Co jeść przy niedoczynności tarczycy?


Jaka dieta przy niedoczynności tarczycy?

Nagły przyrost wagi to książkowy objaw niedoczynności tarczycy. Te fakty rzadko są kojarzone, częściej obwinia się łakomstwo, choć tak naprawdę wiemy, że nasz sposób żywienia niewiele się zmienił.

Uwaga! Badanie poziomu hormonów pozwoli rozwiać wątpliwości.

Jeżeli stwierdzono u Ciebie niedoczynność tarczycy, zadbaj o dostarczenie w diecie odpowiedniej dawki jodu, żelaza, selenu i cynku, które są odpowiedzialne za pracę hormonów tarczycowych. Białko powinno stanowić 15% wszystkich spożywanych kalorii.

Dieta przy niedoczynności tarczycy – jedz jak najczęściej:

  • ryby morskie i owoce morza;
  • dobrej jakości chude mięso;
  • jaja z wolnego chowu (w odróżnieniu od tych z fermy, zawierają więcej luteiny i kwasów omega-3);
  • nabiał bez sztucznych dodatków;
  • produkty z mąki z pełnego przemiału;
  • kiełki zbóż;
  • roślinne oleje nierafinowane, olej kokosowy, masło;
  • nasiona słonecznika i orzechy (szczególnie brazylijskie, które dostarczą Ci selenu – wystarczą 2 sztuki, by pokryć dzienne zapotrzebowanie).

Dieta przy niedoczynności tarczycy – z tego zrezygnuj:

  • surowe warzywa tzw. krzyżowe, do których należą: kapusta, kalafior, brokuł, brukselka. Możesz je jeść po ugotowaniu, ale nie częściej niż dwa razy w miesiącu;
  • soja i produkty sojowe;
  • orzeszki ziemne;
  • białe pieczywo i produkty z białej mąki;
  • żywność przetworzona i produkty instant;
  • słodycze i biały cukier.

Przykładowy jadłospis przy niedoczynności tarczycy

Dzień 1

I śniadanie: musli owocowe z dodatkiem siemienia lnianego i ziaren słonecznika | zielona herbata

II śniadanie: kanapka z chleba pełnoziarnistego z polędwicą z indyka | pomidor | szklanka soku wielowarzywnego

Obiad: ryba z rusztu z grillowanymi warzywami | brązowy ryż | bulion do picia

Podwieczorek: pieczone jabłko z cynamonem

Kolacja: sałatka grecka z serem typu feta, oliwkami i warzywami | woda mineralna

Dzień 2

I śniadanie: jajecznica smażona na maśle klarowanym | kromka chleba pełnoziarnistego | sałatka z pomidorów, cebuli i natki pietruszki | słaba czarna herbata

II śniadanie: papryka nadziewana twarożkiem z ziołami | bułka grahamka | napar z ziół ułatwiających trawienie (np. melisy, siemienia lnianego).

Obiad: zupa jarzynowa z ryżem, ugotowana na indyku | zapiekanka z warzyw z żółtym serem

Podwieczorek: kubek jogurtu naturalnego wymieszanego z posiekanymi orzechami

Kolacja: 2 kromki chleb żytniego | tuńczyk | ogórek kiszony | herbata

Dzień 3

I śniadanie: omlet z warzywami i posiekaną wędliną | herbata ziołowa

II śniadanie: sałatka owocowa i jogurt naturalny

Obiad: duszona wołowina w warzywach z kasza jaglaną | do picia bulion lub herbata owocowa

Podwieczorek: koktajl malinowy z mleka i mrożonych owoców

Kolacja: bułka grahamka z pastą z makreli | sałatka wielowarzywana z gotowanych warzyw z olejem | zielona herbata

Dzień 4

I śniadanie: łosoś w plastrach skropiony cytryną | 2 kromki chleba na zakwasie | świeża papryka | sok wielowarzywny

II śniadanie: sałatka z sera mozzarella, pomidorów i ziół | szklanka wody mineralnej z plasterkiem cytryny

Obiad: eskalopki z kurczaka z makaronem razowym | duszone pieczarki | sałata z orzechami i oliwą | kompot owocowy

Podwieczorek: galaretka z owoców

Kolacja: twarożek naturalny ze szczypiorkiem i siemieniem lnianym | 2 kromki chleba pełnoziarnistego | porcja krojonych warzyw | herbata

Dzień 5

I śniadanie: płatki owsiane na mleku z pokrojonymi suszonymi owocami | herbata owocowa

II śniadanie: kanapka z pieczenią drobiową | bukiet warzyw | woda mineralna

Obiad: filety rybne podsmażone na maśle klarowanym | pieczone ziemniaki | sałatka z buraków czerwonych

Podwieczorek: jogurt naturalny z łyżeczką miodu

Kolacja: sałatka z wędzonym kurczakiem, warzywami i dodatkiem posiekanych orzechów, skropiona oliwą | herbata zielona

Dzień 6

I śniadanie: jajko sadzone | kromka chleba pełnoziarnistego, żytniego lub pszennego | sałatka z pomidora, cebuli i ziół | herbata ziołowa

II śniadanie: bułka grahamka z wędliną i twarożkiem posypanym siekaną natką pietruszki | sok wielowarzywny

Obiad: pulpety z indyka | gotowane ziemniaki | marchewka z groszkiem | szklanka wody mineralnej

Podwieczorek: sałatka owocowa z posiekanymi orzechami

Kolacja: ryba po grecku | kromka chleba żytniego | herbata biała

Dzień 7

I śniadanie: sałatka z polędwicy z indyka, sera żółtego i warzyw posypana groszkiem ptysiowym | herbata ziołowa

II śniadanie: bułka grahamka z dżemem niskosłodzonym | kawa zbożowa z mlekiem

Obiad: naleśniki z mąki żytniej smażone na oleju kokosowym z twarożkiem, owocami i łyżką miodu

Podwieczorek: jogurt naturalny z musli i z posiekanymi orzechami

Kolacja: sałatka z sardynek w oleju, jajek, ogórka kiszonego i cebulki | kromka chleba pytlowego bez masła | herbata zielona

Proste remedium na trudne problemy

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s