Dlaczego warto jeść seler korzeniowy?


7 powodów, dla których warto jeść seler korzeniowy

Jest źródłem aż 86 cennych składników, w tym olbrzymiej ilości witaminy C (jest jej dwa razy więcej niż w cytrusach), witaminy A, naturalnej witaminy B kompleks i kwasu foliowego. Spośród warzyw korzeniowych seler ma też najwięcej fosforu.

Uwaga! Bulwa selera zawiera jedynie 21 kcal w 100 g. Ma też niski indeks glikemiczny (35 IG), ale tylko na surowo, bo po ugotowaniu wartość ta zwiększa się do 85 IG. Jeśli wiec cierpisz na cukrzycę, ogranicz się do sałatek i surówek z selera.

Seler korzeniowy zapobiega miażdżycy

Jest źródłem flawonoidów – związków o właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych oraz rozkurczających, które dodatkowo uszczelniają naczynia krwionośne. Działanie rozkurczające mają także znajdujące się w bulwie furanokumaryny.

Seler korzeniowy łagodzi objawy menopauzy

Zawarty w nim kemferol, anetol i kwercetyna działają jak naturalne estrogeny: łagodzą uderzenia gorąca oraz zapobiegają osteoporozie.

Seler korzeniowy walczy z nowotworami

Silny flawonoid zwany luteoliną hamuje powstawanie zmian nowotworowych w trzustce. Inne badania sugerują, ze regularne spożywanie selera może znaczenie opóźnić rozwój komórek raka piersi.

Seler korzeniowy reguluje trawienie

Jego charakterystyczny smak to sprawka olejków eterycznych, które nie tylko pachną, lecz także usprawniają trawienie. Pomaga im w tym likwidujący zaparcia błonnik.

Dodatkowo seler wzmaga produkcję żółci, a także pomaga trawić tłuszcze.

Seler korzeniowy chroni nerki

Wspomniane wyżej furanokumaryny działają moczopędnie. Seler oczyszcza organizm z toksyn i jest skutecznym lekiem stosowanym w kamicy nerkowej

Seler korzeniowy uspokaja i obniża ciśnienie krwi

Zawarty w nim magnez leczy depresję, wycisz i ułatwia zasypianie. Do spółki z potasem obniża ciśnienie krwi, będące skutkiem stresu. Pomaga w tym również związek chemiczny (phthalide), który rozluźnia mięśnie tętnic prowadzących krew do serca, co pozwala na jej swobodny przepływ.

Seler korzeniowy dba o układ oddechowy

Dzięki witaminie C seler wzmacnia odporność. Zawiera też antyoksydanty i substancje odkwaszające organizm i niszczące bakterie oraz drożdże. Inhalacje z selera łagodzą objawy nieżytu oskrzeli i zapalenia płuc.

Wzmacniające wino z selera

20 dag startego selera zalej 1 l białego wina. Odstaw na 2 dni, odcedź. Pij po kieliszku dwa razy dziennie.

Czy wiesz jakich produktów nie „mieszać” ze sobą, a jakich najlepiej nie spożywać wcale?

Czytaj dalej»

Miłego dnia 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s