Stokrotki wspomagają pracę wątroby


Stokrotki wspomagają pracę wątroby i nerek…

Kwiaty stokrotek są źródłem saponinów, garbników, antocyjanów, kwasów organicznych: w tym kwasu winnego i jabłkowego, a ponadto żywic, wosków i soli mineralnych.

Według św. Hildegardy stokrotki oczyszczają krew i rozjaśniają zmęczone umysły.

Jak i kiedy stosować stokrotki?

Stokrotki przy chorobach wątroby

Napary z kwiatów stokrotki pomagają w usuwaniu szkodliwych substancji przemiany materii z organizmu i usprawniają czynność wątroby.

Dawkowanie: pij po 2 szklanki naparu przez 3 tygodnie.

Czytaj dalej „Stokrotki wspomagają pracę wątroby”

Dieta obniżająca ciśnienie krwi


Dieta, która pomoże obniżyć ciśnienie krwi

Przy nadciśnieniu musisz zadbać o odpowiednią masę ciała. Czasem wystarczy kilka kilogramów mniej, by np. uniknąć farmakoterapii. Zmiana stylu życia (więcej aktywności fizycznej) powinna iść w parze z wdrożeniem odpowiedniej diety.

Uwaga! Twoja dieta powinna być uboga w sód (ogranicz sol) i bogata w potas oraz witaminę C (z pokarmu – suplementacja musi być ustalona z lekarzem).

Dieta obniżająca ciśnienie krwi – jedz jak najczęściej:

  • warzywa i owoce – naturalne źródło potasu i witaminy C;
  • ryby;
  • mięso drobiowe dobrej jakości;
  • pieczywo pełnoziarniste;
  • produkty z mąki z pełnego przemiału.

Dieta obniżająca ciśnienie krwi – z tego zrezygnuj:

  • sól i słone przyprawy;
  • tłuste mięsa i gotowe wędliny;
  • tłusty nabiał;
  • tłuszcze zwierzęce;
  • białe pieczywo i produkty z białej mąki;
  • cukier;
  • gotowe sosy i dania spożywcze;
  • alkohol i kawa;
  • słone przekąski.

Czytaj dalej „Dieta obniżająca ciśnienie krwi”

Kolagen w diecie


Dieta z kolagenem dobra na wzrok

Kolagen to białko włókniste. Odpowiada za elastyczność i wytrzymałość komórek i narządów. To główny składnik włóknisty skóry, błon śluzowych, ścięgien, chrząstek stawowych, kości, zębów i naczyń krwionośnych.

Jego źródłem są produkty spożywcze, ale nasz organizm z dużej mierze sam wytwarza włókna kolagenowe. Trzeba mu tylko dostarczyć odpowiednich składników.

Uwaga! Dawka kolagenu dla każdego jest inna (jest różnie przyswajany), ale jego niedobór łatwo rozpoznać.

Gdzie jest kolagen i co się dzieje, gdy go brakuje?

Oko niemal w całości składa się z kolagenu i z tego powodu jego niedobór wpływa na ostrość wiedzenia. Skóra i tkanka podskórna są elastyczne dzięki dużej zawartości kolagenu.

Czytaj dalej „Kolagen w diecie”

Potas w diecie


Dieta bogata w potas dobra dla serca

Potas jest elektrolitem, który występuje w organizmie w postaci jonów, wewnątrz komórek. Rozpuszcza się w wodzie, a nasz organizm to głównie woda, więc potas jest naprawdę wszędzie: we krwi, w komórkach, w płynie naczyń chłonnych, w przestrzeniach międzykomórkowych.

Potas, dzięki temu, że z łatwością przenika przez błony komórkowe, bierze udział w większości zachodzących tam procesów, np. dostarcza komórkom cząsteczki wody, substancje odżywcze i pomaga usuwać zbędne produkty przemiany materii.

Do czego potrzebny jest potas?

Bez potasu komórki nerwowe oraz mięśniowe (także mięśnia sercowego) nie funkcjonują prawidłowo. Reguluje on gospodarkę kwasowo-zasadową i wodną, wpływając na odpowiednią objętość komórek i ciśnienie.

Czytaj dalej „Potas w diecie”

Oczyszczająca sałata z pokrzywą


Wiosenna oczyszczająca sałata

Pokrzywa jest bogatym źródłem chlorofilu, kwasów organicznych, karotenoidów, fitosteroli, witamin i soli mineralnych, w tym żelaza. W leczeniu wykorzystywane są przede wszystkim jej właściwości czyszczące krew. Pomaga w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii, które gromadzą się w tkance tłuszczowej.

Uwaga! Najwięcej właściwości leczniczych mają młode listki pokrzywy, znajdujące się na szczytach rośliny. Zbieraj je w kwietniu i maju, dopóki kwitną. Możesz zerwać całe łodygi i odczekać kilka godzin, aż liście zwiędną. Wtedy przestają parzyć i łato je oderwać. Zwróć uwagę, aby podczas suszenia liście nie posklejały się.

Jak zrobić oczyszczającą sałatę?

