Co to jest depresja?


Depresja – co to jest?

Badania wykazały, że na depresję choruje jeden na dziesięciu polskich obywateli. Niestety, tylko połowa z nich otrzymuje odpowiednią pomoc. Bardzo wielu z tych ludzi w ogóle nie szuka porady medycznej. Inni szukają, lecz dostają błędną diagnozę. Trudno mi się w tym momencie zdecydować, co jest bardziej niebezpieczne — czy to, że ktoś nie szuka, czy to, że szuka, ale jest niezrozumiany.

Wiele osób, które zgłaszają się do psychiatry, nie wie, co to jest depresja. Wiedzą, że coś się z nimi dzieje, lecz nie potrafią tego nazwać. Jeśli trafią na dobrego lekarza, wyjaśni im, czym jest depresja i co dla nich oznacza. Warto zdać sobie sprawę z tego, że każdy człowiek doświadcza minimum raz w życiu smutku, żalu, rozpaczy czy głębokiego rozgoryczenia.

Dzieje się tak, ponieważ zależy nam na wielu rzeczach — rodzinie, przyjaciołach, pracy. Im bardziej nam na czymś zależy, tym bardziej przeżywamy utratę tego czegoś. Dzieje się tak, gdy umiera bliska nam osoba, odchodzi od nas partner czy tracimy uwielbianą pracę. Uczucie smutku i przygnębienia w takich sytuacjach jest jak najbardziej naturalne. Nikt nie ma prawa nam mówić, w jaki sposób powinniśmy przeżywać ból. W tym miejscu pozwolę sobie na małą dygresję.

Czytaj dalej

Mniszek lekarski pomaga na powiększoną wątrobę


Mniszek lekarski na obrzęki wątroby

Popularnie nazywany mleczem. Właściwości lecznicze mniszka lekarskiego są nie do przecenienia, a już wkrótce będzie rósł na każdym trawniku 🙂

Jest źródłem witaminy C, B, A, fitosteroli, trójterpenów, karotenoidów, inuliny i wielu innych cennych składników, dzięki którym mniszek lekarski, jak sama nazwa wskazuje wykorzystywany jest w lecznictwie.

Działa silnie przeciwzapalnie, przeciwnowotworowo i oczyszczająco.

Uwaga! Kwiaty i liście zbieraj w maju, gdy są w pełni rozwinięte. Najlepiej w słoneczny, bezdeszczowy dzień, przed południem. Po zerwaniu rozłóż je na białym papierze, aby pozbyć się robaczków (same wyjdą z kwiatków) i wilgoci. Susz w temp. 40 st. C. Korzenie zbieraj w lipcu, wyciągaj je w całości susz jak liście.

Czytaj dalej

Perz oczyszcza i obniża poziom cholesterolu


Perz pomaga oczyścić krew i obniża poziom cholesterolu

Kłaczą perzu zawierają polisacharydy, olejki eteryczne, witaminę B i C, kwasy organiczne, krzemionkę i inozyt. Coraz częściej wykorzystuje się go w przemyśle farmakologicznym. Z kłączy perzu produkuje się leki na cukrzycę, nadciśnienie i obniżenie cholesterolu.

Uwaga! Perz rośnie na polach uprawnych, łąkach i nieużytkach rolnych. Do celów leczniczych wybiera się tylko jasne, grube i mięsiste korzenie. Po wykopaniu odetnij część naziemną rośliny i oczyść. Korzeń susz w temp. 40 st. C, przechowuj szczelnie zamknięte. Wysuszone kłącze możesz zmielić i dodać np. do kaszy.

Perz na podwyższony cholesterol

Zawarta w korzeniu perzu inozyna obniża poziom cholesterolu i przyspiesza spalanie tłuszczów. Działa wiec przeciwmiażdżycowo i wspomaga odchudzanie.

Przygotuj odwar: 1 łyżkę suszonych rozdrobnionych kłączy perzu zalej szklanką letniej wody, gotuj na małym ogniu, pod przykryciem przez 5 minut. Odstaw do wystudzenia i przecedź.

Czytaj dalej

Po czym rozpoznasz wysoki poziom cholesterolu LDL?


Wysoki poziom cholesterolu LDL

Bez cholesterolu nie ma życia. Istnieją jednak 2 frakcje cholesterolu, które mają wpływ na Twoje zdrowie:

cholesterol LDL (ten zły), który zaczyna się uaktywniać, gdy np. jesz tłuste, smażone potrawy. Wtedy jego poziom wzrasta i w żyłach powstają zatory, które przyczyniają się do chorób serca, nadciśnienia, cukrzycy;

cholesterol HDL (ten dobry), którego poziom rośnie wraz ze stosowaniem przez Ciebie zdrowej diety.

Czytaj dalej

Kwas foliowy w diecie


Dieta bogata w kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) to związek nam niezbędny aż do późnej starości. Nasz organizm nie jest w stanie produkować go sam, dla tego powinieneś dostarczać go organizmowi w codziennej diecie.

Gdzie znajdziesz kwas foliowy?

W produktach spożywczych występuje w postaci folianów (soli kwasu foliowego). Osoby dorosłe powinny spożywać 400 μg folianów na dobę.

