Dieta odciążająca jelita


dieta-odciazajaca-jelitaJak odciążyć jelita?

Przez wieki odżywianie człowieka było związane z porą roku. Zimą posiłki były tłustsze, by mieć więcej energii dla utrzymania ciepłoty ciała. Natomiast wiosna to tradycyjnie był czas oczyszczana i przebudzenia, latem dieta była lekka, odżywcza, a jesienią bogata w witaminy i minerały, bo to był czas gromadzenia przez organizm zapasów.

Dziś ten naturalny rytm został zatarty, a warto do niego wrócić i z początkiem wiosny zapewnić odpoczynek jelitom, których kondycja ma kolosalny wpływ na zdrowie i odporność organizmu. To jelita odpowiadają za wchłanianie mikroelementów i witamin.

Uwaga! Dietę na lekkostrawną powinny szczególnie zmienić osoby dojrzałe, bo ich jelita pracują wolniej i trudniej zachodzi wchłanianie substancji odżywczych.

Oprócz odpowiednich produktów w Twojej codziennej diecie ważne jest też to, a jaki sposób je przygotowujesz – a to oznacza, że zdecydowanie powinieneś zrezygnować ze smażenia!

Dieta dla odciążenia jelit:  jedz jak najczęściej:

  • pieczywo z mąk mieszanych (pełne razowe może być zbyt ciężkie);
  • kasze;
  • ryby;
  • chude mięso;
  • chudy i półtłusty nabiał;
  • roślinne oleje nierafinowane;
  • warzywa (najlepiej gotowane lub na parze);
  • owoce (dojrzałe, bez skórki i pestek).

Dieta dla odciążenia jelit: z tego zrezygnuj:

  • produkty z białej wysokooczyszczonej mąki;
  • słodycze i biały cukier;
  • tłuste mięso i podroby;
  • tłusty nabiał, szczególnie ciężkie sery żółte;
  • warzywa kapustne, strączkowe i wzdymające;
  • niedojrzałe owoce;
  • ostre przyprawy;
  • gotowe dania spożywcze i produkty instant.

Przykładowy jadłospis w diecie odciążającej jelita

I śniadanie

Tutaj wybieraj potrawy, które dostarczą Ci zarówno białka jak i węglowodanów – dzięki zbilansowaniu będziesz mógł rozpocząć dzień pełny energii.

Propozycja:

jajko na miękko | kromka chleba pytlowego | pomidor bez skórki | słaba herbata

twarożek naturalny z koperkiem | bułka grahamka | herbata ziołowa

II śniadanie

Na drugie śniadanie zjadaj coś owocowego, gdyż w diecie lekkostrawnej staramy się nie jeść owoców wieczorem.

Propozycja:

mus wieloowocowy

jogurt naturalny z owocami jagodowymi

Obiad

Najlepszym pomysłem z na zdrowy obiad będą gotowane i duszone potrawy, które nie obciąża jelit i żołądka. Zadbaj o różnorodne rodzaje pożywienia, by zapewnić sobie wszystkie niezbędne witaminy i minerały.

Uwaga! Jeśli źle tolerujesz surówki, przygotuj warzywa na parze lub gotowane.

Propozycja:

klopsiki z mięsa królika w sosie koperkowym | ziemniaki z wody | buraczki

pieczony filet z piersi indyka | kasza kuskus | gotowana marchewka

Podwieczorek

Owoce przygotowane na ciepło będą mniejszym wyzwaniem dla żołądka i jelit – łatwiej się trawią i nie powodują kłopotliwych wzdęć.

Propozycja:

pieczone jabłko z cynamonem

kisiel z owoców leśnych

Kolacja

Tutaj proponuje gotowane warzywa z dodatkiem węglowodanów, które zapewnią Ci spokojny sen, a jednocześnie nie będą długo obciążać jelit.

Propozycja:

gotowana dynia z odrobiną ryżu

krem z zielonych warzyw z groszkiem ptysiowym

Jak uniknąć „brudu” w przewodzie pokarmowym i wpłynąć pozytywnie na swoje zdrowie?

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s