Dlaczego warto jeść kiszonki?


dlaczego-warto-jesc-kiszonkiZdrowe kiszonki

Kiszenie to jedna z najstarszych metod przetwarzania żywności, niezwykle popularna w naszej części Europy. Przedłuża świeżość jedzenia i zabezpiecza ją przed psuciem.

Podczas procesu kiszenia cukry proste zawarte w surowych roślinach rozkładają się na kwas mlekowy. Kisić możesz niemal wszystkie warzywa, a także owoce, m.in.: kapustę, ogórki, buraki, marchew, cebulę, czosnek, cukinię, pomidory, cytryny, paprykę, jabłka, gruszki, śliwki i inne.

Kiszone warzywa i owoce zachowują cenne składniki, a są niskokaloryczne.

Jakie zalety mają kiszonki?

Są bogatym źródłem witamin: A, C, E, K, PP oraz z grupy B. Dzięki temu usuwają wolne rodniki, które mogą zapoczątkować procesy nowotworowe, sprzyjają miażdżycy i przyspieszają starzenie się organizmu.

Uwaga! Witaminy, w tym np. wit. C zwiększają odporność organizmu.

Dostarczą Ci także wielu niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników mineralnych tj. wapń, potas, magnez, żelazo i fosfor.

Kiszonki zawierają również związki o działaniu antynowotworowym, np. izotiocyjaniany.

Kiszone produkty mają dobroczynny wpływ na żołądek i jelita, ponieważ są źródłem błonnika i kwasu mlekowego. Błonnik szybko zapewnia uczucie sytości, reguluje prace przewodu pokarmowego, obniża stężenie cholesterolu i glukozy we krwi.

Kolejna zaleta?

Są niskokaloryczne i pobudzają przemianę materii.

Zawarte w kiszonkach bakterie mlekowe przyspieszają pasaż jelitowy, pomagają likwidować zaparcia, przywracają prawidłowy mikrobiom jelitowy.

Uwaga! To szczególnie ważne po antybiotykoterapii. Dobre bakterie są potrzebne m.in. do tego, by mieć dobrą odporność – likwidują bakterie chorobotwórcze lub konkurują z nimi i „wypychają” je z organizmu. Wpływają też na dobry nastrój.

W wyniku procesu fermentacji (kiszenia) powstaje acetylocholina, która ma korzystny wpływ na organizm dzięki temu, ze usprawnia perystaltykę jelit. Wpływa też na mechanizm przekazywania bodźców nerwowych. Reguluje również ciśnienie krwi.

Kiszona kapusta

Kapustę możesz ukisić nawet zimą. Poszatkuj ją, wymieszaj z solą (na 2 kg kapusty 40 g soli), starta marchwią, kminkiem. Ubij mocno w słoikach. Odstaw w ciepłe miejsce.

Kiszone cytryny

Szczególnie popularne w Maroku. Cytryny natnij, wsyp do nich łyżkę soli, ułóż ciasno w słoju i zalej sokiem z cytryny (na 16 cytryn sok z 8), dodaj pieprz, cynamon, liście laurowe. Pozostaw na 4 tygodnie.

Kiszone pomidory

Najlepiej kisić małe, dojrzałe, gdy jest na nie sezon. Do słoika włóż pomidory, czosnek, liście kopru i chrzan. Zalej gorącą solanką (2 łyżki soli na litr wody).

Kiszone ogórki

To także sezonowa kiszonka. Do słoika oprócz ciasno ułożonych małych, twardych ogórków włóż czosnek, łodygi kopru i korzeń chrzanu. Zalej wszystko wrząca solanką (na litr wody łyżka soli).

Kiszony czosnek

Obrane ząbki czosnku włóż do słoika, razem z obranym chrzanem, zielem angielskim, liśćmi laurowymi, ziarnami pieprzu i gorczycy. Zalej solanką (na litr wody kopiasta łyżka soli).

Przepis na sok z kiszonych buraków

Codziennie pij pł szklanki takiego soku. Doda Ci energii i siły, wzmocni kondycję fizyczną, wesprze odporność organizmu. Poprawi też trawienie.

Buraki kiszone możesz wykorzystać do sałatek.

Składniki: kilogram buraków | cała główka czosnku (obrane ząbki i pokrojone na pół) | 2 litry przegotowanej i ostudzonej wody | 5 ziarenek ziela angielskiego | 3 duże liście laurowe | 1 łyżka soli na 1 litr wody

Przygotowanie: buraki umyj, cienko obierz i pokrój w grube plastry. Układaj je w garnku, słoju lub tzw. kamionce. Wodę wymieszaj z solą. Solaną zalej buraki tak, aby były dokładnie przykryte. Jeśli wypływają na powierzchnię to trzeba je docisnąć (np. ceramicznym talerzykiem).

Naczynie szczelnie zakryj gazą (zawiąż ją sznurkiem albo przytrzymaj gumką) lub kamionkową pokrywką i odstaw w ciepłe miejsce na 5-7 dni. Czas kiszenia zależy od temperatury (im jest cieplej tym szybciej).

Jeśli należysz do grupy ludzi, którzy nie znoszą lekarzy i środków farmakologicznych, jeśli zależy Ci na zdrowiu i cenisz sobie niekonwencjonalna medycynę i alternatywne podejście do lecznictwa, czytaj dalej, a będziesz mógł poznać sekret, czym jest naprawdę zdrowe odżywianie…

Czytaj dalej»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s