Dieta przy wrażliwych jelita


dieta-przy-wrazliwych-jelitaWrażliwe jelita – jaka dieta?

Ból brzucha, naprzemienne biegunki i zaparcia, wzdęcia, które nasilają się przed ważnym egzaminem lub rozmową z szefem. Wrażliwe jelita potrafią uprzykrzyć życie, ale możesz temu zaradzić.

Nadwrażliwość jelit

To jedna z najczęstszych dolegliwości gastrycznych, która najczęściej dotyka osoby zabiegane, żyjące w stresie. Jelita się buntują, gdy brakuje Ci czasu na relaks, jesz byle co i byle jak.

Uwaga! Część chorych uskarża wówczas na uporczywe biegunki i bóle brzucha lub na zaparcia i wzdęcia. Dolegliwości nie ustępują ani w nocy, ani podczas urlopu. Wtedy trzeba zmienić podejście do odżywiania.

Jak jeść przy wrażliwych jelitach?

Zaleca się jeść 4-5 niewielkich posiłków dziennie. Jedz je w spokoju, bez pośpiechu i na siedząco. Najlepiej o stałych porach.

Uwaga! Bardzo ważnym zaleceniem jest regularne jedzenie. Oprócz obowiązkowego śniadania, koniecznie pamiętaj o ciepłym obiedzie. Najlepsze będą łagodne w smaku, nietłuste zupy, np. krupnik, ziemniaczana, koperkowa, pomidorowa czy ogórkowa. Stanowią one porcję płynu niezbędnego przy biegunkach i zaparciach.

Delikatne jarzynowe zupy z dodatkiem grzanek sycą, dodają energii i są zazwyczaj dobrze tolerowane. Gdy miewasz kłopoty z biegunkami zupy zmiksuj, a przy wzdęciach unikaj dodatku brokułów, kalafiora, brukselki oraz kapusty – wszystkie one sprzyjają powstawaniu gazów.

Wskazane jest gotowanie w wodzie i na parze oraz pieczenie w folii i duszenie, ale bez dodatku tłuszczu. Używaj łagodnych przypraw: soku z cytryny, świeżej melisy, koperku, pietruszki, majeranku, cynamonu, goździków, wanilii, bazylii, estragonu, ziół prowansalskich, tymianku, kminku i anyżku.

Uwaga! Codziennie pij co najmniej 1,5-2 l płynów. Zapobiega to odwodnieniu przy biegunkach, a także pomaga przy zaparciach. Najlepsze są niegazowane wody mineralne, zielona herbata oraz herbatki ziołowe, które dodatkowo wspierają trawienie.

Zrezygnuj natomiast ze smażenia, duszenia z dużą ilością tłuszczu, grillowania oraz pieczenia z dodatkiem tłuszczu. Na czarnej liście są również napoje alkoholowe, słodkie napoje gazowane, a także mocna kawa i herbata, które mogą nasilać dolegliwości jelitowe.

Buraki w diecie

Doskonale tolerowane i na surowo (np. w postaci surówek lub soku) i po upieczeniu.

Marchew w diecie

Surowa działa rozwalniająco, gotowana – zapierająco – ściąga wodę z jelit łagodząc objawy biegunek.

Jogurt naturalny w diecie

Zastępuje mleko, które może nasilać dolegliwości przy biegunkach, a jogurt jest lekkostrawny i dobrze tolerowany zarówno przy biegunkach, jak i zaparciach.

Koper w diecie

Zmniejsza napięcie mięśni gładkich, ma działanie rozkurczowe, pomaga w walce z wzdęciami. Najlepsze działanie ma świeży koperek, ale nie traci on swych właściwości także po zamrożeniu.

Jabłka w diecie

Obrane ze skórki, starte na drobnej tarce, pieczone lub duszone z dodatkiem odrobiny cynamonu – do doskonały deser przy uporczywych biegunkach.

Pieczywo w diecie

Dobrze tolerowane jest pieczywo czerstwe. Rób z niego grzanki. Przy biegunkach najlepszy będzie chleb pszenny i mieszany, np. baltonowski z mniejszą ilością błonnika. Zawarta w nim skrobia wiąże nadmiar wody, działając zapierająco.

Poznaj skuteczne sposoby głębokiej relaksacji i radzenia sobie ze stresem, aby móc cieszyć się życiem w pełni!

Kliknij i sprawdź»


Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s