Kto i dlaczego powinien teraz sięgać po warzywa strączkowe?


Zdrowe warzywa strączkowe

Warzywa strączkowe pomogą zwalczyć objawy wiosennego przesilenia, dodadzą sił. Polecane są rekonwalescentom, dzieciom, osobom starszym. Dla wegetarian i wegan to podstawowe źródło wartościowego białka.

Uwaga! Szklanka gotowanych nasion dostarczy Ci ok. 16 g białka (25-30% zalecanej dziennej dawki).

Każdy rodzaj warzyw strączkowych składa się w 20-50% z białka. Są nieocenione dla osób, które na wiosnę chcą stracić zbędne kilogramy, mają bowiem niski indeks glikemiczny (poniżej 55), zapewniają przy tym uczucie sytości na dłużej.

Czytaj dalej „Kto i dlaczego powinien teraz sięgać po warzywa strączkowe?”

Jak pokonać przesilenie wiosenne?


Przesilenie wiosenne

Przemęczenie, trudności z koncentracją, spadek kondycji, rozdrażnienie i gorsze samopoczucie to symptomy przesilenia wiosennego, na które cierpi połowa Europejczyków. Spada też odporność organizmu, dlatego częściej zapadamy o tej porze roku na różne infekcje.

Według naukowców, za spadek formy i brak energii po zimie odpowiadają m.in. wahania hormonu serotoniny, a ponadto z wiekiem coraz trudniej organizmowi przestawić się z trybu zimowego na wiosenny.

To wszystko sprawia, że nasz organizm potrzebuje wewnętrznego wsparcia. Moc dadzą Ci żeń-zeń, guarana, zielona herbata, yerba mate.

Czytaj dalej „Jak pokonać przesilenie wiosenne?”

Dlaczego warto sięgać po świeże zioła?


Świeże zioła

Ich uprawa nie jest trudna, a zysk dla zdrowia – naprawdę ogromny, bo zamiast łykać syntetyczne suplementy diety, możesz zjeść ze smakiem zdrowe i pełne aromatu posiłki.

A to nie wszystko.

Uwaga! Świeże zioła poprawiają apetyt i wspomagają pracę układu pokarmowego, ułatwiają trawienie ciężkostrawnych dań, zapobiegając bólom brzucha i wzdęciom.

Zioła (jak np. tymianek) wzbogacą smak potraw zastępując sól, która podnosi ciśnienie tętnicze krwi, szkodzi wątrobie i utrudnia odchudzanie.

Czytaj dalej „Dlaczego warto sięgać po świeże zioła?”

Jak domowymi sposobami obniżyć cukier we krwi?


Domowe sposoby na obniżenie cukru we krwi

Zastosuj te sposoby, a w ciągu tygodnia przestaną dokuczać Ci skoki poziomu cukru we organizmie, a poza tym nie będziesz czuł się ociężały, senny i nieustannie zmęczony.

Dietetyczne triki na obniżenie poziomu cukru we krwi

1. Na śniadanie jedz produkty, które są bogatym źródłem białka, bo zawierają węglowodany złożone niepowodujące wzrostu cukru we krwi. Sięgnij po jajka, ser biały, kasze jaglaną i fasolę.

Pasta z fasoli: szklankę fasoli (np. z puszki) wrzuć do blendera, dodaj ząbek czosnku, 2 łyżki oliwy z oliwek (oleju rzepakowego), po 1/2 łyżeczki tymianku, oregano i ziół prowansalskich i łyżeczkę soku z cytryny. Zmiksuj.

Jedz z ciemnym pieczywem najlepiej na śniadanie (1-2 kromki).

Czytaj dalej „Jak domowymi sposobami obniżyć cukier we krwi?”

Czy wiesz, że odkładanie na później szkodzi zdrowiu?


Odkładanie na później (prokrastynacja) szkodzi zdrowiu

Niewielu z nas może sobie pozwolić na życie w powolnym tempie. Ciebie na pewno też gonią terminy. I w domu, w i w pracy – musisz zdążyć na czas zaprowadzić dzieci do szkoły, zapłacić rachunki, wywiązać się z obowiązków w w pracy, zamknąć bilans.

Ciągły pośpiech… chyba każdy z nas odkładał coś na później.

Uwaga! Ale są osoby (15-20% z nas) dla których jest to poważny problem – to tzw. prokrastynatorzy (z łac. procrastinatio – odroczenie, zwłoka).

Odkładanie na później może poważnie szkodzić zdrowiu. Jeżeli to też Twój problem – dowiedz się dlaczego, by nie odkładać wszystkiego na później.

Dlaczego odkładanie na później szkodzi zdrowiu?

