Pomidory a zdrowie


Pomidory a zdrowieCenne dla zdrowia pomidory

Pomidory i ich przetwory odchudzają, wzmacniają serce, koją nerwy, poprawiają wygląd skóry, a nawet walczą z nowotworami. Można je bez problemu kupić przez cały rok, ale najsmaczniejsze są te, które dojrzewają w letnim słońcu.

Jak twierdzą dietetycy i lekarze, są bardzo zdrowe.

To prawdziwa skarbnica witamin: pomidory są źródłem witaminy C, E, K oraz witamin z grupy B, a także zawierają sporo potasu, wapnia i magnezu.

Uwaga! Pomidory po przetworzeniu nie tracą swoich prozdrowotnych właściwości. Wprost przeciwnie. Rozdrobnienie i ogrzanie sprawia, że wiele zawartych w nich prozdrowotnych substancji znacznie lepiej przyswajamy.

Dlatego soki, przeciery, keczupy i kiszone pomidory są nawet zdrowsze niż te zerwane z krzaczka.

Uwaga! Niestety nie każdy bezkarnie może cieszyć się smakiem pomidorów i ich przetworów, bo mogą one u niektórych osób wywoływać stany zapalne stawów i związane z tym dolegliwości bólowe. Nadmiaru pomidorów powinni też unikać osoby cierpiące na hiperkalemię (nadmiar potasu we krwi) towarzyszącą przewlekłej niewydolności nerek.

Po świeże pomidory bez obaw mogą sięgać diabetycy, osoby cierpiące na kłopoty z cukrem (mają one niski IG). Jedzony ze skórką dostarczy Ci też błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego, usuwając z niego toksyny oraz niestrawione resztki pokarmu.

Uwaga! Pij przynajmniej szklankę soku pomidorowego dziennie, jeśli cierpisz na nadciśnienie, choroby serca i układu krążenia, żyjesz w ciągłym pośpiechu, w stresie, a także jeśli cierpisz na uporczywe zaparcia. 1/2 szklanki soku pomidorowego z taką samą ilością jogurtu naturalnego wypijane rano na czczo działa rozwalniająco, pozwala uporać się z uporczywymi zaparciami.

Najlepszy będzie sok świeżo wyciskany w domu lub soki jednodniowe, które mają zdecydowanie mniej soli niż te kupowane w kartonikach czy butelkach, o przedłużonym terminie spożycia.

Po keczup powinieneś sięgać, jeśli palisz papierosy, mieszkasz w wielkim mieście, gdzie w powietrzu jest bardzo dużo zanieczyszczeń.

Uwaga! Pomidory mogą wywoływać uczulenia. Powinny ich unikać matki karmiące, a do diety małych dzieci lepiej wprowadzać je stopniowo, cały czas obserwując dziecko.

Pomidory kiszone

Są źródłem dobrych bakterii fermentacji mlekowej, a te zaś osiedlają się w przewodzie pokarmowym, wzbogacając mikroflorę, wspierając tym samym odporność organizmu.

Sok pomidorowy

Wyciśnięty ze świeżych warzyw to jedno z najbogatszych źródłem potasu (w szklance soku jest go aż 500 mg – dzienne zapotrzebowanie dorosłej osoby na potas wynosi 4700 mg).

Świeże pomidory

To podstawowy składnik wielu diet odchudzających i oczyszczających. Warzywa te z 90% składają się z wody, dlatego są niskokaloryczne. Mają też niski indeks glikemiczny (IG).

Pomidory suszone

Są źródłem substancji o działaniu przeciwnowotworowym, które chronią przed uszkodzeniami DNA, hamują wzrost komórek nowotworowych, zapobiegając m.in. rakowi prostaty.

Koncentraty pomidorowe

Zawierają barwniki, w tym beta-karoten, który wspomaga leczenie trądziku i prawidłowe wiedzenie po zmroku. Beta-karoten zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, która odpowiada za utratę wzroku w starszym wieku.

Keczup

Ma 2,5 raza więcej likopenu niż świeży pomidor. Likopen jest zmagazynowany pod skórką = po rozdrobnieniu i ugotowaniu jest on uwalniany.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu,ataki kolki, wzdęcia, niestrawność …

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s