Co poprawia wzrok?


co-poprawia-wzrokDieta poprawiająca wzrok

W jadłospisie przede wszystkim muszą znaleźć się posiłki bogate w luteinę (naturalny żółty barwnik, znajdujący się w roślinach) i tzw. antyutleniacze, które przeciwdziałają uszkadzaniu komórek. Substancje te spowalniają pogarszanie się wzroku.

Witaminy w diecie poprawiającej wzrok

Oczom potrzebne są również witaminy: A, C, E i z grupy B.

Witamina A poprawia wzrok, przeciwdziała problemom z widzeniem po zmierzchu. Dlatego jedz masło, mleko, jaja, sery, tłuste ryby oraz warzywa (np. dynię) i owoce (zwłaszcza w kolorze pomarańczowym).

Czytaj dalej „Co poprawia wzrok?”

Jak wzmocnić stawy?


jak-wzmocnic-stawyDieta wzmacniająca stawy

Mądrze dobrana dieta wspomagająca funkcjonowanie stawów, musi zawierać kolagen. Jego produkcja spada z wiekiem, dlatego starsi powinni go dostarczać z dietą.

Dobrym źródłem kolagenu są galaretki (np. owocowe, z nóżek wieprzowych, drobiu, ryb, głowizny), wywary z kości, skórek wieprzowych, wołowych.

Dzięki nim zmniejszają się stany zapalne, sztywność i ból, a poza tym stawy się regenerują. Kolagen sprawia, że zachowują elastyczność, odporność na uszkodzenia, ruchomość i wystarczającą ilość tzw. mazi.

Potrzebna witamina C

Kolagen będzie się dobrze wchłaniał z żywności w towarzystwie witaminy C. Dlatego do każdej potrawy dodawaj surówkę, np. z kapusty kiszonej czy papryki. Warto też przygotowywać sałatki owocowe, np. z cytrusów czy kiwi.

Czytaj dalej „Jak wzmocnić stawy?”

Jak wzmocnić kości?


jak-wzmocnic-kosciDieta na wzmocnienie kości

Właściwa dieta wzmocni Twoje kości. Zależy to zwłaszcza od właściwych przyzwyczajeń żywieniowych.

Żółty ser w diecie wzmacniającej kości

Najważniejsze powinny być produkty, które są bogatym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia. To przede wszystkim mleko i produkty nabiałowe.

Jesteś smakoszem serów? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość 🙂 Najlepiej wchłaniany wapń znajduje się  w żółtym serze. Tylko 2 plasterki dziennie zaspokoją dzienne zapotrzebowanie na wapń.

Jego źródłem są również orzechy i nasiona oleiste (migdały, sezam, pestki dyni i słonecznika.

Czytaj dalej „Jak wzmocnić kości?”

Co lubi trzustka?


Human PancreasCo lubi, a czego nie lubi trzustka?

Trzustka to bardzo wrażliwy narząd, więc wszystko co jesz powinno być lekkostrawne. Aby ją odciążyć, mięso piecz, gotuj (także na parze) albo duś. Najlepszy będzie drób (kurczak, indyk) lub królik. Jedz żółtka, trochę masła, małą ilość tłuszczów, np. olej rzepakowy, słonecznikowy, z kwasami omega-3, dzięki czemu ułatwisz ich trawienie przez trzustkę.

W diecie należy uwzględnić tzw. węglowodany złożone, ale niskobłonnikowe. Wybieraj pieczywo pszenne, drobny, biały makaron, drobne kasze typu manna, kuskus, kleik ryżowy, kukurydziany.

Czytaj dalej „Co lubi trzustka?”

7 zdrowotnych zalet soli


7-zdrowotnych-zalet-soliJakie zdrowotne zalety ma sól?

Sól to związek chloru i sodu, a to elektrolity, które usprawniają funkcjonowanie układu nerwowego, pracę mięśni i gospodarkę wodą organizmu. W Polsce sól dodatkowo wzbogaca się w jod, pierwiastek, który rzadko występuje w potrawach, a niezbędny dla zdrowia.

Uwaga! Odpowiednia dawka soli (1 łyżeczka dziennie) jest wręcz niezbędna dla zdrowia.

Sól wspomaga pracę mięśni

Sód współpracuje z potasem, powodując kurczenie i rozkurczanie mięśni. Bez tych dwóch pierwiastków niemożliwa byłaby praca np. serca.

Sól reguluje funkcjonowanie tarczycy

To zasługa jodu. Jeśli wciąż odczuwasz zmęczenie, masz suchą skórę lub przytyłeś (a nie jesz więcej niż zwykle), być może brakuje Ci tego pierwiastka. Uzupełnisz go dodając do potraw wzbogaconą jodem sól kuchenną.

Czytaj dalej „7 zdrowotnych zalet soli”

Dlaczego warto jeść cebulę?


dlaczego-warto-jesc-cebule7 powodów, dla których warto jeść cebulę

Cebula to cenne źródło witaminy A i C, chromu oraz licznych flawonoidów. Jej jedzenie zaleca się jako środek wspomagający walkę z miażdżycą, cukrzycą, otyłością i zapaleniem oskrzeli.

Uwaga! Surowa lub gotowana cebula nie jest tak ciężkostrawna, jak smażona. Z cebuli zrezygnuj całkowicie, gdy zmagasz się z ciężką chorobą nerek, żołądka, wątroby lub zapaleniem jelit.