Uwaga! Najbogatszym źródłem folianów są warzywa liściaste, strączkowe, orzechy, jaja i wątróbka. Najbardziej wartościowe są pokarmy, które możesz jeść na surowo. Foliany są wrażliwe na temperaturę, dlatego np. gotowanie je niszczy. Przedawkowanie kwasu foliowego Ci nie grozi, bo witamina B( rozpuszcza się w wodzie, a nadmiar usuwany jest wraz z moczem.

Do czego potrzebny jest kwas foliowy?

1. Chroni przed chorobami nowotworowymi – szczególnie kobiecymi (szyjki macicy, jajników), a także żołądka i jelita grubego.

Czytaj dalej

Dlaczego warto jeść seler korzeniowy?


7 powodów, dla których warto jeść seler korzeniowy

Jest źródłem aż 86 cennych składników, w tym olbrzymiej ilości witaminy C (jest jej dwa razy więcej niż w cytrusach), witaminy A, naturalnej witaminy B kompleks i kwasu foliowego. Spośród warzyw korzeniowych seler ma też najwięcej fosforu.

Uwaga! Bulwa selera zawiera jedynie 21 kcal w 100 g. Ma też niski indeks glikemiczny (35 IG), ale tylko na surowo, bo po ugotowaniu wartość ta zwiększa się do 85 IG. Jeśli wiec cierpisz na cukrzycę, ogranicz się do sałatek i surówek z selera.

Seler korzeniowy zapobiega miażdżycy

Jest źródłem flawonoidów – związków o właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych oraz rozkurczających, które dodatkowo uszczelniają naczynia krwionośne. Działanie rozkurczające mają także znajdujące się w bulwie furanokumaryny.

Czytaj dalej

Kto i dlaczego powinien teraz sięgać po warzywa strączkowe?


Zdrowe warzywa strączkowe

Warzywa strączkowe pomogą zwalczyć objawy wiosennego przesilenia, dodadzą sił. Polecane są rekonwalescentom, dzieciom, osobom starszym. Dla wegetarian i wegan to podstawowe źródło wartościowego białka.

Uwaga! Szklanka gotowanych nasion dostarczy Ci ok. 16 g białka (25-30% zalecanej dziennej dawki).

Każdy rodzaj warzyw strączkowych składa się w 20-50% z białka. Są nieocenione dla osób, które na wiosnę chcą stracić zbędne kilogramy, mają bowiem niski indeks glikemiczny (poniżej 55), zapewniają przy tym uczucie sytości na dłużej.

Czytaj dalej

Jak pokonać przesilenie wiosenne?


Przesilenie wiosenne

Przemęczenie, trudności z koncentracją, spadek kondycji, rozdrażnienie i gorsze samopoczucie to symptomy przesilenia wiosennego, na które cierpi połowa Europejczyków. Spada też odporność organizmu, dlatego częściej zapadamy o tej porze roku na różne infekcje.

Według naukowców, za spadek formy i brak energii po zimie odpowiadają m.in. wahania hormonu serotoniny, a ponadto z wiekiem coraz trudniej organizmowi przestawić się z trybu zimowego na wiosenny.

To wszystko sprawia, że nasz organizm potrzebuje wewnętrznego wsparcia. Moc dadzą Ci żeń-zeń, guarana, zielona herbata, yerba mate.

Czytaj dalej

Dlaczego warto sięgać po świeże zioła?


Świeże zioła

Ich uprawa nie jest trudna, a zysk dla zdrowia – naprawdę ogromny, bo zamiast łykać syntetyczne suplementy diety, możesz zjeść ze smakiem zdrowe i pełne aromatu posiłki.

A to nie wszystko.

Uwaga! Świeże zioła poprawiają apetyt i wspomagają pracę układu pokarmowego, ułatwiają trawienie ciężkostrawnych dań, zapobiegając bólom brzucha i wzdęciom.

Zioła (jak np. tymianek) wzbogacą smak potraw zastępując sól, która podnosi ciśnienie tętnicze krwi, szkodzi wątrobie i utrudnia odchudzanie.

Czytaj dalej

Jak domowymi sposobami obniżyć cukier we krwi?


Domowe sposoby na obniżenie cukru we krwi

Zastosuj te sposoby, a w ciągu tygodnia przestaną dokuczać Ci skoki poziomu cukru we organizmie, a poza tym nie będziesz czuł się ociężały, senny i nieustannie zmęczony.

Dietetyczne triki na obniżenie poziomu cukru we krwi

1. Na śniadanie jedz produkty, które są bogatym źródłem białka, bo zawierają węglowodany złożone niepowodujące wzrostu cukru we krwi. Sięgnij po jajka, ser biały, kasze jaglaną i fasolę.

Pasta z fasoli: szklankę fasoli (np. z puszki) wrzuć do blendera, dodaj ząbek czosnku, 2 łyżki oliwy z oliwek (oleju rzepakowego), po 1/2 łyżeczki tymianku, oregano i ziół prowansalskich i łyżeczkę soku z cytryny. Zmiksuj.

Jedz z ciemnym pieczywem najlepiej na śniadanie (1-2 kromki).

Czytaj dalej