Olej rzepakowy czy oliwa?


olej-rzepakowy-czy-oliwaCo lepsze: olej czy oliwa?

Choć oliwa z oliwek od lat uchodzi za najzdrowszy tłuszcz to wygląd ana to, ze o wiele lepsze właściwości ma olej rzepakowy – i to zarówno ten tłoczony na zimno, jak i najpopularniejszy – rafinowany (oczyszczony).

Uwaga! Olej rzepakowy jest nie tylko zdrowszy, ale też tańszy i łatwiej dostępny od oliwy. Wielką jego zaleta jest to, że możesz go dodawać do większości potraw i, ze ma długi okres przydatności do spożycia.

Olej rzepakowy

Olej rafinowany ma słomkowy kolor, neutralny smak i zapach – nie zmienia smaku nawet najdelikatniejszych potraw.

To bogate źródło witamin A, K i E. Zawiera tylko 7% nasyconych kwasów tłuszczowych i dużo steroli roślinnych (regulują poziom cholesterolu).

Uwaga! Ma najkorzystniejszy stosunek omega-6 do omega-3 (2:1).

Zastosowanie oleju rzepakowego

Doskonale nadaje się do smażenia. Możesz go również używać do pieczenia mięs i ciast. Temperatura dymienia oleju rzepakowego to 242 at. C.

Najważniejsze zalety oleju rzepakowego

1. Skutecznie obniża poziom cholesterolu.

Występują w nim w odpowiedniej proporcji nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Dodatkowo mają one korzystny wpływ na żyły (uelastyczniają je) oraz wzmacniają układ krążenia. Kwasy omega-3 usprawniają prace mózgu i układu nerwowego.

2. Ułatwia utrzymanie szczupłej sylwetki.

To zasługa zawartych w oleju rzepakowym prozdrowotnych substancji, które zmniejszają ryzyko chorób dietozależnych, w tym otyłości (najlepsze są te tłoczone na zimno, gdyż są najbogatszym źródłem cennych substancji).

3. Hamuje stany zapalne i dba o zdrową skórę.

Jest to zasługa zawartej w nim witaminy E, nazywanej witaminą młodości.

Uwaga! Staraj się zastępować niezdrowe tłuszcze wieprzowe olejem rzepakowym (smaż na nim, dodawaj do gotowania i pieczenia), skrapiaj sałatki, przyrządzaj na jego bazie sosy i dressingi. Aby zachował cenne właściwości, przechowuj go w zamkniętej butelce w chłodnym miejscu z dala od słońca (składniki nie stracą właściwości).

Oliwa z oliwek

Najwyżej ceniona oliwa extra virgin ma zielonkawą barwę, wyraźny smak i aromat. Dla niektórych smak oliwy jest zbyt ostry, wyczuwalny w potrawach.

W porównaniu z olejem rzepakowym zawiera dwa razy więcej niezbyt zdrowych nasyconych kwasów tłuszczowych (choć dużo mniej od innych tłuszczów), 15 razy mniej prowitaminy A i 4.5 raza mniej witaminy K.

Zastosowanie oliwy z oliwek

Oliwa extra virgin nadaje się do stosowania na zimno, np. do sałatek. Smażyć można wyłącznie na rafinowanej. Temepratura dymienia oliwy extra virgin to 160 st. C, rafinowanej 225 st. C.

Jedzenie jest nałogiem…

Kliknij i sprawdź»

Zdrowia życzę 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s