineralną.

Truskawki idealne do sałatek

Najprostszy wariant – dodaj pokrojone połówki truskawek do sałaty z jogurtem naturalnym i rzodkiewką. Dobrze też współgrają z gotowanym czy marynowanym burakiem, szparagami oraz ze świeżym ogórkiem.

Urozmaicą też klasyczną mizerię. Świetnie komponują się z sałatą lodową, rukolą, liśćmi szpinaku oraz roszponką.

Truskawki wykwitnie smakują w towarzystwie ostrych serów (pleśniowego, fety i koziego), ale możesz też łączyć je też z serami mlecznymi (mozzarella, ricotta, mascarpone).

Uwaga! Sałatki czy inne pikantne dania truskawkowe doprawiaj octem balsamicznym lub winegretem z odrobiną miodu. Możesz posypać prażonymi orzechami, pestkami dyni czy słonecznika.

Truskawki z grilla

Truskawki możesz też grillować. Na ruszt wrzuć truskawkowe szaszłyki (na minutę), ale lepiej przygotować połówki owoców na grillowej patelni (ok. 2 minuty).

Marynatę zrób, np. z octu balsamicznego, miodu i ekstraktu wanilii.

Grillowane truskawki będą pasować do sałatki, deseru oraz ryby czy mięsa (świetne są z łososiem, drobiem, cielęciną, polędwica wieprzową czy wątróbkami).

Uwaga! Do mięsa możesz zrobić prosty sos na bazie truskawek i octu balsamicznego.

Truskawkowe eksperymenty

Truskawki lubią towarzystwo świeżych ziół (mięta, bazylia, melisa, pietruszka, tymianek, kolendra oraz… papryczka chilli, świeżo mielony pieprz i imbir).

Możesz je np. usmażyć w sosie z soku z limonki, octu balsamicznego z dodatkiem miodu i świeżo mielonego kolorowego pieprzu.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu,ataki kolki, wzdęcia, niestrawność …

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s