W mózgu osoby odkładającej na później, toczy się ciągły bój. Układ limbiczny, który odpowiada na nasze emocje, domaga się natychmiastowej nagrody (lub chce uniknąć nieprzyjemnych doznań), z drugiej strony przedczołowa kora mózgowa, która zarządza koncentracją, uwagą, celami i postrzeganiem czasu żąda wykonania zadania, co budzi u takiej osoby wyrzuty sumienia.

Czytaj dalej „Czy wiesz, że odkładanie na później szkodzi zdrowiu?”

Co jeść przy dnie moczanowej?


Jaka dieta przy dnie moczanowej?

Nadmiar kwasu moczowego, który powstaje w procesie przemian związków purynowych, odkłada się głównie w stawach, ponieważ nerki nie są w stanie wydalić go z organizmu. Stan zapalny obejmuje najpierw jeden, a potem kolejne stawy, powodując obrzęki, zaczerwienienia i gwałtowne bóle.

Uwaga! Nadmierne spożycie produktów o dużej zawartości związków purynowych i nadużywanie alkoholu nasila ataki, więc odpowiednia dieta jest koniecznością, by zatrzymać rozwój choroby i złagodzić ataki. Konieczna jest również odpowiednia ilość wody, by wspomagać organizm w oczyszczaniu z substancji toksycznych.

Czytaj dalej „Co jeść przy dnie moczanowej?”

Dlaczego warto jeść ziemniaki?


7 powodów, dla których warto jeść ziemianki

Ziemniaki nie zawierają cholesterolu ani nasyconych kwasów tłuszczowych. Mają niską zawartość sodu. Zjadane bez zawiesistych sosów i tłuszczu, dostarczą Ci niewiele kalorii (ok. 70 w 100 g), za to dużo witamin i minerałów.

By w pełni zachować cenne właściwości, gotuj je w łupinach lub na parze.

Ziemniaki obniżają ciśnienie

To dzięki zawartości potasu. Dodatkowo ugotowane bez soli ziemniaki mają bardzo mało sodu. Zawierają też kukoaminy – związki obniżające ciśnienie krwi.

Czytaj dalej „Dlaczego warto jeść ziemniaki?”

Jak wzmocnić słuch?


Tak wzmocnisz słuch

Pogorszenie słuchu następuje etapami. Na początku myślisz, że niedosłyszałeś czegoś bo wokół był hałas, potem coraz bardziej podkręcasz dźwięk w telewizorze… aż w końcu wstydzisz się przyznać, że masz problem.

Taki stan może trwać nawet kilka lat.

Jak prostymi sposobami wzmocnić słuch?

1. Opukiwanie tyłu głowy.

Obie dłonie połóż na uszach tak, aby palce znalazły się z tyłu głowy. Opuszkami palców zacznij opukiwać tył głowy – możesz słyszeć w uszach szum podobny do dźwięku bębna. Powinieneś zrobić 12 lekkich uderzeń.

Następnie przyciśnij dłonie do ucha. Zrób wdech i wydech i powtórz zabieg 3 razy.

Czytaj dalej „Jak wzmocnić słuch?”

Co jeść przy niedoczynności tarczycy?


Jaka dieta przy niedoczynności tarczycy?

Nagły przyrost wagi to książkowy objaw niedoczynności tarczycy. Te fakty rzadko są kojarzone, częściej obwinia się łakomstwo, choć tak naprawdę wiemy, że nasz sposób żywienia niewiele się zmienił.

Uwaga! Badanie poziomu hormonów pozwoli rozwiać wątpliwości.

Jeżeli stwierdzono u Ciebie niedoczynność tarczycy, zadbaj o dostarczenie w diecie odpowiedniej dawki jodu, żelaza, selenu i cynku, które są odpowiedzialne za pracę hormonów tarczycowych. Białko powinno stanowić 15% wszystkich spożywanych kalorii.

Czytaj dalej „Co jeść przy niedoczynności tarczycy?”

Co jeść przy wrzodach?


Jaka dieta przy dokuczliwych wrzodach?

Podstawą są częste posiłki (w ostrych stanach 6-7 dziennie, potem wystarczy 5). Powinny być małe, by nie przeciążać układu pokarmowego, najlepiej o stałych porach.

Uwaga! Przerwy nie mogą być dłuższe niż 2-3 godziny. Nie  dania będą ciepłe (ani za gorące, ani za zimne), by chronić błonę śluzową przed podrażnieniem i przekrwieniem, bo żołądek wydziela wtedy dużo kwasów i enzymów trawiennych, a w układzie pokarmowym tworzy się stan zapalny. Powodują go też bakterie Helicobacter pylori. Powstają wówczas nadżerki (małe owrzodzenia).

Co jeść przy wrzodach: przetarte i rozdrobnione

Potrawy powinny być dobrze ugotowane i rozdrobnione, nawet przetarte, bo nie podrażniają wtedy śluzówki, a składniki pokarmowe są lepiej przyswajalne.

Czytaj dalej „Co jeść przy wrzodach?”