Cebula zwiększa gęstość kości

Dzięki dużej zawartości krzemu i związków siarki zapobiega osteoporozie. Kobiety po menopauzie powinny zjadać jedną cebulę dziennie.

Cebula chroni przez nowotworami

Cebula (szczególnie czerwona) jest bogatym źródłem silnego antyutleniacza – kwercetyny. Zdanie naukowców u osób, które spożywają więcej niż 7 cebul tygodniowo, ryzyko wystąpienia raka jamy ustnej i gardła spada o 84%, krtani o 83%, jajnika o 73%, a jelita grubego o 56%.

Czytaj dalej „Dlaczego warto jeść cebulę?”

Dlaczego warto jeść cykorię?


dlaczego-warto-jesc-cykorie7 powodów, dla których warto jeść cykorię

Sezon na cykorię trwa od listopada do kwietnia i wtedy dostarczy Ci dużo błonnika, witamin, potasu, żelaza, magnezu, miedzi, cynku i kwasu foliowego. W sałatkach i surówkach warto zastąpić nią niezbyt wartościowe o tej porze roku sałaty.

Uwaga! Jeśli nie lubisz zbyt intensywnej goryczki, wybierz cykorię sałatową, szukaj jak najbielszych główek. Zielone końcówki listków świadczą, ze warzywo miało za dużo światła (uprawia się ją w ciemności), a wtedy gorzknieje.

Cykoria chroni przed wrzodami

Cykoria jest źródłem inuliny – naturalnego prebiotyka, który jest pożywką dla mikroflory jelitowej. Wystarczy zjeść porcję surówki dziennie, by oczyścić przewód pokarmowy, wzmocnić błony śluzowe żołądka i uchronić się przed chorobą wrzodową oraz stanami zapalnymi jelita grubego.

Cykoria odkwasza organizm

Gorzkawe listki oczyszczają organizm z toksyn, a także usuwają zbędny mocznik. Działają silnie alkalizująco, czyli odkwaszają organizm. Poleca się je więc osobom, które cierpią na dnę moczanową (artretyzm), a także reumatyzm.

Czytaj dalej „Dlaczego warto jeść cykorię?”

Łopian – oczyszcza i leczy…


lopian-oczyszcza-i-leczyŁopian – jakie ma właściwości?

Łopian zawiera m.in. cenne olejki  eteryczne, kwasy organiczne, sole mineralne, inulinę, żywice i cenne mikroelementy. Ten niespotykany skład sprawia, że ma on liczne właściwości prozdrowotne. Leczniczą częścią rośliny jest korzeń.

Roślina jest dwuletnia, ale dobroczynne substancje znajdują się tylko w jednorocznych korzeniach. Wykopuje się je późną jesienią lub wczesną wiosną (zanim łopian zakwitnie). Młode korzenie są jasne, miękkie i niezdrewniałe. Można zrobić z nich sok lub wysuszyć (np. w piekarniku w temp. 50 st.).

O tej porze roku kupisz suszony w sklepie zielarskim, ale wiosną lub jesienią z łatwością przygotujesz leczniczą miksturę ze świeżego korzenia łopianu.

Czytaj dalej „Łopian – oczyszcza i leczy…”

Na co pomogą kuracje z ostropestu?


na-co-pomoga-kuracje-z-ostropestuKuracje z ostropestu

Ostropest plamisty jest bogatym źródłem sylimaryny, która jest silnym przeciwutleniaczem. Ostatnio został odkryty na nowo i jest w składzie wielu leków.

W medycynie ludowej używany od tysięcy lat jako cudowny środek na rożne zdrowotne i urodowe dolegliwości. Nasiona ostropestu działają wszechstronnie, a przy tym są bezpieczne. Dlatego można je stosować przez długi czas.

No co pomaga ostropest plamisty?

Kuracje z ostropestu plamistego pomogą na:

1. Choroby wątroby, zatrucia i stany zapalne.

Ostropest oczyszcza wątrobę z toksyn, odtruwa i chroni ją. Zalecany jest w długotrwałym leczeniu wirusowego zapalenia wątroby typu A, B, C, stłuszczeniu wątroby chorobie alkoholowej, przewlekłych chorobach wątroby, zatruciach grzybami i metalami ciężkimi.

2. Trawienie i kamica żółciowa.

Wspomaga produkuję enzymów trawiennych i ułatwia przejście żółci do jelita cienkiego. Dzięki temu żółć nie zalega w woreczku, co zapobiega tworzeniu się kamieni.

Czytaj dalej „Na co pomogą kuracje z ostropestu?”

Gdy stres dopada brzuch


gdy-stres-dopada-brzuchStres w brzuchu

Silne emocje bywają przyczyną kłopotów z układem pokarmowym. Pojawiają się uciążliwe objawy, które wynikają z zaburzeń funkcjonowania żołądka i jelit. Najczęściej są to bolesne skurcze i biegunka, uporczywe gazy. Mogą pojawić się nudności i wymioty, odbijania, zgaga, „podchodzenie” treści żołądkowej do gardła. Czasami wzdęcia i zaparcia, brak apetytu.

Uwaga! Dolegliwości te dokuczają szczególnie osobom wrażliwym, a także tym, które są pod wpływem ciągłego stresu, lęku, żyjącym w pośpiechu, niedosypiającym, zmęczonym.

Opisane objawy nie zawsze występują jednocześnie ze stresującą sytuacją. Czasem mogą pojawić się przed lub po niej (nawet kilka dni), dlatego trudno rozpoznać, ze to nerwica.

Czytaj dalej „Gdy stres dopada brzuch”