Do zielonej sałaty dodaj 1 łyżkę stołową siekanych pokrzyw, sól i oliwę z oliwek. Drugiego dnia zwiększ dawkę i dodaj 2 łyżki, trzeciego dnia – 3 łyżki i tak stopniowo dojdź do 10 łyżek pokrzywy.

Przez 5 dni jedz sałatę z 10 łyżkami siekanej pokrzywy. Kuracja łącznie trwa 15 dni.

Czytaj dalej „Oczyszczająca sałata z pokrzywą”

Szybkie sposoby na niestrawność


Niestrawność – jak sobie szybko poradzić?

Wzdęcia, uczucie przepełnienia w brzuchu, odbijanie, nudności i wymioty, to najczęstsze objawy niestrawności. Najlepszym sposobem jest jednodniowa głodówka po przejedzeniu, a doraźnie i szybko pomogą sprawdzone sposoby.

7 sprawdzonych sposobów na najczęstsze dolegliwości

1. Woda z imbirem na mdłości

Kawałek (1 cm) imbiru obierz ze skórki, zetrzyj na tarce (drobne oczka). Wsyp do szklanki i zalej wrząca wodą. Wymieszaj i poczekaj 5 minut, aż trochę ostygnie.

Wypij małymi łykami. Napój popijaj co godzinę.

2. Soda na wzdęcia

Płaską łyżeczkę sody oczyszczonej połknij, popijając ją szklanką wody. Po chwili odbije Ci się, ale w ciągu pół godziny żołądek zacznie pracować i po niestrawności nie powinno być śladu.

Czytaj dalej „Szybkie sposoby na niestrawność”

Dlaczego warto jeść rzodkiewki?


7 powodów, dla których warto jeść rzodkiewki

Nazywana królową nowalijek i nie bez powodu. Rzodkiewka jest bogatym źródłem witamin, potasu, żelaza i związków siarki. To naturalny antybiotyk oraz lek wspomagający prace nerek, serca, mózgu i wątroby.

Najlepiej smakuje wiosną, ale warto jeść ją przez cały rok.

Uwaga! Ze względu na dużą zawartość olejków, glikozydów i kwasów organicznych, nie powinieneś jeść rzodkiewek, jeżeli chorujesz na chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy. Warzywa te nie są też wskazane przy zapaleniu wątroby i nieżycie jelit.

Rzodkiewki na kaszel i przeziębienie

Jest bogatym źródłem witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy. Do tego wykazuje podobne działanie do antybiotyków: pomaga zwalczyć bakterie oraz grzyby. Zawarte w niej substancje i olejki eteryczne działają wykrztuśnie.

Fitoterapeuci zalecają spożywanie rzodkiewki w przypadku męczącego kaszlu, duszności oraz astmy.

Czytaj dalej „Dlaczego warto jeść rzodkiewki?”

Co jeść przy refluksie?


Refluks przełykowy – co jeść?

Odpowiedni sposób odżywania może zmniejszyć przykre objawy refluksu, a nawet je wyeliminować. Przede wszystkim musisz spożywać niewielkie posiłki (jednorazowo nie większe niż dwie pięści) 6-7 razy dziennie. Jedz w spokoju, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwaj każdy kęs.

Przy szybkim i łapczywym jedzeniu łykasz powietrze, które nasila objawy refluksu.

Uwaga! Nie przejadaj się. Obfite posiłki powodują rozszerzenie żołądka, co prowadzi do nacisku na dolny zwieracz przełyku i jego osłabienia.

Produkty kwasotwórcze przy refluksie

Postaraj się wyeliminować ze swojej diety albo przynajmniej mocno ogranicz spożycie produktów podrażniających błonę śluzową przełyku i stymulujących produkcję kwasów żołądkowych.

Czytaj dalej „Co jeść przy refluksie?”

Dieta odciążająca trzustkę


Dieta, która pomoże odciążyć trzustkę

Jeśli Twoja trzustka nie będzie pracować prawidłowo, nie zostaną wyprodukowane enzymy trawienne oraz zaburzona będzie gospodarka węglowodanowa, którą reguluje insulina – hormon produkowany właśnie przez ten organ.

Uwaga! Dieta odciążająca trzustkę powinna być lekkostrawna, nie zawierająca dużo tłuszczu i niezbyt bogata w błonnik.

Zadbaj o trzustkę, bo bez jej sprawnego działania, Twój organizm nie funkcjonuje prawidłowo. Dietę stosuj co najmniej 3 tygodnie.

Czytaj dalej „Dieta odciążająca trzustkę”

Odkwaszanie organizmu na wiosnę


Odkwaszanie organizmu

Możesz zyskać energię, lekkość, zdrowie, bo odkwaszanie to oczyszczanie organizmu z produktów, które wywołują choroby.

Jak odkwasić organizm?

Wyznacz 2-3 dni w tygodniu, podczas których będziesz jadł wyłącznie warzywa, owoce i kasze, które działają odkwaszająco. W pozostałych dniach ogranicz jedzenie mięsa, jajek, dżemów, słodyczy, a także picie kawy i herbaty.

Czytaj dalej „Odkwaszanie organizmu na wiosnę”