Czy warto robić domowe przetwory?


Czy warto robić domowe przetworyDomowe przetwory

Na pierwszy rzut oka nie różnią się niczym od przetworów, które możesz znaleźć w sklepie, jednak domowe dżemy, soki i marynaty mają swój niepowtarzalny smak, aromat, a przed wszystkim są znacznie zdrowsze od kupnych odpowiedników.

Dlaczego?

Uwaga! W domu zrobisz je ze świeżych warzyw i owoców, pochodzących z własnego ogródka lub zaufanego źródła, np. gospodarstw ekologicznych, gdzie do uprawy nie wykorzystuje się sztucznych nawozów i pestycydów.

Domowe przetwory są wolne od sztucznych barwników i konserwantów, które mogą wywoływać uczulenia. Mają jedynie sól, cukier i przyprawy, które zapewniają smak i ułatwiają ich przechowywanie.

Dżemy i konfitury nie mają już tak wielu witamin i antyoksydantów jak śwież owoce (np. witamina C jest wrażliwa na działanie światła, powietrza, wysokiej temperatury, ginie w kontakcie z metalami). Owoce podczas ogrzewania tracą ich nawet ponad połowę, ale reszta – w tym składniki mineralne – pozostają.

Są jednak i takie produkty, np. ogórki czy kapusta, które zyskują podczas konserwowania i stają się nawet zdrowsze od surowych. I choć obecnie warzywa i owoce są na wyciągnięcie ręki przez cały rok, domowe  przetwory świetnie urozmaicają codzienną dietę w okresie zimowym.

Uwaga! Niektóre przetwory (soki, nalewki) mogą nawet leczyć. Dlatego warto je robić, korzystając z receptur babci, by zatrzymać odrobinę lata na jesienne słoty.

Domowe nalewki

Alkohol jest konserwantem, w którym zachowuje się większość antyoksydantów. Dereniówka to skuteczny środek przeciwgorączkowy, podawany przy przeziębieniu i na podniesienie odporności. Nalewka z czarnego bzu i aronii dostarczy Ci przeciwutleniaczy – antocyjanów, które skutecznie zwalczają wolne rodniki.

Domowy dżem, konfitura

Z wiśni, z malin, moreli, papierówek, jabłek, mirabelek – otrzymuje się je z owoców poddawanych długiemu smażeniu lub gotowaniu. Dlatego mogą tracić nawet 40-60% witamin i innych antyoksydantów.

Ale zachowują składniki mineralne i błonnik rozpuszczalny (pektyny). Domowe dżemy, konfitury i galaretki są nawet lepiej tolerowane niż świeże owoce, np. gdy jesteś na diecie lekkostrawnej lub rekonwalescentem.

Domowy kompot

Np. z mirabelek i wiśni zawiera naturalne cukry owocowe, które działają lekko rozwalniająco, pomogą przy zaparciach. Kompoty przecierane przez sito poleca się rekonwalescentom po zabiegach operacyjnych i dłuższej chorobie, a także osobom, które cierpią na marskość wątroby.

Domowe marynaty

Nie mają wiele wartości zdrowotnych. Konserwowanie octem z solą i przyprawami pozwalają zachować jędrność warzyw, nadając im specyficzny smak (np. cukinia na surowo jest mdła). Jednak zawarty w nich kwas octowy (w małych ilościach) wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.

Domowe ogórki kiszone

To bogate źródło błonnika i składników mineralnych. Pod wpływem bakterii rozkładane są zawarte w nich cukry proste. W słoiku wytwarza się kwas mlekowy, który usprawnia pracę układu pokarmowego, wspomaga trawienie i oczyszczanie organizmu z toksyn.

Ogórki kiszone warto łączyć w surówce z marchewką i selerem.

Domowe soki

Z malin działa napotnie, jest dobry na przeziębienie, grypę i anginę. Możesz go pić też profilaktycznie. Z jeżyn – działa napotnie i wykrztuśnie; z wiśni – rozrzedza śluz w zapaleniu dróg oddechowych, obniża temperaturę, działa przeczyszczająco, ułatwia zasypianie. Pomaga też przy anemii.

Coś na wzmocnienie… wątroby…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s