Co jeść przy wrzodach?


Jaka dieta przy dokuczliwych wrzodach?

Podstawą są częste posiłki (w ostrych stanach 6-7 dziennie, potem wystarczy 5). Powinny być małe, by nie przeciążać układu pokarmowego, najlepiej o stałych porach.

Uwaga! Przerwy nie mogą być dłuższe niż 2-3 godziny. Nie  dania będą ciepłe (ani za gorące, ani za zimne), by chronić błonę śluzową przed podrażnieniem i przekrwieniem, bo żołądek wydziela wtedy dużo kwasów i enzymów trawiennych, a w układzie pokarmowym tworzy się stan zapalny. Powodują go też bakterie Helicobacter pylori. Powstają wówczas nadżerki (małe owrzodzenia).

Co jeść przy wrzodach: przetarte i rozdrobnione

Potrawy powinny być dobrze ugotowane i rozdrobnione, nawet przetarte, bo nie podrażniają wtedy śluzówki, a składniki pokarmowe są lepiej przyswajalne.

Wskazane jest:

  • puree z ziemniaków i warzyw;
  • galaretki owocowe;
  • kisiele;
  • budynie;
  • duszone, przecierane owoce (bez skóry);
  • gotowana rozdrobniona cielęcina;
  • przetarte zupy;
  • twaróg.

Możesz jeść czerstwe bułki pszenne, czasem chude wędliny i mięso pieczone w folii.

Co jeść przy wrzodach: gotowane potrawy

Jedz pełnowartościowe białko zwierzęce, bo wiąże ono nadmiar kwasu solnego, np. jaja na miękko, jajecznicę na parze, chude wędliny, gotowane, duszone mięso oraz ryby przygotowywane na parze, pieczone w folii.

Spożywaj owoce i warzywa, najlepiej gotowane lub pieczone, bo łagodzą one stany zapalne i pochłaniają kwasy żołądkowe. Poza tym obecny w warzywach i owocach błonnik zwiększa odporność błon śluzowych na uszkodzenia.

Np. banany i kapusta chronią przed kwasami, leczą nadżerki i regenerują błonę śluzową.

Zielona herbata przy wrzodach

Działa antybakteryjnie, przeciwzapalnie. dzięki obecnym w niej garbnikom zielona herbata hamuje rozwój bakterii Helicobacter pylori, która jest powodem wrzodów.

Dlatego też pij ją 2-3 razy dziennie. Po zaparzeniu odczekaj chwilę, aż przestygnie (pij ciepłą, nie gorącą!) i rozcieńcz, aby nie była zbyt mocna.

Dieta przy wrzodach

To możesz jeść: chude białe mięso (np. drób) | pełnoziarniste pszenne pieczywo | warzywa bogate w błonnik | czerwoną fasolę | banany | lukrecję | lekką zieloną herbatę | sok z kapusty

Czego nie wolno: mleka | piwa | alkoholu | gorących napojów | marynat

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie: chleb orkiszowy z masłem | polędwica z indyka | pomidor bez skórki | 1/2 banana | zielona herbata

II śniadanie: kajzerka z twarogiem

Obiad: krupnik z kaszy jęczmiennej | klopsiki z indyka w sosie koperkowym | ryż | marchew gotowana

Podwieczorek: kisiel z jabłkiem

Kolacja: 2 naleśniki z chudym serem | herbata owocowa

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu, ataki kolki, wzdęcia, niestrawność …

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s